Huvudmeny

Nobina 3157-3160

Startat av Måns Johannesson, 25 april 2018, 21:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måns Johannesson

Såg Nobina 3157 uppställd i Liljeholmen i morse, inte i terminalen utan fickan uppe vid spårvagnen (där ofta Trosabussen står). Föranledde en titt i bilregistret och jag kunde konstatera att Nobina 3157-3160 sedan mer än ett år sedan (Januari 2017) är skrivna på Nobina Solna istället för Tyresö. Någon som vet vad de används till? De är alla påställda.

/Måns

Mr.Omsi

Flexbussar redo att rycka in om t.ex. pendeltåget skulle stanna

AdmirT

Har sett en sådan Tågersättningsflex även stå på Gullmars medan jag även sett en annan vid Danderyds sjukhus
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Buzzlover

Brukade stå en vid Sollentuna station förut, nuförtiden så är det mest Junior & Companys B9S som står som flex där
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ks

3160 är den som brukar stå på Gullmarsplan, den hör väl hemma i Jordbro.

3157 & 3158 brukar stå på Jakobsbergs station, då de tillhör Kallhälls område.

3159 vet jag inte riktigt var det brukar stå, men den tillhör Södertälje.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

MM

Citat från: ks skrivet 26 april 2018, 16:56:34 PM
3160 är den som brukar stå på Gullmarsplan, den hör väl hemma i Jordbro.

3157 & 3158 brukar stå på Jakobsbergs station, då de tillhör Kallhälls område.

3159 vet jag inte riktigt var det brukar stå, men den tillhör Södertälje.

Samtliga vagnar tillhör CTL Mitt. Förarna är anställda av CTL.

3159 står antingen i Hallunda eller kring Älvsjö beroende på tid på dygnet.

Bussarna är inte flexbussar och de får inte användas till något annat än spårrelaterade trafikstörningar då de uteslutande bekostas av MTR och opereras av Nobina.

Buzzlover

Citat från: MM skrivet 27 april 2018, 11:27:04 AM
Samtliga vagnar tillhör CTL Mitt. Förarna är anställda av CTL.

3159 står antingen i Hallunda eller kring Älvsjö beroende på tid på dygnet.

Bussarna är inte flexbussar och de får inte användas till något annat än spårrelaterade trafikstörningar då de uteslutande bekostas av MTR och opereras av Nobina.

En kanske lite orrelevent fråga, men under förra helgens avstängning Uppsala - Arlanda så lyckades jag snacka lite med en trafikledare som stod i Uppsala, och när han skulle dirigera någon buss där hävdade föraren att han kom från CTL, var det både Ofgrulia, Junior å CTL (Nobinas) förare som körde dem bussarna?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson






Hej,

Det stämmer att 3157 tidigare brukade stå uppställd i Sollentuna, se den övre bilden.

Vidare är 3157 placerad i Kallhäll och har synts till i ersättningstrafiken för pendeltågen på Bålstalinjen, se den nedre bilden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

Citat från: MM skrivet 27 april 2018, 11:27:04 AM
Samtliga vagnar tillhör CTL Mitt. Förarna är anställda av CTL.

3159 står antingen i Hallunda eller kring Älvsjö beroende på tid på dygnet.

Bussarna är inte flexbussar och de får inte användas till något annat än spårrelaterade trafikstörningar då de uteslutande bekostas av MTR och opereras av Nobina.

Ja, de tillhör CTL, men har hemmadepåer.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

MM

Citat från: Buzzlover skrivet 27 april 2018, 12:15:12 PM
En kanske lite orrelevent fråga, men under förra helgens avstängning Uppsala - Arlanda så lyckades jag snacka lite med en trafikledare som stod i Uppsala, och när han skulle dirigera någon buss där hävdade föraren att han kom från CTL, var det både Ofgrulia, Junior å CTL (Nobinas) förare som körde dem bussarna?

Förarbemanningen var uteslutande Ofgrulia och JC. Däremot så är det så att flera förare hos Ofgrulia/JC även är anställda av Nobina.

CTL hade yttre trafikledare från Nobina på plats i Uppsala och en av förarna fick släppa sin buss och gå in som en extra YTL istället då han har den kompetensen.

Måns Johannesson

Får (något sent) tacka för svaren. Har sedan sett just 3157 uppställd i Liljeholmen på mornarna så den kanske har flyttats någon annanstans än Kallhäll? För övrigt tycker jag att valet av 13,7-meter boggibussar är lite tveksamt för pendeltågsersättning, tycker en något större buss skulle passat bättre (en full längds boggi eller ännu hellre en ledbuss) med tanke på mängden resenärer det blir tal om.


/Måns