Var det bättre förr?

Startat av Peter Rost, 23 april 2018, 06:33:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Tack för en intressant länk.  :) 

Jo

Eller är det bara en sammanfattning att det är roligare att vara ung :)

Det kan man väl också relatera detta med att hitta på fritidsaktiviteter med arbetskamraterna. Det är väl mer utbrett på arbetsplatser med ung arbetskraft som dessutom är inflyttad från andra orter. Idag finns ju också sociala medier med grupper där man hittar personer med samma intresse. Det här med idrottsföreningar blir ju idag mer och mer ersatta med kommersiella gym och klubbar till fördel för de som bara vill utöva aktiviteten utan att behöva foga sig till en maktgalen styrelse.

yngrot

Jag har ju kört buss sen 1977  och visst var det bättre förr med både arbetstider och villkor  hur jobbet skulle vara  mer fritid hade vi. Statusen på förareyrket var högre  och  stressen var mycket lägre än nu moralen  var dessutom högre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mittlinje

Citat från: yngrot skrivet 25 april 2018, 05:44:20 AM
Jag har ju kört buss sen 1977  och visst var det bättre förr med både arbetstider och villkor  hur jobbet skulle vara  mer fritid hade vi. Statusen på förareyrket var högre  och  stressen var mycket lägre än nu moralen  var dessutom högre..

Min spontana känsla är att detta inte är specifikt för branschen utan gäller "livet i allmänhet", oavsett vad man arbetat med. Finns säkert några undantag men totalt har "krav" blivit större både från arbetsgivare men också från oss när vi räknas till allmänheten.

Minns än när man blev hämtad vid skolan av föräldrarna på lördagsförmiddagen för att åka på veckans shoppingrunda och då man besökte bland annat charkuteriet. Allt stängde vid 13-tiden förutom den lokala kiosken. Hade vi mycket mer fritid eller är det så att vi skall hinna med att göra mer nu är något jag funderar över ibland. Då liksom nu var inte allt glasklart. Är väl lite som det militära, man minns oftast bara det roliga!!  ::)

Min lösning blir - försöker leva i nuet  :) :)

Lars_L

Effektiviseringen av arbetslivet har ju drabbat alla områden. Skatteregler och annat gör ju att det granskas på ett helt annat sätt vad som ska vara förmånsbeskattat. Med sådana riktlinjer försvinner ju värdet av vissa förmåner, både för de anställda och företaget. Sedan är ju vissa saker bara en följd av ett beslut som  är märkligt, som att man inte kan samsas om rastlokaler med t-banan, när bussbolagen får göra det på sina håll. Det är ju bara ett beslut från Trafikförvaltningen och troligen utan att man tänkt igenom situationen.

Förr när det gjordes upp turer för hand, så blev det ju mer slumpmässigt hur mycket paus som var inlagd i respektive tjänst. Med datasystem som ska minimera sådant, så blir det ju maximerat i alla tjänster. Men det fanns ju tjänster på 1980-talet som var betydligt tuffare än idag. Just för att det i det enskilda fallet var den effektivaste lösningen.

Så privatiseringen tror jag inte är boven i dramat. Och utvecklingen är ganska likartad i de flesta brancher. Den luft som fanns i systemen, har nog helt försvunnit från arbetslivet generellt. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Matti1524

#6
Så här var det på Göteborgs Spårvägar i Göteborg, när jag arbetade.

Vi hade tidtagare som hade kontroll på tidtabeller och verkliga kör-tider, för olika tider under dygnet.
Vi hade minst 10 min. paus vid varje ändstation (planerat).
T.ex när linje 40 förlängdes från Klareberg till Angereds Centrum. I början hann vi bara vända i Angered men efter någon vecka satte man in fler bussar, för att vi skulle kunna hålla tidtabeller och våra pauser.

Visst var det bättre förr !!

MVH Matti




EDIT: Onödigt citat av ett helt tidigare inlägg borttaget /Admin

Ztefan

Visst var det bättre förr, absolut inte samma hets (läs billigast upphandling vinner, kvalitén blir där efter), mindre trafik, väggupp fanns inte, vagnar som fungerade, men som sagts innan det är inte bara bussbranschen som har drabbats utan samhället i stort, kanske har det med att göra att skatteuttaget inte går att öka på samma sätt som innan, toppen har nåtts.

Ted Selander

Det kunde vara väl så tufft på 70-talet i SL:s innerstadstrafik, men som Lars_L skriver var det stora variationer mellan linjer och tidpunkter. SL kunde t.ex. bestämma att det fick gå två bussar på kvällen på linje 52, men inte tre. Turtätheten var 24 min, och vi gnodde mellan Karolinska och Pontonjärparken så det rök om Büssingarna. Vi klagade och småningom lyssnade SL och gav oss 52 min på varvet - man ändrade helt sonika turtätheten till 26 min...

at1981

Hejsan!

Busstrafiken ute i Nacka/Värmdö var bättre förr fram till 2001!

Fram till 2001 skedde det gradvis en positiv utveckling av standarden ombord på bussarna
men år 2001 när Swebus tog över efter Busslink så gick det åt skogen med det mesta
och inte blev det ett dugg bättre tyvärr när Keolis tog över!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: at1981 skrivet 27 maj 2018, 19:44:35 PM
Hejsan!

Busstrafiken ute i Nacka/Värmdö var bättre förr fram till 2001!

Fram till 2001 skedde det gradvis en positiv utveckling av standarden ombord på bussarna
men år 2001 när Swebus tog över efter Busslink så gick det åt skogen med det mesta
och inte blev det ett dugg bättre tyvärr när Keolis tog över!

eeee.. ursäkta ordavalet nu men.... va fan säger du....

idag har värmdö 10 minuters trafik till och från Stockholm från väldigt tidig morgon fram till midnatt, 2001 var de 30 minuters trafik.
Idag har samtliga bussar (förutom 5) AC och säkerhetsbälte och höga tryggstöd och gardiner. bor man öster om Gustavsberg har man direktbussar hela dagen.
Även från Orminge finns motorvägsbussar nästan dygnet runt, centrala Nacka har minst 5 minuters trafik nästan hela trafikdygnet...

så hur kan man säga att trafiken var bättre för 20 år sen?

Lars-Håkan_E

Citat från: at1981 skrivet 27 maj 2018, 19:44:35 PM
Hejsan!

Busstrafiken ute i Nacka/Värmdö var bättre förr fram till 2001!

Fram till 2001 skedde det gradvis en positiv utveckling av standarden ombord på bussarna
men år 2001 när Swebus tog över efter Busslink så gick det åt skogen med det mesta
och inte blev det ett dugg bättre tyvärr när Keolis tog över!

Det är ju SL:s (Beställarens krav) som har ändrats och som man har att följa, därav lågt golv etc

at1981

Hejsan!

***
Forna SL-Buss AB följt av forna Busslink värna om att utveckla standarden ombord på bussarna!

Jag minns när jag för första gången fick åka med en 54-vagn på linje 436 från "Saltarö udd"
en söndagseftermiddag runt kl. 15:51 från SAST! Då tyckte jag den bussmodellen var jättefin!

Våren 1997 fick jag dessutom se en H47:a för första gången på BNGA! Den var ännu finare
då den även hade en röd fin tygmatta i taket!

SL Buss AB / Busslink fortsatte med den fina positiva utvecklingen med
sina 56-vagnar och till sist levererades nya fina boggies (4511 - 4514) (H48).

Dåtidens trafikplanerare hos SL Buss AB / Busslink värnade om att vi passagerare skulle få det bra
och då fick vi fina ombonade bussar med tygmatta i taket!  ;D

Sedan gick det utför när Swebus tog över 2001 då ingen av deras bussar hade samma standard
som SL / Busslinks bussar hade en gång i tiden! 55-vagnarna hade förvisso tygmatta i taket
men inget skinn i nackstödet!

***
När det gäller turtäthet och dyl. så har det blivit betydligt bättre nu än vad det var förr!
Fast 492 kl. 21:55 från SAST till SLU via BULÖ var en fin lång tur det!  ;D

492 ut till Sollenkroka - Överby var fint det också!  ;D

Men en sak som var bättre förr än i nutid var t.ex. att sista bussen till SAST natt mot lördag, söndag och helgdag
gick en timme senare i dåtid än i nutid från Stockholm!

Sedan fanns inte 471 och 474 vilket skapade mer variation för bussförarna och så fanns det inget EU före 1994
som har satt massa käppar i hjulet för långa busslinjer! :(

***
Första vändan när det här med stomlinjer skulle introduceras i Nacka/Värmdö så verkställdes det aldrig
då SL marknadsförde sitt s.k. Kobra-projektet.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ulf Berlin

Du får gärna förklara vad"SAST"betyder?/Ulf

homer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 maj 2018, 20:18:44 PM
Du får gärna förklara vad"SAST"betyder?/Ulf

en SL förkortning för Saltarö strand

och Alexander.... Keolis har nackstöd i skinn på alla utom 1 buss, avsaknaden av matta i taket får ses mot att de nu sitter AC utblås i taket vilket jag tror uppskattas mer än en tyg som samlar damm