Omstrukturering -89

Startat av 1896, 21 april 2018, 11:12:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Detta pressmeddelande släpptes samma dag som jag anställdes vid Wasatrafik:

http://ir.investorab.com/files/press/investor/investor-press-1989-09-29-120000-sv.pdf

Någon som vet exakt hur ägarförhållandena såg ut för Wasatrafik & Interbus, när köptes respektive bolag av Investor ?

1896

När upphörde Wasaresor som bolag ? Vad hände ?


1896

Citat från: S Svensson skrivet 21 april 2018, 21:34:25 PM
Läs detta !

https://www.dt.se/dalarna/ludvika/presentkortet-blev-vardelost

Det där gäller väl bara resebyrån i Ludvika, Wasaresor måste väl ha varit större än så ?

S Svensson

I berättelsen anges att det var konkurs. Jag tror inte att det enbrt var Ludvika som gick denna väg. Sedan har jag inte uppgifter framme för Wasatrafik.
Man skall dock ha klart för sig att ett flertal reseföretag har omstrukturerats eller försvunnit. Flera äldre resebyrårer, SJ,GDG Resor, Reso, Scantour, är vad jag vet antingen sålda aller avvecklade.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 april 2018, 13:02:16 PM
Det där gäller väl bara resebyrån i Ludvika, Wasaresor måste väl ha varit större än så ?

Det var väl bara Ludvika som levde kvar med namnet Wasaresor.

I t.ex Hedemora var det ju Wasaresor som tog över från GDG Resebyrå, sedan blev det Hedemora Resebyrå och innan avvecklingen Travel Arena.

1896

I Staffans artikel i Svensk Lokaltrafik -87 om Wasatrafik, framgår att Wasatrafik startade Wasaresor 1960, och vad jag förstår av artikeln så har Wasatrafik kvar Wasaresor då artikeln skrivs. I en tråd på forumet från 2013, (orkar inte länka) skriver Staffan att Interbus köpte Wasatrafik -88. Mellan -88 och ovanstående pressmeddelande, där Wasaresor överhuvudtaget inte omnämns under kategorin resebyråer, gissar jag att något har hänt. Det är väl inte alltför långsökt att tro att Wasaresor sorterar under någon av de fyra andra resebyråerna som finns listade.

Men jag undrar ändå hur stort Wasaresor kan ha varit när bolaget var som störst ?

1896

Hittade detta om Resebyrån i Hedemora:

www.dalademokraten.se/artikel/dalarna/hedemora/resebyran-travel-arena-har-stangt-hedemorabutiken

Vad hände med GDG Resebyrå i Borlänge ?