planeringsverkyg för busstrafik?

Startat av homer, 05 april 2018, 19:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

har någon koll på några fler planeringsverkyg som används och finns för busstrafik än Hastus?

Björn Ax


Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Lars-Håkan_E

Klartext är ju mer ett bussbokningssystem än ett planeringsverktyg för linjetrafik.

Hastus och Trapeze är de vanligaste verktygen där man mha programmen kan optimera omlopp och tjänster mm

Ted Selander

Flertalet trafikhuvudmän, bl.a. en nära mig, använder Rebus.

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2018, 22:03:08 PM
Klartext är ju mer ett bussbokningssystem än ett planeringsverktyg för linjetrafik.

Hastus och Trapeze är de vanligaste verktygen där man mha programmen kan optimera omlopp och tjänster mm

Är det?

Första som står på deras hemsida är ju "Klartext Bussbokning är det marknadsledande planeringssystemet för linjetrafik, skoltrafik och beställningstrafik i ett och samma system."
Men jag vet inte. Jag planerar inte så jag använder bara systemet för att se vad jag ska köra. :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 05 april 2018, 22:10:57 PM
Är det?

Första som står på deras hemsida är ju "Klartext Bussbokning är det marknadsledande planeringssystemet för linjetrafik, skoltrafik och beställningstrafik i ett och samma system."
Men jag vet inte. Jag planerar inte så jag använder bara systemet för att se vad jag ska köra. :)

Visst kan du lägga in skolturer och liknande i Klartext men något verktyg för att planera linjetrafik, optimera omlopp och tjänster, konstruera och optimera tjänstegrupper etc. är det absolut inte.

Hastus och Trapeze är helt andra typer av program för buss o järnvägstrafik med väldigt kraftiga optimeringsmöjligheter där man genom regelverk styr vad man vill åstadkomma, däremot skulle dem vara värdelösa för bussbokning.

Flertal av de större aktörerna använder t.ex Klartext för beställningstrafiken och Trapeze eller Hastus för linjetrafiken.

Rebus är ett system som främst huvudmännen brukar använda, Rebus Buss är ett program med likartade funktioner som Klartext, knappast något att ha i entreprenörsledet för att planera linjetrafik.

Ugglan

Denna rapport kanske kan vara av intresse?

https://www.trafa.se/globalassets/sika/sika-pm/pm_020917.pdf

Den är en inventering om trafikhuvudmännens trafikdatabaser utförd 2002 av Trivector Traffic på uppdrag av SIKA, Statens Institut för KommunikationsAnalys (motsvarar huvudsakligen dagens myndighet Trafikanalys).

Lars-Håkan_E

Citat från: Ugglan skrivet 08 april 2018, 21:39:43 PM
Denna rapport kanske kan vara av intresse?

https://www.trafa.se/globalassets/sika/sika-pm/pm_020917.pdf

Den är en inventering om trafikhuvudmännens trafikdatabaser utförd 2002 av Trivector Traffic på uppdrag av SIKA, Statens Institut för KommunikationsAnalys (motsvarar huvudsakligen dagens myndighet Trafikanalys).

Jo, man ska dock vara medveten om att det denna inventering behandlar är det verktyg som nuvarande RKTM använder sig av i sitt arbete och inte de verktyg som operatören brukar för sin planering

preacher

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2018, 22:28:01 PM
Visst kan du lägga in skolturer och liknande i Klartext men något verktyg för att planera linjetrafik, optimera omlopp och tjänster, konstruera och optimera tjänstegrupper etc. är det absolut inte.

Hastus och Trapeze är helt andra typer av program för buss o järnvägstrafik med väldigt kraftiga optimeringsmöjligheter där man genom regelverk styr vad man vill åstadkomma, däremot skulle dem vara värdelösa för bussbokning.

Flertal av de större aktörerna använder t.ex Klartext för beställningstrafiken och Trapeze eller Hastus för linjetrafiken.

Rebus är ett system som främst huvudmännen brukar använda, Rebus Buss är ett program med likartade funktioner som Klartext, knappast något att ha i entreprenörsledet för att planera linjetrafik.

Vi använder både TRAPEZE och Klartext i vår planering. Klartext är inte anpassat för linjetrafik men är ett utmärkt bokningssystem för både bussar och förare. Det är väldigt tydligt med tillsättning av bägge. Vi använder det delvis med enstaka fasta turer men TRAPEZE är överlägset bättre med planering i tidtabeller omlopp och tjänster. Dessutom är det lönemodul kopplat till TRAPEZE vilket vi inte har i Klartext.
Rebus är som sagt här ett planeringsverktyg för Huvudmannenvars filer vi importerar till TRAPEZE och får ut färdiga tidtabeller.
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Erling.L

Pajp vill jag minnas gs hade nått program som hette som va personal planering
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus