Nya Slussenterminalen 2.5.2018

Startat av Hasse L, 02 maj 2018, 20:19:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

kl. 16.30 - 17.


Kurvan som alla bussar måste passera. Fotgängarna kommer från avstigningshållplatserna.


Utfarten mot Stadsgården.


En kö bildas på Stadsgården före infarten till terminalen, ibland kom ingen över då signalen visade klart.....

...eftersom busskön fortsatte i terminalen fram mot avstigningen.



En "trappa upp", vid Slussen/Glasbruksgatan där 71'an vänder, var det mer idylliskt.

Lars-Håkan_E

Suck ja...

Frågan man ställer sig är om man inte skulle ta och avlysa Stadsgårdsleden för privattrafik i a f M-F 7-9 och 15-18

homer

En hönshjärna hade kunnat räkna ut att det här aldrig skulle fungerat...


alla säger att detta är ett provisorium... men den nya bergrumsterminalen kommer se lika dan ut (ungefär) och den kommer inte kunna gå att justera när den är klar, vilken man eventuellt kommer kunna göra här....

Nico

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 maj 2018, 20:57:13 PM
Suck ja...

Frågan man ställer sig är om man inte skulle ta och avlysa Stadsgårdsleden för privattrafik i a f M-F 7-9 och 15-18

Tanken var uppe, men simuleringar som gjordes visade att då skulle den trafiken ta sig via Södra länken som i sin tur skulle få fler stopp. Det i sin tur skulle ge återverkningar på bla busstrafiken mot Gullmars och in till Vattugatan. Problemet här är att det finns inga enkla lösningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: homer skrivet 02 maj 2018, 21:04:07 PM
En hönshjärna hade kunnat räkna ut att det här aldrig skulle fungerat...


alla säger att detta är ett provisorium... men den nya bergrumsterminalen kommer se lika dan ut (ungefär) och den kommer inte kunna gå att justera när den är klar, vilken man eventuellt kommer kunna göra här....

Fast nu när det går att vända i terminalen (och man inte behöver åka vii Birkaterminalen), så går det faktiskt att någorlunda bra flyt med lite förändringar. Vad som krävs är att förarna kör in till dockorna (inte 3-minuter innan, utan så fort föregående vagn har kört iväg) För detta behövs förstås nya rutiner och mycket aktiv trafikledning på plats och nya körorders.

Men bara vagnar vars påstigningshållplats är upptagen av annat fordon, kan tillåtas cirkulera runt i terminalen under eftermiddagens högtrafik. I annat fall är terminalen alldeles för liten. Det får ju bara plats med ett tiotal vagnar totalt som cirkulerar runt (till skillnad från gamla som väl nästan kunde ha det dubbla).

Dessutom kan man inte ha två hållplatslägen för 433 och 434, nu när man har två hållplatslägen mindre än enligt plan. Möjligen måste man flytta in 449 och 446 därför till terminalen. Lokalbussarna till Nacka måste använda båda hållpaltslägena och inte delas upp i 409-410 respektive de som går till Björknäs och vidare.

Sedan måste man ha kundvärar med blippar på plats i terminalen, så att inte påstigningen tar så lång tid och så att påstigning även kan ske genom mittendörren. Bäst skulle man haft spärrar in till terminalen (fast det kanske det är för stort resande till).



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

Citat från: Lars_L skrivet 03 maj 2018, 07:18:28 AM
Fast nu när det går att vända i terminalen (och man inte behöver åka vii Birkaterminalen), så går det faktiskt att någorlunda bra flyt med lite förändringar. Vad som krävs är att förarna kör in till dockorna (inte 3-minuter innan, utan så fort föregående vagn har kört iväg) För detta behövs förstås nya rutiner och mycket aktiv trafikledning på plats och nya körorders.

Men bara vagnar vars påstigningshållplats är upptagen av annat fordon, kan tillåtas cirkulera runt i terminalen under eftermiddagens högtrafik. I annat fall är terminalen alldeles för liten. Det får ju bara plats med ett tiotal vagnar totalt som cirkulerar runt (till skillnad från gamla som väl nästan kunde ha det dubbla).

Dessutom kan man inte ha två hållplatslägen för 433 och 434, nu när man har två hållplatslägen mindre än enligt plan. Möjligen måste man flytta in 449 och 446 därför till terminalen. Lokalbussarna till Nacka måste använda båda hållpaltslägena och inte delas upp i 409-410 respektive de som går till Björknäs och vidare.

Sedan måste man ha kundvärar med blippar på plats i terminalen, så att inte påstigningen tar så lång tid och så att påstigning även kan ske genom mittendörren. Bäst skulle man haft spärrar in till terminalen (fast det kanske det är för stort resande till).

Jag startade ett ämne om Slussen under annan rubrik men utan att någon reagerade, men här blev det lite mera fart. :)

Mycket bra synpunkter! Det är just i rusningen som problemen uppstår, och bland några orsaker är förstås alla backande fordon, vissa tider backar det ett fordon i minuten vilket gör att inga lastande vagnar kommer fram till lastning.
Uppställningsplatserna är också ett problem, eftersom det är fickor så bygger det hela på att man sitter kvar i bussen och kör fram när bussen före kör. Men det kan man ju inte kräva att förarna ska göra då dom har sin paus/rast. Vissa tider flyttas bussarna av Trafikledare vilket hände min buss igår när jag hade rast, detta är ett bra sätt att få flyt. Men utanför rusningen verkar det inte göras?

Skyltningen måste bli bättre för kunderna, det måste upp tydligare linjenummer och inte bara dom automatiska skyltarna.

En sak är säker, jag saknar inte miljön i den gamla terminalen, möjligen väderskyddet då jag står där i November och väntar på 402:an.

//R

Karsten

Citat från: Robert Brink skrivet 03 maj 2018, 09:15:48 AM
vissa tider backar det ett fordon i minuten vilket gör att inga lastande vagnar kommer fram till lastning.


Nu var du försiktig, det är mer än två backande bussar per minut. Eftermiddagens maxtimme har cirka 140 avgångar...

Robert Brink

En lösning för att underlätta framkörning, vore om det på specen står när turen före avgår från den hpl man ska avgå ifrån.  Då skulle fler våga köra fram tidigare å lasta. Problem förstås om någon är sen, hände mig igår på 425 när 423:an före var sen och lastade på min avgångstid.

Ska in å testa på Slussen nu snart, börjar med 471:an.

//R

Karsten

Citat från: Robert Brink skrivet 03 maj 2018, 10:44:59 AM
En lösning för att underlätta framkörning, vore om det på specen står när turen före avgår från den hpl man ska avgå ifrån.  Då skulle fler våga köra fram tidigare å lasta. Problem förstås om någon är sen, hände mig igår på 425 när 423:an före var sen och lastade på min avgångstid.

Ska in å testa på Slussen nu snart, börjar med 471:an.

//R

Det där är ett problem så länge det är så frekvent förekommande med körtidsvariationer sista biten in mot Slussen. Bussarna kan vara allt från fem minuter tidiga till tjugo minuter sena vilket gör det svårt att få till en stabil lösning med reglering vid gate utan att det blir för många tillfällen man står i vägen för varandra vid gaten. Lite hönan och ägget kan man tycka, men det är väldigt många ägg och ett j***a kackel...

Ha det så roligt! Jag ska roa mig med B9or i morgon kväll, ska bli intressant!

Lars_L

Citat från: Karsten skrivet 03 maj 2018, 11:24:54 AM
Det där är ett problem så länge det är så frekvent förekommande med körtidsvariationer sista biten in mot Slussen. Bussarna kan vara allt från fem minuter tidiga till tjugo minuter sena vilket gör det svårt att få till en stabil lösning med reglering vid gate utan att det blir för många tillfällen man står i vägen för varandra vid gaten. Lite hönan och ägget kan man tycka, men det är väldigt många ägg och ett j***a kackel...

Ha det så roligt! Jag ska roa mig med B9or i morgon kväll, ska bli intressant!

Jag har nog också tänkt I de banorna, men inser givetvis problemen. Det kräver i princip att man har yttre trafikleder på plats som kan styra upp detta. Som alltså kan kontakta efterföljande tur om föregående inte avgått i tid, likväl som om efterföljande är sen. Å andra sidan är ju förseningarna en följd av just köerna in till terminalen... Men detta kräver att man har en app som klarar att hantera all denna information. Någon annan lösning (om man inte vill flytta bort linjer från terminalen) finns nog inte. Sedan får !an förstås också justera pauser etc. Det funkar ju inte att ha tiominuters ens i terminalen och då man bör räkna med kortare tid från avstigning till lastning, bör man nog också räkna med kortare regleringstid generellt under eftermiddagsrusningen för att få ner antalet fordonsrörelser.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

När jag hade avgångstid 15.19 var vi ett gäng bussar som skulle backa samtidigt...
Stängd framdörr, backen i, varningsblinkers på och snabbt ett gäng som bankade på framdörren å ville med... Det gäller nu att vara tuff och lära kunderna att stängd dörr inte öppnas igen...

//R

homer

#11


De största problemet förutom att själva ytan är för liten för så många fordon är ju att bussar som har lämnat av passagerare och sen ska runda terminalen eller köra fram måste vänta på backande bussar eftersom de inte finns plats att köra förbi när någon backar ut.


Robert Brink

Idag var jag resenär...  Tredje dagen och dest skyltarna ännu en gång ur funktion. Varför har man inte fått upp klassiska skyltar med linjenummer förutom bokstaven???

En sådan här fin kväll, var det dock betydligt trevligare att vänta ute än i gamla Terminalen.

//R

igel

Citat från: Robert Brink skrivet 04 maj 2018, 19:21:48 PM
Idag var jag resenär...  Tredje dagen och dest skyltarna ännu en gång ur funktion. Varför har man inte fått upp klassiska skyltar med linjenummer förutom bokstaven???

En sådan här fin kväll, var det dock betydligt trevligare att vänta ute än i gamla Terminalen.

//R

Samma sak i Jakobsbergs terminalen, bara bokstäver inga linjenummer.

Robert Brink

Några justeringar fr 14/5.
Uppställningsfilen med fronten utåt skall undvikas i rusningen, detta för att bussar ska komma runt även om någon backar.
Avg tiden för turen innan kommer visas på specen.

Man har även satt upp dekaler med linjenummer vid hållplatserna.

Det blir bättre och bättre...

//R