Flixbus kör norrut ppå E4 vid Sollentuna

Startat av BD, 27 april 2018, 13:19:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Såg från håll ca 11.30 en grön Flixbus(s) körande norrut vid Häggvik, Sollentuna.

zjbus

Citat från: BD skrivet 27 april 2018, 13:19:37 PM
Såg från håll ca 11.30 en grön Flixbus(s) körande norrut vid Häggvik, Sollentuna.
Jaha, och?

BD

Citat från: zjbus skrivet 27 april 2018, 13:45:51 PM
Jaha, och?

Förmodar att det är en nyhet att de etablerat sig även i Sverige. Eller ...?

Walter

Nej de har bedrivit trafik i över ett år. I vart fall i delar av landet och söderut till andra delar av Europa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrBrave

Från igår utökade dessutom Flixbus antalet turer mellan Köpenhamn och Stockholm och Stockholm och Oslo. Verkar vara tyskregistrerade bussar som kör. Man har väl svårt att hitta svenska åkare som kör för den låga ersättningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

homer

Citat från: MrBrave skrivet 27 april 2018, 16:19:12 PM
Från igår utökade dessutom Flixbus antalet turer mellan Köpenhamn och Stockholm och Stockholm och Oslo. Verkar vara tyskregistrerade bussar som kör. Man har väl svårt att hitta svenska åkare som kör för den låga ersättningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om de är på detta sett är ju detta början på slutet för långväga expressbussar med svenska förare... liknande har ju redan hänt med fjärrtransporter med långtradare....

hur länge kommer Swebus och Netbuss att orka?

virtual1

Citat från: homer skrivet 27 april 2018, 18:24:44 PM
Om de är på detta sett är ju detta början på slutet för långväga expressbussar med svenska förare... liknande har ju redan hänt med fjärrtransporter med långtradare....

hur länge kommer Swebus och Netbuss att orka?

Så länge reklamen är i princip noll och folk inte ens vet att flixbus kör så klarar sig Swebus och nettbuss säkert, men om de börjar marknadsföra sig aggressivt så kan det säkert gå snabbt...

Greger Larsson

Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2018, 07:31:51 AM
Så länge reklamen är i princip noll och folk inte ens vet att flixbus kör så klarar sig Swebus och nettbuss säkert, men om de börjar marknadsföra sig aggressivt så kan det säkert gå snabbt...

Motlut för Swebus..

Ersa

"Vi bedömer att de andra subventionerar sin svenska verksamhet med andra pengar", uttalar sig Nobinas koncernchef i artikeln. Då är ju följdfrågan: Hur länge kommer de andra aktörerna att orka köra med subventionerad förlust i Sverige?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 28 april 2018, 09:56:54 AM
"Vi bedömer att de andra subventionerar sin svenska verksamhet med andra pengar", uttalar sig Nobinas koncernchef i artikeln. Då är ju följdfrågan: Hur länge kommer de andra aktörerna att orka köra med subventionerad förlust i Sverige?

Sannolikt på liknande sätt som på andra marknader, till dess konkurrensen är borta, i a f på de större linjerna

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2018, 12:27:01 PM
Sannolikt på liknande sätt som på andra marknader, till dess konkurrensen är borta, i a f på de större linjerna

Fungerade ju inte så bra för media markt. Dom stänger ju butiker över hela norden just för att dom inte lyckades konkurrera ut dom lokala handlarna trots lägre priser och budgeterat minusresultat.

Så frågan är ju om vi motsätter oss detta och fortsätter med våra lokala företag. Vi får se.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 28 april 2018, 13:15:53 PM
Fungerade ju inte så bra för media markt. Dom stänger ju butiker över hela norden just för att dom inte lyckades konkurrera ut dom lokala handlarna trots lägre priser och budgeterat minusresultat.

Så frågan är ju om vi motsätter oss detta och fortsätter med våra lokala företag. Vi får se.

Skillnaden är att där fick man själva ta förlusten direkt, i det här fallet är det ju resp åkare som till stor del får göra det.

Lars_L

Citat från: Björn Ax skrivet 28 april 2018, 13:15:53 PM
Fungerade ju inte så bra för media markt. Dom stänger ju butiker över hela norden just för att dom inte lyckades konkurrera ut dom lokala handlarna trots lägre priser och budgeterat minusresultat.

Så frågan är ju om vi motsätter oss detta och fortsätter med våra lokala företag. Vi får se.

Å andra sidan har väl egentligen alla de mindre radio- och tv-handlarna försvunnit, till förmån för kedjorna. Nu har väl också marginalerna inom den marknaden varit mycket små under många år. Sedan tror jag inte folk har uppfattat att Media Markt haft någon mer markant prispress. Även Siba har ju fått dra sig tillbaka, exempelvis.

Men oavsett så gäller det ju att om man ska ta sig in på en ny marknad - och ha framgång - så måste man uppfattas som bättre än sina konkurrenter. För bussmarknaden är ju nästan undantagsvis priset det främsta konkurrensmedlet.  Då handlar det ju  egentligen om vilken budget och uthållighet man har, samt förstås hur de andra aktörerna på marknaden agerar.

Nobina har väl i och för sig resurserna att ta upp kampen, men frågan är till viken grad man är intresserad och lägga pengarna på ett priskrig som ändå är svårt att vinna, om man ser till de villkor som Flixbus förare/underentreprenörer antagligen arbetar under.

För att ta en annan marknad, så kan man ju exempelvis se vilken uthållighet Lidl behövt för att etablera sig i Sverige.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2018, 16:06:27 PM
Skillnaden är att där fick man själva ta förlusten direkt, i det här fallet är det ju resp åkare som till stor del får göra det.

Men om de svenska åkarna under Flixbus går med förlust, så lär dessa ju inte kunna hänga med i många år.

homer

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2018, 11:47:45 AM
Men om de svenska åkarna under Flixbus går med förlust, så lär dessa ju inte kunna hänga med i många år.

då tar man väl in polska underentreprenörer eller från nått annat land