Swebus säljs till FlixBus

Startat av Sundås, 02 maj 2018, 11:05:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 08:59:57 AM
Jag tänkte inte specifikt på Swebus, men vad är det som säger att Flixbuss inte kan behöva Swebus personalens erfarenheter, och då menar jag på lite längre sikt ? Å andra sidan, om Swebus nu idag är vanskött, så kanske det beror på att man bytt ut duktig och erfaren personal tidigare ? Det i sin tur kan ju ha olika orsaker, exempelvis så har ju även stora företag generationsväxlingar.

Förövrigt så tror jag inte att man köper ett företag om det medför negativa effekter, men givetvis menar jag att det är de positiva erfarenheterna man ska bevara och ta med sig.

Mitt inlägg ska ses som generellt och inte specifikt för Swebus. Personal och system kan ofta vara det manvill åt för att snabbt köpa sig in på en ny marknad jmf med att bygga upp allt från grunden.
Allt detta är inte specifikt för bussbranchen utan sker i de flesta branscher.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 09:48:03 AM
Mitt inlägg ska ses som generellt och inte specifikt för Swebus. Personal och system kan ofta vara det manvill åt för att snabbt köpa sig in på en ny marknad jmf med att bygga upp allt från grunden.
Allt detta är inte specifikt för bussbranchen utan sker i de flesta branscher.

Men det är ju där du har det stora problemet med dessa aktörer som köper in sig på en marknad, eller lägger ett lågt anbud i en stor upphandling, man kliver förbi alla människorna i företagen som drabbas, och struntar fullständigt i att människor kanske lagt ned hela sina livsverk i företaget, allt för en simpel genväg till marknadsandelar. Här är det oerhört lätt att halka in på politik, men i stort då, vilket är mest korrekt: - Att ekonomiska intressen sätts före de mänskliga, eller det omvända, att mänskliga intressen sätts före de ekonomiska ? Det är i huvudsak det enda man behöver ta ställning till, och för mig personligen är svaret så fruktansvärt enkelt, så enkelt att diskussionen är överflödig.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 10:15:10 AM
Men det är ju där du har det stora problemet med dessa aktörer som köper in sig på en marknad, eller lägger ett lågt anbud i en stor upphandling, man kliver förbi alla människorna i företagen som drabbas, och struntar fullständigt i att människor kanske lagt ned hela sina livsverk i företaget, allt för en simpel genväg till marknadsandelar. Här är det oerhört lätt att halka in på politik, men i stort då, vilket är mest korrekt: - Att ekonomiska intressen sätts före de mänskliga, eller det omvända, att mänskliga intressen sätts före de ekonomiska ? Det är i huvudsak det enda man behöver ta ställning till, och för mig personligen är svaret så fruktansvärt enkelt, så enkelt att diskussionen är överflödig.

Ja den bästa modellen är väl den som tar hänsyn till människor och driver företaget på ett resursmässigt effektivt sätt. Hur just dessa förhållanden ser ut och hur man ska fördela mellan vågskålarna är frågan. Du har helt rätt i att det är politik och det är nog enda vägen att driva förändring om man tycker det behövs. Annars råder marknadens regler. Om ett tag behövs kanske inga förare alls utan fordonen är automatiserade. Vi är inte där än men det kommer. Och om färre människor behovsbedömning arbetslivet men ändå behöver medel för att arbeta, vem ska se till att det fungerar? Företagen vill knappast betala lön eller motsvarande till människor de inte har anställda och det lör knappast fungera att ta in skatter för att täcka bidrag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 11:18:55 AM
Annars råder marknadens regler.

Det är ju det vi ska vända på.

Ersa


Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2018, 19:31:35 PM
Det är ju det vi ska vända på.

Förutom detta med "vi"...

Vad är det egentligen som ska vändas?! Ett företag måste fungera enligt marknadsmässiga principer. Inte att skattepengar ska slösas för att något ska leva vidare med konstgjord andning bara för sakens skull. Enda undantaget är egentligen att vissa samhällsviktiga funktioner givetvis ska hanteras och finansieras via skattemedel.

Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

För att inte tala om Nuon-affären... och nu senast då mestadels statliga Telia köpt upp bl.a TV4, tvärtemot vad politikerna önskar.

homer

Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2018, 21:35:30 PM
För att inte tala om Nuon-affären... och nu senast då mestadels statliga Telia köpt upp bl.a TV4, tvärtemot vad politikerna önskar.

vilket är helt galet, politikerna ska hålla sina små klåfingrar borta från aktiebolaget Telia, dom är visserligen majoritetsägare, men vill politikerna fingra i affärsverksamhet ska de vara ett statligt verk, inte ett aktiebolag, då ska dem låta direktörerna göra de som de anser vara bäst för bolaget

Ersa

Citat från: Nico skrivet 23 juli 2018, 21:05:26 PM
Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.

Apropå varumärken... Just varumärket Saab har alltid tillhört försvarskoncernen Saab AB i Linköping, men GM och därefter Spyker hade licens från försvarskoncernen att använda varumärket. Denna licens ingick dock inte i affären då NEVS tog över Spykers konkursbo, så de 9-3:or som tillverkas än idag i Kina heter således NEVS 9-3.

Angående ämnet för tråden kan jag väl hålla med om att vissa svenska äldre och halvmoderna varumärken för bussbolag är trevliga. Både Linjebuss och Swebus hade ju gärna fått användas vidare idag, fast med andra ägare och kanske annan inriktning. Lite som det blev med varumärket Interbus.
På internationell nivå var ju Pan-Am ett riktigt känt varumärke i flygets värld, och det var lite tråkigt att det försvann... Men det är ju inget man kan göra så mycket åt.

1896

Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2018, 19:34:52 PM
Ska vi?
Vilka är "vi" förresten?

Jag måste ju se mig själv som folkets förespråkare, för Svensson tycks ju inte förstå sitt eget bästa.  :P

1896

Citat från: Nico skrivet 23 juli 2018, 21:05:26 PM
Förutom detta med ”vi”...

Vad är det egentligen som ska vändas?! Ett företag måste fungera enligt marknadsmässiga principer. Inte att skattepengar ska slösas för att något ska leva vidare med konstgjord andning bara för sakens skull. Enda undantaget är egentligen att vissa samhällsviktiga funktioner givetvis ska hanteras och finansieras via skattemedel.

Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.

När "marknaden" styr får vi per automatik ett hårt och kallt samhälle, och så vill ingen normaltänkande människa ha det.

Jag känner ingen "nostalgi", enbart en upprördhet över att det som en gång byggts upp nu är totalförstört.

Nico

Vad är det som förstört? Så länge verksamheten fungerar på ett korrekt och nöjaktigt vis så är inget förstört bara för att ett företag köpt ett annat. Försår alltså inte vari det kalla och hårda skulle bestå.

I övrigt förstår jag inte heller mycket av dina övriga synpunkter. Visst ska företag ta hand om sina anställda. Det brukar vara det bästa sättet att få en verksamhet att fungera optimalt. Däremot så driver man inte företag i syfte att se till att folk ska ha sysselsättning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Marknaden styr inte allt i Sverige, då vi aldrig haft ren marknadsekonomi här. Vi har heller aldrig haft ren planekonomi. Det vi alltid haft är blandekonomi, där offentlig och privat sektor har haft olika ansvarsområden genom åren, vilket har varierat i storlek sinsemellan genom åren.

Om vi håller oss till forumets inriktning: trafik; så hade vi ju en tid då privata företagare och dåtidens godsägare byggde upp stora trafikområden med buss och järnvägar från 1870-talet, vilka växte fram till 1950-talet, då statliga bolag i många fall tog över infrastrukturen som de privata lokala företagarna byggt upp. Därefter kom länshuvudmännen in i bilden, som började upphandla trafik, och idag med nya kollektivtrafiklagen har vi mera nått ett mer blandat läge, där offentlig och privat trafik i teorin ska kunna komplettera varandra.

Så det här med att "vi gemensamt" genom staten skulle ha byggt upp all dagens välstånd... det är inte en korrekt återgivning av vår 1900-talshistoria.

1896

Det är respektlöst att inte vilja se eller förstå att det låg långt och målmedvetet uppbyggnadsarbete bakom det samhälle vi hade i Sverige för 30-40 år sedan.

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2018, 16:30:33 PM
Det är respektlöst att inte vilja se eller förstå att det låg långt och målmedvetet uppbyggnadsarbete bakom det samhälle vi hade i Sverige för 30-40 år sedan.

Nja, är det verkligen det? Vissa saker har även genom målmedvetet uppbyggnadsarbete ställt till det och ställer till det för ett utvecklande samhälle.

Samhällets miljötänkande går ibland överstyr med tanke på våra utsläpp där man "tror" att vissa förbättringar är bra för att sedan belägga dem med hög skatt, slår tillbaka mot "den som byggde landet". Tillgänglighetskravet är ett annat där man kräver låggolvsbussar på platser där det knappast finns behov, cyklisterna har fått "betala" detta genom att de inte kan ta cykel med sig - är knappast miljötänk. Finns säkert mycket mer som försvårat för vår bransch att utvecklas.

Så det är inte enbart privata aktörer som försämrar samhället, det finns många icke genomtänkta samhällsbeslut. Men vill man vinkla det enbart mot det privata så saknar man nog respekt för hela samhället........