2*SL 5417

Startat av AKO, 15 april 2018, 18:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

SL 5417 vid Sergels torg 1983 och samma buss 1987 på Birger Jarlsgatan. 
H59 5417 by
[url=https://flic.kr/p/26af9q2]
H59 5417 b by

K R

Hej!

Uppsättandet av SL-märket i fronten föranledde den ändrade placeringen av reg.-nummerskylten i fronten.
På den platsen satt tidigare en Scania-märkning som har hunnit försvinna på den översta äldre bilden av 5417.

Dessutom har bussen littererats om från H59 till H59A mellan fototillfällena, exteriört identifierbart genom den borttagna "fläktknölen" i bakre högra takkanten.
Ombyggnaden och därmed förändrad litterering innebar modifierad motorrumsventilation och ändring till elektriskt gaspådrag.

mvh K R

zjbus

Citat från: K R skrivet 15 april 2018, 19:23:31 PM
Hej!

Uppsättandet av SL-märket i fronten föranledde den ändrade placeringen av reg.-nummerskylten i fronten.
På den platsen satt tidigare en Scania-märkning som har hunnit försvinna på den översta äldre bilden av 5417.

Dessutom har bussen littererats om från H59 till H59A mellan fototillfällena, exteriört identifierbart genom den borttagna "fläktknölen" i bakre högra takkanten.
Ombyggnaden och därmed förändrad litterering innebar modifierad motorrumsventilation och ändring till elektriskt gaspådrag.

mvh K R

Inga snygga förändringar precis så H59A får väl närmast betraktas som en nedgardering, originalspeglarna är också utbytta till en klumpigare modell.
Mvh zjbus

Niclas Wennerlid

Fast de klumpigare backspeglarna gjorde ju en hel del skillnad för föraren.

// Niclas

Mats W

Citat från: K R skrivet 15 april 2018, 19:23:31 PM
Hej!

Uppsättandet av SL-märket i fronten föranledde den ändrade placeringen av reg.-nummerskylten i fronten.
På den platsen satt tidigare en Scania-märkning som har hunnit försvinna på den översta äldre bilden av 5417.

Dessutom har bussen littererats om från H59 till H59A mellan fototillfällena, exteriört identifierbart genom den borttagna "fläktknölen" i bakre högra takkanten.
Ombyggnaden och därmed förändrad litterering innebar modifierad motorrumsventilation och ändring till elektriskt gaspådrag.

mvh K R
Trodde du skulle anmärka på årtalet, det måste vara tidigast sommaren 1988, eftersom navkapslarna på Volvon kom med de större 15`hjulen på årsmodell 1988B

K R

Citat från: Mats W skrivet 17 april 2018, 21:52:50 PM
Trodde du skulle anmärka på årtalet, det måste vara tidigast sommaren 1988, eftersom navkapslarna på Volvon kom med de större 15`hjulen på årsmodell 1988B

Hej!

Check på det!

Skrivet på nätet om årsmodell 1988B:

" Allmänt nytt för 740: Dessa modeller är egentligen tidiga 1989:or (tillverkade juli 1988 till och med december 1988) men säljs som 1988b (för att kunna utnyttja ett statligt miljöbidrag i Sverige). Motorns styrsystem uppgraderas till LH2.4 med diagnosuttag på fjäderbenstornet samt att lambdasonden är standardmonterad istället för ett tillval. Lambdasondens placering är flyttad från grenröret ner till framkant på katalysatorn. 15″ hjul blir standard även på GL & GLE med nya hjulsidor. Karossen är från årsmodell 88 & framåt helgalvaniserad, men just 1988b har extra tjockt galv och är därför än idag oftast väldigt välhållna. "

Med Volvo Hälsningar K R


John

H59A fick även hydrauldrivan kylfläcktar.