Trafikstart för provisoriska Slussenterminalen

Startat av Robert Brink, 02 maj 2018, 07:01:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Idag så är det trafikstart för den provisoriska bussterminalen vid Slussen som ligger utanför den gamla. Jag fick prova den redan på morgonen som resenär och kommer i eftermiddag få prova den som förare.

Några små reflektioner redan. En buss vände runt fel, körde inte till vändslingan utan vände direkt efter uppställningen vilket resulterade i att han inte kom runt och blockerade istället.

Bron över terminalen är ej klar, så avstigande får gå på marknivå och sedan använda en smal byggtrappa om man inte vill gå några meter till och använda trappan för avgående.

Obefintligt väderskyddd, avstigande har inget alls i nuläget men det blir nog bättre när bron är klar? Påstigande har tak men det sitter väldigt högt och kommer inte skydda särskilt mycket när det blåser i kombination med nederbörd.

Fram till Juni är trappan i norra änden av stationen stängd eftersom man ska bygga trappor upp till Södermalmstorg. Det innebär att samtliga pendlare från bussarna ska använda den befintliga ingången med sina smala trappor. Här är det nog läge att programmera om spärrarna så att det är fasta ut och ingångar, nu uppstod det konflikt när folk skulle ut och in samtidigt.

Jag reste under lugn tid klockan 06.00, hur det blir framåt 07 - 09 vågar jag inte ens tänka på.

När det gäller själva bussarna, så kommer det förstås bara bli bättre när alla förare blir lite varmare i kläderna.

Vissa tider kan man åka bort till Birkaterminalen och vända, en ny utfart västerut öppnas. Men där lär det bli väldigt trångt vid 16 tiden när samtliga Birkas bussar ska hämta sina resenärer. Eller har Birka redan börjat med nya tidtabellen då man ankommer tidigare kanske?

//R

Robert Brink

Noterar nu på hemvägen, att skyltningen är extremt dålig. Dom automatiska destknationsskyltarna är ur funktion, och inga alternativ finns. Enda sättet att hitta rätt buss på, är att leta upp terminalkartan!

Byggtrappan vi använde plockas nu ner, och det går inte längre att svänga runt för tidigt.

//R