SL: Ringlinje 1V Gärdet—Gärdet

Startat av 4041434548, 15 april 2018, 17:25:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

4041434548

Hej,

jag har uppmärksammat att SL publicerat tidtabell för en ringlinje 1V från Gärdet till Gärdet via hållplatserna Kampementsbacken, Storskärsgatan och Värtavägen. Linjen kommer gå med 15-minuterstrafik mellan ca 9:00 och 16:00 vardagar med trafikstart imorgon (dvs måndag den 16 april) och rulla fram till och med sista augusti.

Jag tycker det finns väldigt mycket som ska redas ur här...?

https://sl.se/ficktid/vinter/1V.pdf

Lars-Håkan_E


Ulf Berlin

Hur kommer vanliga 1an att köras då?/Ulf

Nico

Som den redan har körts under en tid, dvs. via Erik Dahlbergsgatan. Omläggningen ska väl vara till juli eller så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Hmm,förvånansvärt att den då inte har körts tidigare.../Ulf


virtual1

Nån som vet vilken buss det är som körs?

Jimmy

Nu har linje 1V bytt nr till 1Y.
Någon som vet när det skedde?
I måndags (23/4) var det i alla fall en pappskylt med 1V i fönstret.

Någon som vet varför man byter V till Y?
Trodde V stod för Värtavägen, men vad skulle i så fall Y stå för?

Kan vara så att bokstav X numer är reserverat för Expresslinje.
T.ex. kommer det en ny linje 184Y i Farsta på onsdag, en ersättning för 184 till Edö servicehus.

Verkar vara Bergkvarabuss som kör linjen.

Jimmy

Harald Nordius

Åtminstone förr använde man vid behov att skilja mellan riktningarna på ringlinjer I för innervarv och Y för yttervarv. Men 1Y går ju i innervarv, så det kan inte vara det heller.

Bussmicke

Y kanske är "nya" X..
V brukar betyda Västervarv som jag fattat saken.
Ett tag fanns 708, 708X och 708Y samtidigt och jag tror att det är samma sak med 709.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Olle

SL benämner väl ringlinjer H och V, 553H och V, 623H och V, liksom förut 601 och 604, finns väl fler ändå.