Örebroblått på SL-linje 639

Startat av Hasse L, 30 april 2018, 21:16:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


TRX 298 - Scania OmniLink 2003 - Busslink i Sverige AB 3163.

Mikael T Nilsson

Hej,

Mycket trevligt! Tack för denna bild. Handlar det om en Täby/Norrortsvagn eller Norrtäljevagm?
Jag minns inte att de Örebrolackade ledvagnarna som trafikerade SL-området var stationerade någon annanstans än i Nyboda.

Det fanns dock en hel del fd Örebroare i ett antal SL-depåer, men de blev ju SL-röda med en gång innan de sattes i trafik i Stockholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Det fanns rätt gott om tillfälligt inlånade Örebroledvagnar i Norrtäljedepån på somrarna, i många år i rad vill jag minnas. Däremot var de inte så vanliga på 639:an, då de mest gick på Norrtäljelinjerna.

Kvarne

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2018, 09:07:00 AM
Hej,

Mycket trevligt! Tack för denna bild. Handlar det om en Täby/Norrortsvagn eller Norrtäljevagm?
Jag minns inte att de Örebrolackade ledvagnarna som trafikerade SL-området var stationerade någon annanstans än i Nyboda.

Det fanns dock en hel del fd Örebroare i ett antal SL-depåer, men de blev ju SL-röda med en gång innan de sattes i trafik i Stockholm.

Norrortsmicke! De Scania Omnilink-leder(som den på bilden) blev inte röda på en gång utan kunde ses och åkas med en bra tid innan de fick SL-kläder!
Gick företrädesvis först på 173:an men kunde åkas på bland annat 144 å 165.....

Edit: Nu pratar jag alltså om Nybodas Scania Omnilink som först lånades in från Örebro, lämnades tillbaka och sedan återkom till Nyboda och gick i trafik i Örebrolack....
Körde även flera av dem under ersättningen för Linje 18 sommaren/hösten 2008.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2018, 11:15:20 AM
Det fanns rätt gott om tillfälligt inlånade Örebroledvagnar i Norrtäljedepån på somrarna, i många år i rad vill jag minnas. Däremot var de inte så vanliga på 639:an, då de mest gick på Norrtäljelinjerna.

Tack, nu börjar jag minnas. Har för mig att dessa vagnar stod uppställda på "Heden" på baksidan av Norrtäljedepån på somrarna.

Citat från: Kvarne skrivet 01 maj 2018, 12:13:31 PM
Norrortsmicke! De Scania Omnilink-leder(som den på bilden) blev inte röda på en gång utan kunde ses och åkas med en bra tid innan de fick SL-kläder!
Gick företrädesvis först på 173:an men kunde åkas på bland annat 144 å 165.....

Edit: Nu pratar jag alltså om Nybodas Scania Omnilink som först lånades in från Örebro, lämnades tillbaka och sedan återkom till Nyboda och gick i trafik i Örebrolack....
Körde även flera av dem under ersättningen för Linje 18 sommaren/hösten 2008.



Tack Kvarne! Alla Örebroare i 31- och 32xx-serierna som trafikerade SL-området blev nog inte heller SL-röda. Tror inte 3163 och 3164 blev det i alla fall.

Hittade en bild på syskonvagn 3164 från sommaren 2006 då den var stationerad i Nyboda. Det stämmer bra, som du skriver, att dessa vagnar bl a trafikerade linjerna 144 & 173.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

#5
Många av dom lånades ut till Stockholm sommartid, när Örebro gick ner i trafik. Första åren var dom blå, nått år typ folierade/stripade man dom röda för att sen dra bort det när dom kom tillbaka till Örebro mot hösten. Vissa såg förjäkliga ut efter det. 2 var väl inte alls/ytterst kort tid i Örebro innan dom förflyttades till Stockholm på heltid.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2018, 15:26:59 PM
Många av dom lånades ut till Stockholm sommartid, när Örebro gick ner i trafik. Första åren var dom blå, nått år typ folierade/stripade man dom röda för att sen dra bort det när dom kom tillbaka till Örebro mot hösten. Vissa såg förjäkliga ut efter det. 2 var väl inte alls/ytterst kort tid i Örebro innan dom förflyttades till Stockholm på heltid.

Det var väl mestadels till Norrtäljetrafiken man behövde tillfälliga inlånade förstärkningsvagnar var och varannan sommar, och dessa behövde inga folieringar. Om de var stationerade i Täby eller i Norrtälje var nog inte så extremt viktigt, då det ju i princip var samma trafikområde, och bägge depåerna körde ju 640/676, 625 och 639.
Dessa Örebroblå vagnar gick dock inte bara på E18-trafiken, utan även på alla möjliga lokala linjer såsom 631, 634, 636, 637 m.fl.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2018, 18:29:14 PM
Det var väl mestadels till Norrtäljetrafiken man behövde tillfälliga inlånade förstärkningsvagnar var och varannan sommar, och dessa behövde inga folieringar. Om de var stationerade i Täby eller i Norrtälje var nog inte så extremt viktigt, då det ju i princip var samma trafikområde, och bägge depåerna körde ju 640/676, 625 och 639.
Dessa Örebroblå vagnar gick dock inte bara på E18-trafiken, utan även på alla möjliga lokala linjer såsom 631, 634, 636, 637 m.fl.

Jag har sett bilder på dom när dom går söder om stan också. Och här ovan skrivs ju att dom gick på Nybodadepån t.ex. Men jag vet inte var det behövdes mest, jag bara vet att dom lånades till Stockholm sommartid och kom tillbaka till Örebro när trafiken gick upp. Därav den blå lacken. Och jag har själv sett några när de kom tillbaka och fortfarande var röda. Eller delvis röda.


Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2018, 18:47:31 PM
Jag har sett bilder på dom när dom går söder om stan också. Och här ovan skrivs ju att dom gick på Nybodadepån t.ex. Men jag vet inte var det behövdes mest, jag bara vet att dom lånades till Stockholm sommartid och kom tillbaka till Örebro när trafiken gick upp. Därav den blå lacken. Och jag har själv sett några när de kom tillbaka och fortfarande var röda. Eller delvis röda.

Jag har aldrig påstått att de aldrig gått söder om stan. Men skillnaden mellan Roslagen och Stockholm är att trafiken snarare går upp i Roslagen sommartid. Därav behovet av inlånade fordon nästan varenda sommar.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2018, 21:39:55 PM
Jag har aldrig påstått att de aldrig gått söder om stan. Men skillnaden mellan Roslagen och Stockholm är att trafiken snarare går upp i Roslagen sommartid. Därav behovet av inlånade fordon nästan varenda sommar.

Ja, man går upp i trafik sommartid i Roslagen är väl inget nytt. Jag förstod nog inte vad det hade med just de inlånade Örebroarna att göra eftersom dessa gick överallt i Stockholm?

Fredrik Gelin

Om jag minns rätt var dessa Omnilinkar först inlånade till Stockholm för att förstärka i sommartrafiken, Busslink hade ju fördelen att kunna flytta bussar från Örebro på senvåren/försommaren då Örebro gick ned i trafik tidigare än Stockholmsområdet.
Jag minns från mina år i Täby och Norrtälje att det var Örebrobussar stationerade i Norrtälje i princip varje år från mitten av maj någonstans till strax efter midsommar.
Bussarna fick inte användas i den ordinarie SL-trafiken (men väl på förstärkningsturer), så de användes flitigt för linjeutbildning och resgruppskörningar från Tekniska till Roslagen och kulminerade i midsommartrafiken varefter man ofta ställde av de sämre exemplaren då behovet ofta minskade under sommaren.
Några av bussarna blev kvar i Stockholm, men då var Norrtälje ofta sista tjänstgöringen för de gamla Volvobussarna som rullade i Norrtälje.

Just Omnilinkarna i 31xx-serien var flera vändor mellan Stockholm och Örebro, att de folierades röda berodde om jag minns rätt på att de skulle användas i Stockholm en längre tid (typ ett år eller något sådant) och man då inte ville lacka bussarna eftersom man kanske behövde lacka tillbaka dem i LT-lack senare.
De började sin karriär i Stockholm på ersättningen för Tunnelbanans gröna linje 2008 där bl a Kvarne fick äran att ratta dem, sedan blev de kvar och folierades röda tills de lämnades tillbaka till Örebro men återkom till Stockholm och blev "permanent" röda när Nobina tog över i Örebro om inte tidigare.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2018, 14:10:43 PM
Om jag minns rätt var dessa Omnilinkar först inlånade till Stockholm för att förstärka i sommartrafiken, Busslink hade ju fördelen att kunna flytta bussar från Örebro på senvåren/försommaren då Örebro gick ned i trafik tidigare än Stockholmsområdet.
Jag minns från mina år i Täby och Norrtälje att det var Örebrobussar stationerade i Norrtälje i princip varje år från mitten av maj någonstans till strax efter midsommar.
Bussarna fick inte användas i den ordinarie SL-trafiken (men väl på förstärkningsturer), så de användes flitigt för linjeutbildning och resgruppskörningar från Tekniska till Roslagen och kulminerade i midsommartrafiken varefter man ofta ställde av de sämre exemplaren då behovet ofta minskade under sommaren.
Några av bussarna blev kvar i Stockholm, men då var Norrtälje ofta sista tjänstgöringen för de gamla Volvobussarna som rullade i Norrtälje.

Just Omnilinkarna i 31xx-serien var flera vändor mellan Stockholm och Örebro, att de folierades röda berodde om jag minns rätt på att de skulle användas i Stockholm en längre tid (typ ett år eller något sådant) och man då inte ville lacka bussarna eftersom man kanske behövde lacka tillbaka dem i LT-lack senare.
De började sin karriär i Stockholm på ersättningen för Tunnelbanans gröna linje 2008 där bl a Kvarne fick äran att ratta dem, sedan blev de kvar och folierades röda tills de lämnades tillbaka till Örebro men återkom till Stockholm och blev "permanent" röda när Nobina tog över i Örebro om inte tidigare.

Jag slutade i Örebro i maj 2009 och då hade jag sett 2 omgångar folierade bussar, så folieringen måste ha börjat tidigare än 2008. Typ 2006-07 någon gång. Örebro hade 10 år som max i sin trafik, så de flesta gick vidare till Stockholm när de var för gamla för Örebro. De låggolvade Volvobussarna i 321*-322* serien gick väl permanent till Stockholm först tror jag. De flesta Scaniorna kom 2009 eller 2010 då Nobina tagit över, men jag vet att många var i så dåligt skick då att många av ledvagnarna var helt slut i leden och behövde renoveras. Vet att man i verkstan på Lidingö  (som fick några ledvagnar) suckade och undrade om man gjort nått på dom efter att man förlorat avtalet.
En av de första bussarna jag körde i Täby 2012, var 3145. Lite nostalgi på ett tråkigt sätt, då jag blev rånad i just den bussen 2005.

Mikael T Nilsson

Tack för alla kompletterande uppgifter om dessa bussars vistelse i Stockholm!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2018, 18:47:31 PM
Jag har sett bilder på dom när dom går söder om stan också. Och här ovan skrivs ju att dom gick på Nybodadepån t.ex. Men jag vet inte var det behövdes mest, jag bara vet att dom lånades till Stockholm sommartid och kom tillbaka till Örebro när trafiken gick upp. Därav den blå lacken. Och jag har själv sett några när de kom tillbaka och fortfarande var röda. Eller delvis röda.

Det var våren/sommaren 2006 de gick som inlånade blå hos Nybodadepån, orsaken var att tunnelbanan Liljeholmen-Fruängen var stängd för upprustning. Ersättningstrafiken kördes av Nobina (eller hette de fortfarande Swebus då?) men Nyboda hade förstärkt trafik på några linjer, i första hand 147 som dels hade högre turtäthet och dels gick med ledbuss (vilket den aldrig annars gjorde vid denna tid). Även 141 gick med ledbuss samt var förlängd till Liljeholmen. I början av sommaren öppnades Liljeholmen-Telefonplan och 141 återgick till det vanliga men 147 fortsatte vara förstärkt.
I övrigt har jag inget minne av att Nyboda hade LT-blå OmniLinkar inlåndade någon gång även om man senare fick en del rödmålade permanent (och någon av dem kanske gick blå en period innan ommålning så som skedde med de CN113-leder man fått ett antal år innan?).

/Måns