Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 14 april 2018, 16:13:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 21 april 2018, 07:29:44 AM
Det är ju jättetråkigt att det ska vara ett så långvarigt problem. Våra kortvolvo har också senaste året haft problem med motorvärmen som inte går upp och att ingen av extravärmarna funkar. Webaston (som väl heter nått annat i dom) sägs ha problem med bränslet, som tydligen ska vara för rent?  ??? Vet att när dom kom 2013 så rök det väldigt om nån av extravärmarna och jag tror man kopplade bort många då. Men jag kan inte sånt där, vet bara att det inte är glädje man känner när man ska köra en sån en hel dag.

Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)




Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:56:18 AM
Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)

Inga nyheter här! :) Men... nu vet du ju lika väl som alla andra att ditt tankesätt inte alls fungerar i stordriftsområden!  ;)

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 08:56:18 AM
Webasto:n/Strocco:n brukar inte gilla RME om det är det ni kör på, då behöver man separat dieseltank för brännarna.
Däremot fungerar dem jättebra med HVO, eventuellt får man byta till större munstycken men det är väldigt individuellt och så behöver man göra när man kör på vanlig "blandad FAME standarddiesel också"

Sedan måste prylarna användas, göras rena med jämna mellanrum och kör man på dammiga vägar och grusvägar måste man göra rent ännu oftare.

Ofta räcker det med att man gör rent och nollar elektroniken (kan chauffören göra själv) så fungerar det igen, ryker det mycket då så är det byte av munstycke som gäller, brukar fungera att snacka med närmsta rörmockare då en vanlig oljebrännare i villapanna är samma teknik och munstycken :-)

De här kom "rykande" från fabrik, så att det bara är byte av munstycke som gäller tror jag inte stämmer här. Inte då i alla fall. Vi får inte pilla på bussarna egentligen, så att nolla saker själv tror jag inte ag vill att vi gör. Vi kör mig veterligen på RME, men vet att vi en period körde på HVO, så helt säker är jag inte. Då i början var det väl dock RME gör hela slanten.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 21 april 2018, 11:46:15 AM
De här kom "rykande" från fabrik, så att det bara är byte av munstycke som gäller tror jag inte stämmer här. Inte då i alla fall. Vi får inte pilla på bussarna egentligen, så att nolla saker själv tror jag inte ag vill att vi gör. Vi kör mig veterligen på RME, men vet att vi en period körde på HVO, så helt säker är jag inte. Då i början var det väl dock RME gör hela slanten.

Då är det klart att dem ryker från fabriken om man försöker använda RME, det första man gör är att montera större munstycke, dock är det inte säkert att den vill gå på det bränslet i a f men det är värt ett försök.

Att "nolla" värmaren är ingen raketforskning, det man gör är att man tar bort de felkoder som sätts vid misslyckade starter och som efter ett par sådana blockerar värmaren.

Och visst, vill man inte överlåta handgreppet till en chaufför så räcker det ju att det finns en serviceman/kvinna som kan utföra detta istf att bussen ska stå i kö för service.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2018, 12:22:24 PM
Då är det klart att dem ryker från fabriken om man försöker använda RME, det första man gör är att montera större munstycke, dock är det inte säkert att den vill gå på det bränslet i a f men det är värt ett försök.

Att "nolla" värmaren är ingen raketforskning, det man gör är att man tar bort de felkoder som sätts vid misslyckade starter och som efter ett par sådana blockerar värmaren.

Och visst, vill man inte överlåta handgreppet till en chaufför så räcker det ju att det finns en serviceman/kvinna som kan utföra detta istf att bussen ska stå i kö för service.

Jag antar att man visste att bussarna skulle gå på RME redan vid inköp, dumt att inte anpassa redan då.
Varför inget blivit gjort vet jag inte, men det tog lång tid innan man tog tag i motorvärmen också, så kvarnarna maler väl inte så fort.

yngrot

Vi har ju enbart Volvo  8500 (Säffle)  och 8700 (Polskbyggda)   och 8500  är kalla på vinter däremot 8700 är varma och goa under förutsättning att Stroco fungerar   vi hade mycket problem när vi körde på RME .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina