Swebus säljs till FlixBus

Startat av Sundås, 02 maj 2018, 11:05:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 15:10:05 PM
Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?

Både Taxi & Buss håller väl på att bli, för att inte säga att de redan är, etablerade invandraryrken, så om föraren har en utomsvensk nationalitet eller inte, det är inte det saken gäller. Det väsentliga är att lönen lyder under svenskt avtal, och därmed betalas ut korrekt, och att ingen lönedumpning sker. Samma sak gäller om bussen är utlandsreggad, det väsentliga är att skatter och avgifter för fordonet betalas enligt svenska lagar och regler, så att konkurrens inte sker genom skattesmitning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2018, 16:10:38 PM
Både Taxi & Buss håller väl på att bli, för att inte säga att de redan är, etablerade invandraryrken, så om föraren har en utomsvensk nationalitet eller inte, det är inte det saken gäller. Det väsentliga är att lönen lyder under svenskt avtal, och därmed betalas ut korrekt, och att ingen lönedumpning sker. Samma sak gäller om bussen är utlandsreggad, det väsentliga är att skatter och avgifter för fordonet betalas enligt svenska lagar och regler, så att konkurrens inte sker genom skattesmitning.

Det är väl självklart att du inte betalar svenska skatter för ett utlandsreggat fordon.
Inte heller betalar en tjeckisk åkare svenska löner.

EU:s fria rörlighet och du får ju köra en viss mängd s.k cabotage, om jag minns rätt tre inrikes körningar inom sju dagar från det att fordonet kommit in i landet med en tur från utlandet.
Antagligen gäller detta per fordon och inte per åkare vilket innebär att man kan köra en ganska omfattande inrikestrafik genom att nyttja inkommande fordon innan dessa återvänder.

Carl Eric

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 15:10:05 PM
Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?

Jo, en majoritet av avgångarna inom Sverige körs av svenska bolag. Stefans Buss (Göteborg), Wärnelius Buss (Linköping), NAL Buss (Eskilstuna), Molkom Buss (Molkom/Stockholm) är de företag som just nu kör för Flixbus. Sen har Flixbus längre linjer (från Tyskland) som körs av bussar och förare som inte kommer från Sverige. Dessa bussar merutnyttjas sedan för linjen Stockholm - Oslo.

Men personligen tycker jag inte att det är något problem alls! Det är ju bara bra planering.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 16:18:15 PM
Det är väl självklart att du inte betalar svenska skatter för ett utlandsreggat fordon.
Inte heller betalar en tjeckisk åkare svenska löner.

EU:s fria rörlighet och du får ju köra en viss mängd s.k cabotage, om jag minns rätt tre inrikes körningar inom sju dagar från det att fordonet kommit in i landet med en tur från utlandet.
Antagligen gäller detta per fordon och inte per åkare vilket innebär att man kan köra en ganska omfattande inrikestrafik genom att nyttja inkommande fordon innan dessa återvänder.


Börjar man att köra schemalagd linjetrafik i ett annat land, då är det definitivt inte frågan om någon Cabotage trafik. Och om en tjeckisk åkare kör schemalagd linjetrafik i Sverige, då är det ju lönedumpning, om han inte betalar lön enligt svenska avtal. Det där är ju ett jätteproblem som absolut måste lösas.

Med den nya eventuella km skatten, har jag förstått att fordon ska kunna registreras så fort de befinner sig på svensk mark, och därmed betala denna skatt för varje km fordonet kör i Sverige.


Bussmicke

Än har inte Swebus Express bytt ägare u Solidinfo när jag kollade idag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobias

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2018, 19:07:57 PM
Än har inte Swebus Express bytt ägare u Solidinfo när jag kollade idag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Den 27 augusti verkar det vara dags enl. Bussmagasinet: https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

1896

Citat från: Tobias skrivet 19 juli 2018, 18:24:14 PM
Den 27 augusti verkar det vara dags enl. Bussmagasinet: https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/.

"Från den 27 Augusti kommer Flixbuss bokningssystem och varumärke att gälla".

Det måste ju innebära att Swebus inarbetade namn kommer att försvinna helt från busskartan.  :'(

CW66

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2018, 19:11:59 PM
"Från den 27 Augusti kommer Flixbuss bokningssystem och varumärke att gälla".

Det måste ju innebära att Swebus inarbetade namn kommer att försvinna helt från busskartan.  :'(

Ja, äntligen!
Alla namn har inte varit inarbetade från början när de kom, så Flixbus lär bli lika inarbetat som allt annat efter ett tag.
Jag tycker Flixbus gör rätt - varför köpa något o ha någons annan varumärke istället för att framträda med sitt?

Äntligen kan svenskarna få den fjärbusstrafik de saknat under Swebus senare år efter alla nedskärningar av turtäthet, linjer, direktlinjer etc samt konstiga prissättningar

Var i det ligger något bra Niclas?

1896

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 juli 2018, 21:54:48 PM

Var i det ligger något bra Niclas?

Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.


Ulf Berlin

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 13:25:28 PM
Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.
"Welcome to the reality"... :'(/Ulf

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 13:25:28 PM
Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.

Det mesta förändras över tid, allt från företagsnamn till ålder. Det som förblir statiskt brukar förr eller senare bara stagnera och självdö.

Sedan förstår jag inte riktigt vad ett företag ska representera på så vis. Speciellt inte med ett namn. Det ett företag dock väl brukar sträva efter är framgång och det kan ju ibland ett visst företagsnamn representera.

Swebus blir ytterligare ett varumärke som kommer att ägas, men inte användas. Jämför t.ex. med alla s.k. Fallen Flags i USA:s järnvägshistoria.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2018, 16:36:52 PM
Börjar man att köra schemalagd linjetrafik i ett annat land, då är det definitivt inte frågan om någon Cabotage trafik. Och om en tjeckisk åkare kör schemalagd linjetrafik i Sverige, då är det ju lönedumpning, om han inte betalar lön enligt svenska avtal. Det där är ju ett jätteproblem som absolut måste lösas.

Med den nya eventuella km skatten, har jag förstått att fordon ska kunna registreras så fort de befinner sig på svensk mark, och därmed betala denna skatt för varje km fordonet kör i Sverige.

Dessa bussar körs ju till o från Sverige i linjetrafik och i o m EU är det helt naturligt att man även kör "lokala linjer" för att utnyttja bussarna, om det är något som verkligen är galet så är det alla utländska bussar som är stationerade här i landet (främst i Stockholmsområdet) och som kör rundturer och beställningsuppdrag som vilken svensk åkare som helst, just nu finns det fler sådana bussar än vad Håbo/Interbus koncernen och Westin har tillsammans, här är det verkligen ett problem som på sikt nog kommer att innebära att merparten av incoming inkl kryssare körs av utlandsregistrerade fordon med förare från länder med ett helt annat löneläge, dagens chaufförsbrist vad gäller inhemska förare kommer att spela dessa aktörer i händerna.

1896

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2018, 01:00:54 AM
Det mesta förändras över tid, allt från företagsnamn till ålder. Det som förblir statiskt brukar förr eller senare bara stagnera och självdö.

Sedan förstår jag inte riktigt vad ett företag ska representera på så vis. Speciellt inte med ett namn. Det ett företag dock väl brukar sträva efter är framgång och det kan ju ibland ett visst företagsnamn representera.

Swebus blir ytterligare ett varumärke som kommer att ägas, men inte användas. Jämför t.ex. med alla s.k. Fallen Flags i USA:s järnvägshistoria.

När företag "förnyar sig" dvs byter namn & ledning så ligger ju fokus alltid på framtiden, vilket innebär att man lämnar det gamla bakom sig. Jag tänker att företag har en bredare bas och står starkare om man tar hela historiken och alla samlade erfarenheter med sig in i framtiden.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 06:44:47 AM
När företag "förnyar sig" dvs byter namn & ledning så ligger ju fokus alltid på framtiden, vilket innebär att man lämnar det gamla bakom sig. Jag tänker att företag har en bredare bas och står starkare om man tar hela historiken och alla samlade erfarenheter med sig in i framtiden.

Men om företaget man köper har blivit känt för konstig prissättning, dåligt linje nät, slitna bussar eller vilken negativ faktor det än må va, så vill den nya ledningen inte ha det med i bagaget. Man köper ju upp företaget för att få tillgång till andra saker som behövs.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

#59
Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 08:45:45 AM
Men om företaget man köper har blivit känt för konstig prissättning, dåligt linje nät, slitna bussar eller vilken negativ faktor det än må va, så vill den nya ledningen inte ha det med i bagaget. Man köper ju upp företaget för att få tillgång till andra saker som behövs.

Jag tänkte inte specifikt på Swebus, men vad är det som säger att Flixbuss inte kan behöva Swebus personalens erfarenheter, och då menar jag på lite längre sikt ? Å andra sidan, om Swebus nu idag är vanskött, så kanske det beror på att man bytt ut duktig och erfaren personal tidigare ? Det i sin tur kan ju ha olika orsaker, exempelvis så har ju även stora företag generationsväxlingar.

Förövrigt så tror jag inte att man köper ett företag om det medför negativa effekter, men givetvis menar jag att det är de positiva erfarenheterna man ska bevara och ta med sig.