Innerstadstrafiken under kronprinsessbröllopet 2010 (SL)

Startat av 4041434548, 30 mars 2018, 00:12:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

4041434548

Goddag!

Är det någon som besitter någon väsentlig information om hur busstrafiken såg ut i Stockholms innerstad under kronprinsessbröllopet den 19 juni 2010 och dagarna där kring. Självaste kortegen runt staden lär bidragit till stora förändringar likväl som begränsningar. Tidtabeller, linjekarta, linjebeskrivningar eller annan fakta – jag är intresserad av det mesta.

Stämmer det exempelvis att linje 47 mot Waldemarsudde körde ut på Djurgården "bakvägen" via Museiparken och Manilla? Varför i så fall?


Kör SL för övrigt på någon form av standardplan över hur man omlägger trafik vid större evenemang? Tycker mig se en del omläggningar återkomma vid olika tillfällen, en del svårare att förklara. (såsom att linje 2 ofta förkortas till att enbart trafikera Odenplan–Norrtull, trots att den säkert skulle kunna trafikera betydligt längre sträckor under vissa evenemang)

igel

Det finns två köranvisningar. "gul" Fredag 18 juni,  nr: City 100618. och "blå" Lördag 19 juni, nr: City 100619.

Ja 47:an körde bakvägen. och linjen var delad i två.

47 TKI->ODP               ODP->TKI
Ordinarie körväg ->    ODP 40: hpl. mot REH
hpl. Hälsingegatan.        Upplandsg.
därefter->                   H Odeng.
   Karlbergsv.              H Dalag.
H Upplandsg.              därefter->
   Odenplan sluthpl.    Ordinarie körväg.
   (L. 40:s hpl. mot
   REH)

47 SKN->KAP              KAP->SKN
starthpl. SKN              kör runt KAP
    (OBS Tillfällig hpl     H Karlav. (m. RAH)
    på Djurgårdsv.       V Banerg.
    Djurgårdsv.            H Valhallav.
    Ord hpl. WAU         V Lidarängsv.
H Djurgårdsv.             H Kaknäsv.
V Manillav.                  V Djurgårdsbrunnsv.
   Djurgårdsbrunns-       Djurgårdsbrunns-
bron                           bron
   Djurgårdsbrunnsv.     Manillav.
H Kaknäsv.                H Djurgårdsv.
   Lindarängsv.             (Tillfällig hpl. vid WAU)
H Valhallav.               H Singelbacken
V Banerg.                  V Djurgårdsv.
H Karlav.                   Tillfällighpl. Djurgårdsv.
H Karlaplan (sluthpl.)

Hasse L


7519 har kommit "bakvägen" från Djurgården och närmar sig Karlaplan. Linje 76 från Ropsten kördes också den här vägen till ändstn Kap. (På vänstertrafiktiden gjorde linje 73 motsvarande högersväng på väg till Frihamnen.)
Hälsn/ Hasse

Fredde

Citat från: 4041434548 skrivet 30 mars 2018, 00:12:57 AM
Goddag!

Kör SL för övrigt på någon form av standardplan över hur man omlägger trafik vid större evenemang? Tycker mig se en del omläggningar återkomma vid olika tillfällen, en del svårare att förklara. (såsom att linje 2 ofta förkortas till att enbart trafikera Odenplan–Norrtull, trots att den säkert skulle kunna trafikera betydligt längre sträckor under vissa evenemang)

Någon renodlad standard finns inte.
Visst, vissa linjer kör ofta samma sträckor vid ett flertal evenemang men man måste även förvissa sig om att det inte är något annat hindrande på de tilltänkta omledningsvägarna.
Lägga om en linje till gata X där den ska samsas med all övrig trafik och på så sätt bli 30, 40 eller 60 minuter sen är inte hållbart.
Det är inte heller hållbart att under evenemangsdagen ha 10 olika omläggningar per linje (beroende på var demonstrationen etc. befinner sig), det är mer förvirrande än underlättande. Det är bättre för alla att ha ordinarie trafik eller en specifik omläggning aktuell dag.

Fredrik Gelin

När det gäller omläggning av busstrafiken i innerstaden generellt så försöker man hålla sig till så få varianter som möjligt och mycket styrs av hur framkomligheten beräknas bli längs linjerna och de möjliga omledningsvägarna. Det är inte så stor idé att köra på en gata där man i rusningstrafik får samsas med en massa bilar med trolig försening som följd.
Målet blir ofta att se till så att resenärerna kommer till en tunnelbana och att det går att lösa av på ungefär samma tid som ursprungligen planerat för att slippa ändra så mycket i tjänsterna.
Att samma omläggningar återkommer är således inte så konstigt, varför ändra ett fungerande koncept?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk