Scaniabussar i Stockholm Västerort den 14 april 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 14 april 2018, 16:13:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över Scaniabussar i Stockholm Västerort. Först Kallhällsvagn Nobina 3588 vid Kirunagatan i Vällingby.



Vid Vällingby centrum dök f.d. Märstavagn Arriva 7210 upp på linje 118 och 116.



Råstavagn Arriva 7828 har precis lämnat Spånga stn för vidare färd mot Sollentuna och Häggvik.
Arriva 7828 är fd Keolis 3759.



Nybodavagn Keolis 4793 lämnar Bromma flygplats som linje 152 mot Solna centrum.



Råstavagn Arriva 7554 som svänger ut på Blackebergsvägen och vidare mot Islandstorget. Det handlar om en "korttur" som vänder vid Sundbybergs torg.
Arriva 7554 är fd Nobina 7188.



Slutligen Lundavagn Arriva 7518 på linje 112 mellan Spånga stn och Alvik.
Arriva 7518 är fd Keolis 4762.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gano

Nobina 3588 ser mycket härlig ut. Finns det någon bild på des interiör.



Mikael T Nilsson

Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 11:39:11 AM
Nobina 3588 ser mycket härlig ut. Finns det någon bild på des interiör.



Hej,

Ja, denna vagntyp är riktigt fin. Tyvärr har jag ingen interiörbild. Däremot kan jag visa en bild på hur vagntypen ser ut bakifrån. Bakstammen är t ex väldigt lik föregångaren Omnilink.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gano

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 16:01:22 PM


Hej,

Ja, denna vagntyp är riktigt fin. Tyvärr har jag ingen interiörbild. Däremot kan jag visa en bild på hur vagntypen ser ut bakifrån. Bakstammen är t ex väldigt lik föregångaren Omnilink.

Okej tack, jag får bara hoppas att vi Helsingborgare får lite Citywide led när vi ska få nya bussar om ett år!

Mikael T Nilsson

Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 18:40:46 PM
Okej tack, jag får bara hoppas att vi Helsingborgare får lite Citywide led när vi ska få nya bussar om ett år!

Ja, det är ju inte längre lika självklart med Volvo och Scania i stadstrafiken runt om i Sverige längre.
Minns att Volvo och Scania dominerade i Helsingborgs stadstrafik fram till 90-talet. Det fanns finn enstaka Mercedesbussar under 80- och 90-talen vill jag minnas. Apropå Helsingborg alltså.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gano

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 april 2018, 19:12:11 PM
Ja, det är ju inte längre lika självklart med Volvo och Scania i stadstrafiken runt om i Sverige längre.
Minns att Volvo och Scania dominerade i Helsingborgs stadstrafik fram till 90-talet. Det fanns finn enstaka Mercedesbussar under 80- och 90-talen vill jag minnas. Apropå Helsingborg alltså.  :)

Ja tyvär har MAN blivit mycket vanliga istället för Scania och Volvo.  Jodå fram till 2005 hade vi Volvo, Mercedes och någon DAB i stadstrafiken.

Bussmicke

Citat från: Gabbe skrivet 15 april 2018, 22:26:55 PM
Ja tyvär har MAN blivit mycket vanliga istället för Scania och Volvo.  Jodå fram till 2005 hade vi Volvo, Mercedes och någon DAB i stadstrafiken.
Var trots allt bättre förr inann alla tyska bussar invaderade landet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2018, 12:26:18 PM
Var trots allt bättre förr inann alla tyska bussar invaderade landet.

Nu tycker jag förvisso inte att åtminstone Volvo håller nån toppenkvalitet numera, men generellt håller jag med.

homer

Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 12:27:35 PM
Nu tycker jag förvisso inte att åtminstone Volvo håller nån toppenkvalitet numera, men generellt håller jag med.

varken Volvo eller Scania har väl haft toppkvalitet på sina kollektivtrafikbussar, men dom är iallafall trevligare att köra än sina tyska och polska konkurrenter

buskörare

Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 16:48:05 PM
varken Volvo eller Scania har väl haft toppkvalitet på sina kollektivtrafikbussar, men dom är iallafall trevligare att köra än sina tyska och polska konkurrenter

Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.

homer

Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 20:32:02 PM
Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.

dålig värme är väl lite av volvos signum...

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 16 april 2018, 20:32:02 PM
Jag tycker nog det finns plus och minus med båda. Nu är de nyaste Volvo jag kör från 2013, men de har haft ungefär lika stora problem som VDL. Våra Volvo har dock generellt jätteproblem med värmen vintertid, vilket inte gör mig så positivt inställd. Risken att få en kall Volvo är större än att få en kall VDL.

Det är ju tråkigt att Volvo inte lyckas få ordning på innerklimatet i bussarna, Volvo:s Säfflebussar från -70 o -80 talet var ju ökända för taskig värme, -80 talsbussarna  hade ju därtill så klen defrosterfläkt att köparen fick tejpa över hälften av luftslitsarna för att få ut någon luft till vindrutan överhuvudtaget.
Bussarna sent -90 tal och tidigt -00 tal hade istället problem med slarv vid montering av radiatorer och rördragning vilket ledde till att värmen vid flertal tillfällen slutade att fungera i höjd med Karlskoga under leveranskörning till huvudstaden, då hade nämligen all skit som inte rensats ur innan ihopmontering samlats på ett mindre bra ställe och cirkulationen stoppades effektivt.

Greger Larsson

Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 21:32:02 PM
dålig värme är väl lite av volvos signum...

Det där beror nog mer på påbyggaren än på att det är en Volvo. För det finns väl inga bussar som haft så bra värme som dom som levererats från Carrus i Finland, åtminstone 9700:orna (och tidigare Star-serien).

Fredrik Gelin

Så är det nog, Säffles produkter slutade generera brukbar vintervärme någonstans i mitten av 80-talet och har inte lyckats få ordning på varken kyla eller värme efter det. B9:orna kräver närmast en ingenjör för att begripa hur klimatsystemet fungerar bakom de knappar och vred som finns på förarplatsen.
Vegorna som Busslink hade var det däremot sällan problem att få värme och kyla i.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: homer skrivet 16 april 2018, 21:32:02 PM
dålig värme är väl lite av volvos signum...

Det är ju jättetråkigt att det ska vara ett så långvarigt problem. Våra kortvolvo har också senaste året haft problem med motorvärmen som inte går upp och att ingen av extravärmarna funkar. Webaston (som väl heter nått annat i dom) sägs ha problem med bränslet, som tydligen ska vara för rent?  ??? Vet att när dom kom 2013 så rök det väldigt om nån av extravärmarna och jag tror man kopplade bort många då. Men jag kan inte sånt där, vet bara att det inte är glädje man känner när man ska köra en sån en hel dag.