Flaggning SS fordon

Startat av Gunnar D, 26 april 2018, 08:25:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Under vilka dagar hade SS fordon svenska flaggor under 60-talet?

Mvh Gunnar

Matti1524


Gunnar D

Citat från: Matti1524 skrivet 26 april 2018, 12:00:34 PM
Skickar en länk , borde vara dessa dagar.

https://www.kalender.se/flaggdagar/valj


MVH Matti

Har sett denna men den är inte vederhäftig!
Kronprinsessans födelsedag 1964-07-14 exvis...

/Gunnar

LYR



Kanske inte ett svar på din fråga, men det fanns väl fler anledningar till flaggning utan att var helgdag....?
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 26 april 2018, 13:24:00 PM
Kanske inte ett svar på din fråga, men det fanns väl fler anledningar till flaggning utan att var helgdag....?
/LYR

Jo det är klart, men jag tänkte i första hand på fasta dagar under året.
Kul bild, bör vara en H2 i Hornsberg 1 okt 1948...

Mvh Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 26 april 2018, 12:57:22 PM
Har sett denna men den är inte vederhäftig!
Kronprinsessans födelsedag 1964-07-14 exvis...

/Gunnar

Mängder av fel på den länken. Nationaldagen t ex är ett relativt nytt påfund. I och för sig var det flaggdag den 6 juni eftersom det var Svenska flaggans dag, men ändå. Sen missar man helt och har nuvarande kung med familj som grund för flaggdagarna under hela 1900-talet och att midsommarafton tidigare inte alltid var på lördagar. Och säkert en massa annat som jag inte orkar kolla just nu. Den länken var bland det sämsta jag har sett.

Flaggning på SS-fordon gjordes väl generellt på allmänna flaggdagar. Kanske fanns det ytterligare någon dag, typ kungligt bröllop etc. Men de allmänna flaggdagarna vill jag minnas att man inte missade.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 26 april 2018, 14:14:32 PM
Mängder av fel på den länken. Nationaldagen t ex är ett relativt nytt påfund. I och för sig var det flaggdag den 6 juni eftersom det var Svenska flaggans dag, men ändå. Sen missar man helt och har nuvarande kung med familj som grund för flaggdagarna under hela 1900-talet och att midsommarafton tidigare inte alltid var på lördagar. Och säkert en massa annat som jag inte orkar kolla just nu. Den länken var bland det sämsta jag har sett.

Flaggning på SS-fordon gjordes väl generellt på allmänna flaggdagar. Kanske fanns det ytterligare någon dag, typ kungligt bröllop etc. Men de allmänna flaggdagarna vill jag minnas att man inte missade.

Den 6 juni firades sedan gammalt som Svenska flaggans dag, men det var först 1983 som den fick status som Sveriges nationaldag. 2005 blev den helgdag. Dessförinnan var det vanlig vardag.

Den 6 juni 1993 var jag ute och fotograferade i Stockholm. Kunde då konstatera att de flesta innerstadsbussar flaggade medan förortsbussarna på 400- och 800-linjerna inte flaggade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 april 2018, 14:14:32 PM
Flaggning på SS-fordon gjordes väl generellt på allmänna flaggdagar. Kanske fanns det ytterligare någon dag, typ kungligt bröllop etc. Men de allmänna flaggdagarna vill jag minnas att man inte missade.

Har försökt hitta de allmänna flaggdagarna under 60-talet men tji. Trodde 30 apr var en sådan men på två bilder från både 1966 och 1967 hade spårvagnarna inga flaggor...

/Gunnar



Nisse Bökelund

Citat från: Gunnar D skrivet 26 april 2018, 12:57:22 PM
Har sett denna men den är inte vederhäftig!
Kronprinsessans födelsedag 1964-07-14 exvis...

/Gunnar

Hej.
Är det Kronprinsessan Victoria du menar så är hon född 1977-07-14. ;)

Hälsningar Nisse.

zjbus

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 26 april 2018, 17:07:00 PM
Hej.
Är det Kronprinsessan Victoria du menar så är hon född 1977-07-14. ;)

Hälsningar Nisse.
Våran kung är född 30 april och han var kronprins under 60-talet

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 26 april 2018, 17:44:47 PM
Våran kung är född 30 april och han var kronprins under 60-talet

Och 30 april var flaggdag på 1960-talet just med anledning av kronprinsens födelsedag. Sedan råkade det ju bli så att även 1 maj var allmän flaggdag, då eftersom det var arbetarnas dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Ur Svensk Uppslagsbok tryckt 1948:

Allmän flaggdag. I almanackor upptagas ... såsom a. nyårs-, påsk-, pingst- och juldagarna, 1:a maj, Svenska flaggans dag (6/6; tillika konungens namnsdag), midsommardagen, Gustav Adolfs-dagen (6/11), Nobel-dagen (10/12) samt konungens, kronprinsens och kronprinsessans födelse- och namnsdagar. ...

Efter Gustav V:s död blev det väl konungens, drottningens och kronprinsens i stället.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 26 april 2018, 18:02:44 PM
Ur Svensk Uppslagsbok tryckt 1948:

Allmän flaggdag. I almanackor upptagas ... såsom a. nyårs-, påsk-, pingst- och juldagarna, 1:a maj, Svenska flaggans dag (6/6; tillika konungens namnsdag), midsommardagen, Gustav Adolfs-dagen (6/11), Nobel-dagen (10/12) samt konungens, kronprinsens och kronprinsessans födelse- och namnsdagar. ...

Efter Gustav V:s död blev det väl konungens, drottningens och kronprinsens i stället.

Tack för detta som Bonniers lexikon från 1962 bekräftar!

/Gunnar