Spårviddshinder i Växjö [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 05 april 2018, 22:46:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Efter att rörarbetena, under vilka hela gatan varit uppgrävd, blivit klara kunde Norra Järnvägsgatan i Växjö åter öppnas för busstrafiken fram till resecentrum i tisdags. Under en tid har ju bussarna kört på en tillfällig bussgata mellan gamla stationshuset och spårområdet. För att hindra biltrafik har man anlagt spårviddshinder. Det tidigare resecentrum stängdes efter påsk - nu väntar rivning - och en tillfällig byggnad i västra änden av området togs istället i bruk. I morgon fredag kommer man vid en ceremoni att ta det första spadtaget för det nya kombinerade resecentrum och stadshuset som kommer att sträcka sig i stort sett från det gamla stationshuset, som syns på den första av bilderna nedan, och bort till kyrkogården i väster.

Mobilbilder


Bergkvarabuss 1018


Bergkvarabuss 1048


Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2018, 22:54:22 PM
Trevligt med bilder.

Hände en liten olycka med hindret

http://www.vxonews.se/article/stadsbuss-i-olycka-i-nya-bilfallan/

Verkar ju som att man gjort markfrigångshinder i Växjö vilket är helt i sin ordning enligt projektledaren så hindret kommer nog orsaka fler skador på bussarna när tiden går.

Förutom att jag tycker det är helt galet att man gjort stolpen högre än körbanan så blir jag lite fundersam på om stolpen överhuvudtaget är nödvändigt. Utan att ha sett gropen på plats torde den väl vara tillräckligt djup för att de flesta bilister helst undviker att köra ner i den.

zjbus


igel

Citat från: Jo skrivet 06 april 2018, 00:12:53 AM
Verkar ju som att man gjort markfrigångshinder i Växjö vilket är helt i sin ordning enligt projektledaren så hindret kommer nog orsaka fler skador på bussarna när tiden går.
Det var bara bussen som hade för dålig markfrigång, inget fel på hindret enligt artikeln.  ;)  Med tanke på hur ofta det är fel på luftfjädringen, lär det bli en följetång.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 06 april 2018, 19:01:37 PM
Det var bara bussen som hade för dålig markfrigång, inget fel på hindret enligt artikeln.  ;)  Med tanke på hur ofta det är fel på luftfjädringen, lär det bli en följetång.

Ska man behöva höja bussen så är ju hindret felbyggt, dagens bussar är ju i princip okörbara om bälgarna är lufttomma så den ursäkten ger jag inte mkt för

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 april 2018, 19:41:29 PM
Ska man behöva höja bussen så är ju hindret felbyggt, dagens bussar är ju i princip okörbara om bälgarna är lufttomma så den ursäkten ger jag inte mkt för
Visar ju bara att hinder är en modern ogenomtänkt och obehövlig företeelse när t.o.m. bussar drabbas.

Ersa

Vilken debatt det har blivit om spårviddshinder den senaste tiden. Som om det vore nån ny företeelse. Debatten känns lite märklig då man själv åkte stadsbuss över precis sådana spårviddshinder i Östersund och Brunflo under 1990-talet, och några år senare även i Umeå.
Möjligtvis är de kunskaperna hos de som bygger dylika konstruktioner idag, som verkar ha minskat. Varför tar man bara inte fram standardmått och gör lika i hela Sverige?

Nico

Som sagt är inte trafiksilar (där spårviddshinder då är en variant) någon ny företeelse utan har förekommit i många år. Det finns sedan flera standardmått/principskisser för anläggare/väghållare att tillgå, framförallt i Trafikverkets regelsamling "Vägar och gators utformning (VGU) som tas fram i samråd med SKL.

För TrV är reglerna i VGU tvingande medan de för kommuner m.fl. är rådgivande, men inte tvingande. Att det numera ofta blir fel när kommunerna ska bygga infrastruktur för buss handlar (enligt min erfarenhet) i huvudsak om en blandning av okunskap om vad busstrafik kräver, ointresse för buss såsom trafikslag samt väldigt ofta kortsiktiga ekonomiska ställningstaganden. Sammantaget skapar detta lösningar som ofta är mera till stjälp än till hjälp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman