Volvo 7900 i Zürich, Schweiz

Startat av Gunnar Berglund, 05 april 2018, 17:05:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Några bilder med anledning av de senaste leveranserna av nya Volvo 7900 Hybrid till VBZ i Zürich. Först provades vagn 190 på lite olika linjer under 2015-2017. Under hösten kom de nya i serien 440-452 och de har placerats i Hardau och kan ses mycket på bland annat linje 89 som nu även körs med ledbussar. Vagn 190 har också tagits över under 2017. Efter att ha åkt lite i backarna med bussarna måste jag säga det går riktigt smidigt, med lagom krut vid start där det behövs, även om de många växlingarna gör att det kanske känns lite segt uppför ibland.


Vagn 190 på linje 72 vid Hardbrücke den 19 november 2015.


Vagn 190 på linje 33 på Hardbrücke den 28 september 2015.


Vagn 190 på linje 62 i Oerlikon den 7 mars 2017.


Vagn 450 på Hohlstrasse, Altstetten, insatstur på linje 31 enbart Altstetten-Schlieren den 4 april 2018.


Vagn 449 på linje 89 strax innan hållplats Saalsporthalle den 4 april 2018.


Vagn 449 på linje 89 vid hållplats Saalsporthalle på väg tillbaka mot Altstetten och slutligen Heizenholz vid Zürich-Höngg. 4 april 2018.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ulf Berlin

Härliga bilder du bjuder på.
Är det 2 olika trafikutövare eftersom vissa har blålackad nederdel?/Ulf

Bernt Talbrant

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 april 2018, 18:44:22 PM
Härliga bilder du bjuder på.
Är det 2 olika trafikutövare eftersom vissa har blålackad nederdel?/Ulf

Är det inte bara så att 190 är något av en provvagn eftersom den kom före serieleveranserna?

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep! Mycket snygga bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gunnar Berglund

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 april 2018, 19:18:54 PM
Är det inte bara så att 190 är något av en provvagn eftersom den kom före serieleveranserna?

Precis, fick den på bild idag i nollställt utförande:


Vagn 190 i eftermiddagsvimlet vid Altstetten, här på långtur mot Witikon i andra änden av stan.


Vagn 448 och 446 vid Farbhof, startpunkt för den nya Limmattalbahn som byggs just nu. Linje 31 som normalt trafikeras med trådbussar går med normalbussar mellan Altstetten och Schlieren i stället.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

buskörare

Så på dessa har Volvo gått ifrån styrningen på bakaxeln och den funkar som vilken pusher som helst?