ECD101

Startat av 1896, 14 april 2018, 17:48:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.svenskbusshistoria.se/go?id=31905

Enligt Hans Andersson, som hade skolskjutsar i Borlänge på underentreprenad åt Borlänge Taxi -91-94, så fanns det ytterligare ett bolag som hade en buss, på samma sätt. När jag söker på SBH är detta den enda buss som kommer upp, som då har ägts av ett annat Taxi bolag i Borlänge. (Nu är det lite problematiskt att söka på enbart Borlänge, eftersom Vägverket där har haft mängder med bussar reggade på sig.) Men följande frågor har jag:

1, - Kan det ha varit Silverbergs Taxi som hade en skolskjuts buss i Borlänge ? (Det lär isf inte ha varit denna Setra.)

2, - Det verkar ha hänt något med denna Setra -92, sedan dess har den tydligen ägts av en bank, någon som har info om detta ?




1896

Ska tillägga att jag tror att det var en Volvo Berkhof som nyttjades som skolbuss av aktuellt Taxi bolag, en sådan har förvisso varit reggad på Silverbergs Taxi under aktuell period, enligt SBH, dock enbart första läsåret:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=26191

1896

Rättelse: Bolaget som ägde dessa bussar hette Silvbergs Taxi AB, och inget annat. Det finns ju en mindre by utanför Borlänge med samma namn, och söker man på namnet "Silverberg" i Borlänge så kommer det inte upp någon person. Slutsatsen blir att bolaget härstammade från nämnda by, jag har också ett namn på en firmatecknare, när jag söker på det namnet kommer det upp en person i passande ålder boende i Falun, ev ska jag återkoppla till denna person framöver för mer info.  :)

S Svensson

Om jag nu kommer i håg det så fanns det bussar som var registrerade i Älvdalen. Bl a hände en olycka med en sådan buss som körde på annan plats. Det är möjligt att de dessutom gick på andra platser.