Tre generationer Swebus Express

Startat av Fredrik Gelin, 02 maj 2018, 15:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Med tanke på trådarna om Swebus och andra operatörer från tidigt 2000-tal ramlade jag över denna bild i min onedrive tagen sensommaren 2004 enligt bildinformationen:


Bilden togs tyvärr så här liten då jag på den tiden hade en digitalkamera med sämre upplösning än dagens mobiltelefoner och sparade bilderna på 3,5" disketter för den som minns hur sådana såg ut.
Således gällde det att hålla ned storleken på bilderna då varje diskett i bästa fall hade plats för tre-fyra bilder, använde man full upplösning (1,3 MP om jag minns rätt) fick det bara plats 1-2 bilder.
Batteritiden var rena skämtet med dagens mått mätt och inte vann kameran några skönhetspriser heller, men det blev ändå en hel del bilder tagna med den.

Med detta sagt skall det dock konstateras att det bör röra sig om Dalastationerade Swebus 4381 till vänster i bild följt av 4976 som också hörde hemma i Dalarna, men tyvärr medger inte bilden någon identifiering av 9700:an till höger om Translinern stripad för Viking Line.

Jacob

Fint foto från en tid jag minns väldigt väl. Volvon skulle kunna vara 5602, men det bygger jag enbart på att den saknar vindrutetorkaren upptill precis som den gjorde när den rullade i UL-trafiken. För att sedan vara en jobbig nörd så är Neoplanen av modell Euroliner och inte Transliner.  :)
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Gelin

Så är det ja, Translinern är/var väl lite högre än Eurolinern har jag för mig?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Ersa

Den kameran måste haft ett par år på nacken då! En skola jag praktiserade på omkring 1997-98 hade en sådan kamera, men framåt 2003 fanns det ju kompaktkameror med riktiga minneskort, som tog rätt bra bilder i hög upplösning.

Jacob

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2018, 17:15:42 PM
Så är det ja, Translinern är/var väl lite högre än Eurolinern har jag för mig?

Både Translinern och Eurolinern fanns i två olika höjder. En jämförelse mellan de två högre modellerna säger att Translinern var 3650 hög och Eurolinern 3730.
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Gelin

Jag har uppenbarligen legat av mig då bussarna med tiden fått stå tillbaka för andra intressen.
Dock tror jag mig efter lite letande på Wikipedia ha kommit fram till att Euroliner och Transliner egentligen är samma bussmodell (samma byggserie).
Transliner tillverkades vad jag kan förstå fram till 1998 då den avlöstes av Eurolinern som i sin tur byggdes fram till 2006.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk