SL H13A

Startat av Hasse L, 30 mars 2018, 14:34:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


MOF 198 - Scania CN112 1986 - GS B42 35 - utlånad till SL.

K R

Hej!

Undrar om inte dessa två lånebussar från GS, som hos SL hette 4034 och 4035 var littererade H13E (E som i etanol)?
Någon av dem var väl t o m en tid målad (i längsled) halva bussen i GS-lack och halva i SL-lack, detta måhända i samband med någon lokaltrafikmässa?

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 30 mars 2018, 23:25:00 PM
Hej!

Undrar om inte dessa två lånebussar från GS, som hos SL hette 4034 och 4035 var littererade H13E (E som i etanol)?
Någon av dem var väl t o m en tid målad (i längsled) halva bussen i GS-lack och halva i SL-lack, detta måhända i samband med någon lokaltrafikmässa?

mvh K R


Halva bussen i GS-lack och halva i SL-lack! Det låter spännande! Det hade jag gärna sett. Och hur menas här med "halva"? Innebar det att t ex framdelen var SL och bakdelen GS? Eller var det ena sidan av bussen som var helt SL och andra sidan som var helt GS? Och hur såg front och bakstam ut?

Det skulle vara spännande att få se hur detta såg ut :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2018, 10:25:48 AM

Halva bussen i GS-lack och halva i SL-lack! Det låter spännande! Det hade jag gärna sett. Och hur menas här med "halva"? Innebar det att t ex framdelen var SL och bakdelen GS? Eller var det ena sidan av bussen som var helt SL och andra sidan som var helt GS? Och hur såg front och bakstam ut?

Det skulle vara spännande att få se hur detta såg ut :D

Så här. Bilden tagen vid Persontrafik 88 i Älvsjö 1988-06-02.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2018, 11:07:21 AM
Så här. Bilden tagen vid Persontrafik 88 i Älvsjö 1988-06-02.




Oj! Säger jag när jag ser denna. Jag kan inte låta bli att skratta över synen. Den ser faktiskt komisk ut  ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Hej!

Som framgår av Staffans bild på 34/4034 hade dessa två bussar solskärm ("gangsterkeps") från början.
På Hasses trådstartsbild på 4035 har skärmen tagits bort, men man kan ana fästpunkterna
i kanten mellan destinationsskylten och vindrutorna.

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2018, 11:07:21 AM
Så här. Bilden tagen vid Persontrafik 88 i Älvsjö 1988-06-02.



Bussens högersida var alltså målad i GS färger och högersidan i SL:s färger. De olika lackeringarna möttes mitt i fronten respektive bakpartiet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2018, 11:07:21 AM
Så här. Bilden tagen vid Persontrafik 88 i Älvsjö 1988-06-02.



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2018, 17:54:32 PM
Bussens högersida var alltså målad i GS färger och högersidan i SL:s färger. De olika lackeringarna möttes mitt i fronten respektive bakpartiet.


Kameleontbuss  ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Citat från: K R skrivet 30 mars 2018, 23:25:00 PM
Hej!

Undrar om inte dessa två lånebussar från GS, som hos SL hette 4034 och 4035 var littererade H13E (E som i etanol)?
Någon av dem var väl t o m en tid målad (i längsled) halva bussen i GS-lack och halva i SL-lack, detta måhända i samband med någon lokaltrafikmässa?

mvh K R

Tack för mycket trevlig bild på linje 172! Dessa två vagnar hade mycket riktigt SL-littera H13E.
Om jag minns rätt så var vagnarna stationerade i Bromma (Alvik), men Bromma hade väl inte turer på 172:an, utan endast Nyboda?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Bromma körde 172:an i "egen regi" tills någon gång på 90-talet, då Nyboda tog över trafiken.

172 blev 152 i augusti 2000.

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 07 april 2018, 01:44:16 AM
Bromma körde 172:an i "egen regi" tills någon gång på 90-talet, då Nyboda tog över trafiken.

172 blev 152 i augusti 2000.

//Peter

Intressant! Tack för info!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

4034 & 4035 kördes också på 46:an.  /Hasse

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 april 2018, 15:48:14 PM
4034 & 4035 kördes också på 46:an.  /Hasse

Intressant! Tack! Då har de alltså även varit stationerade i Söderhallen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Hur såg de här vagnarna ut invändigt? 2+2 som en "vanlig" buss, så som H13 med 1+2 sittning och bred mittgång eller mer traditionell stadsbussinredning med lägre golv fram och tvärställda soffor över hjulhusen (så som SL H101, H102 och H17)?

/Måns

John

Va inte detta ett erfarenhetsutbyte med GS SL? SL lånade väl ut 2st H7T till Göteborg?