Swebus säljs till FlixBus

Startat av Sundås, 02 maj 2018, 11:05:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 maj 2018, 13:57:48 PM
Har man inte haft problem med det där i Norge ?

Har du buss o förare i ett land i flera månader i sträck och enbart kör inrikes är det inte cabotage, alltså inte riktigt tillåtet.
Detta har ju mest uppmärksammats på fraktsidan.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 14:10:11 PM
Har du buss o förare i ett land i flera månader i sträck och enbart kör inrikes är det inte cabotage, alltså inte riktigt tillåtet.
Detta har ju mest uppmärksammats på fraktsidan.


Jag läste någonstans att man har haft större problem med just detta på bussidan i Norge än vad vi haft i Sverige än så länge.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 maj 2018, 14:55:25 PM
Jag läste någonstans att man har haft större problem med just detta på bussidan i Norge än vad vi haft i Sverige än så länge.

Det är bara att gå ut i Stockholm så ser du att detta är här för att stanna.

Det finns minst 50 talet bussar med utländsk registrering och förare stationerade i Stockholmsområdet, främst från baltländerna men även Polen, Rumänien, Ryssland.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 maj 2018, 20:57:35 PM
Det är bara att gå ut i Stockholm så ser du att detta är här för att stanna.

Det finns minst 50 talet bussar med utländsk registrering och förare stationerade i Stockholmsområdet, främst från baltländerna men även Polen, Rumänien, Ryssland.

Ja, fast vill vi verkligen ha det så ?

homer

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 maj 2018, 14:26:31 PM
Ja, fast vill vi verkligen ha det så ?

verkligen inte. varken för deras skull eller för våran skull

1896

Många frågor ska besvaras:

www.bussmagasinet.se/2018/05/flixbus-kop-av-swebus-mycket-ska-klarna-under-hosten/

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juni 2018, 12:19:38 PM
Många frågor ska besvaras:

www.bussmagasinet.se/2018/05/flixbus-kop-av-swebus-mycket-ska-klarna-under-hosten/

Den fråga som är intressant är ju vilka operatörer som ska ta över de fd Swebus bussarna, svenska eller utländska åkare, med tanke på att rörelseresultatet som även sägs i artikeln är negativt så måste det ses som en väldigt långsiktig investering och beroende av att både priserna kan höjas delvis och passagerarantalet kan öka rejält.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2018, 19:56:28 PM
Den fråga som är intressant är ju vilka operatörer som ska ta över de fd Swebus bussarna, svenska eller utländska åkare, med tanke på att rörelseresultatet som även sägs i artikeln är negativt så måste det ses som en väldigt långsiktig investering och beroende av att både priserna kan höjas delvis och passagerarantalet kan öka rejält.

"- Klart är att vi vill expandera Swebus nätverk med 25% det närmaste året, och en ännu kraftigare tillväxt för Flixbus."

Med den målsättningen, så kanske man behöver flera nya "busspartners" också, för Swebus trafik, för Flixbus så nämns ju att man har ett antal nya, ännu ej officiella, på gång.


Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juni 2018, 21:30:11 PM
"- Klart är att vi vill expandera Swebus nätverk med 25% det närmaste året, och en ännu kraftigare tillväxt för Flixbus."

Med den målsättningen, så kanske man behöver flera nya "busspartners" också, för Swebus trafik, för Flixbus så nämns ju att man har ett antal nya, ännu ej officiella, på gång.

Ja det blir säkerligen många små för att sprida ut riskerna/förlusterna. Men man är ju ärliga och berättar om att det inte går ihop

homer

Vem äger flixbus? vem betalar?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 05 juni 2018, 19:08:35 PM
Vem äger flixbus? vem betalar?

Varumärket och försäljningsorganisationen ägs av tre tyska killar, bussarna av ett stort antal bussoperatörer.

Flixbus är i princip en resebyrå som säljer biljetter utan att äga fordonet som resan sker med eller har berörd personal anställd

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2018, 21:00:16 PM
Varumärket och försäljningsorganisationen ägs av tre tyska killar, bussarna av ett stort antal bussoperatörer.

Flixbus är i princip en resebyrå som säljer biljetter utan att äga fordonet som resan sker med eller har berörd personal anställd

vad jag har förstått kan flixbuss gå i borgen för bussbolag som kör åt dem för att köpa bussar, hur har man fått kapital till detta?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 06 juni 2018, 12:07:28 PM
vad jag har förstått kan flixbuss gå i borgen för bussbolag som kör åt dem för att köpa bussar, hur har man fått kapital till detta?

Det är nog inte svårt när man har så stora intäkter varje dag.

Tänkte du starta eget och börja köra :-)

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2018, 13:01:50 PM
Det är nog inte svårt när man har så stora intäkter varje dag.

Tänkte du starta eget och börja köra :-)

trivs bra på mitt jobb, men vem vet vad framtiden har att bjuda :) är inte främmande för tanken på att starta eget bara man kan få kalkylen att gå runt

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 06 juni 2018, 13:52:55 PM
trivs bra på mitt jobb, men vem vet vad framtiden har att bjuda :) är inte främmande för tanken på att starta eget bara man kan få kalkylen att gå runt

Ja det är nog stadiga utgifter, när det gäller inkomster kan det nog vara värre, man ska nog ha flera ben att stå på för att kunna överleva, även om det börjar generera vinst på den här trafiken så är den nog extremt liten per passagerare och tur och liksom förlusten ska den ju delas med "biljettförsäljningsbolaget"

Om man höjer priserna framöver kan det ju bli en annan femma men jag är tveksam om så kommer att ske annat än marginellt, då sker det en överströmning till andra färdmedel