Ytterligare blåbussbrist i Norrort (Stockholm)

Startat av Mikael T Nilsson, 29 mars 2018, 20:24:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 mars 2018, 12:18:06 PM
Blir de nya blå MAN-ledbussarna rena tillskottt p g a behov av fler blåbussar eller kommer de ersätta en del av de äldre Volvoledbussarna? De Volvobussar som är äldst är ju s k trängselvagnar och måste väl vara kvar avtalstiden ut, d V s fram till 2021? Ersätts några av dessa lär de väl bli rödlackade.

Skulle vara dumt att ersätta de nu med tanke på rådande blåbrist men de blå b9s ska nog fasas ut allteftersom

Tommy E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 mars 2018, 12:18:06 PM
Om jag minns rätt finns följande vagnar i Norrorts blåbussflotta:
-ca 25 st Volvo led, B9S från 2005
-2 st Volvo led, B9S från 2007 - 8104 & 8106, inlånade från Råsta
-8 st Scania Omnilink II led
-2 st Scania Omnilink I led - reservvagnar, nr 8182 & 8184

8104 är tillbaka hos Råsta, och 8184 är tillfälligt på Mälaröarna för att ersätta 7020 som repareras efter kollision.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

buskörare

Tanken är väl att man ska börja rensa ur bland b9:orna. Men jag tror inte man tänkt byta ut alla. Nu måste man väl nästan hålla kvar några för att stävja bristen, så jag vet inte.


buskörare

Citat från: igel skrivet 30 mars 2018, 12:34:02 PM
Man får ju hoppas att de blå får bekvämare säten än de röda, annars blir det ju ett rejält nedköp att åka mot den bärgade bussen.

Jag hoppas man blåbuss-specat de nya, men har inga större förhoppningar.
Fördelen med de nya är väl fungerande AC och lägre ljudnivå.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare


Karsten

Citat från: buskörare skrivet 31 mars 2018, 06:38:31 AM
Jag hoppas man blåbuss-specat de nya, men har inga större förhoppningar.
Fördelen med de nya är väl fungerande AC och lägre ljudnivå.

Vad menar du med blåbuss-specat?

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 31 mars 2018, 08:44:41 AM
Ingen aning. 10-15 har jag hört.

Man får väl hoppas att Arriva satsar på bekvämare säten, dem nuvarande MAN är det inget fel på, men dem sätena skulle jag iallafall inte vilja ha å göra med på sträckan Tekniska - Vaxholm.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 31 mars 2018, 10:06:11 AM
Vad menar du med blåbuss-specat?

Inga spärrar på 82 eller sånna som gör accelerationen långsammare samt plats för fler barnvagnar. Typ som b9:orna har nu. Båda våra blålinjer kräver plats för många barnvagnar/packning.

homer

Citat från: buskörare skrivet 31 mars 2018, 10:17:05 AM
Inga spärrar på 82 eller sånna som gör accelerationen långsammare samt plats för fler barnvagnar. Typ som b9:orna har nu. Båda våra blålinjer kräver plats för många barnvagnar/packning.

spärrar arriva bussarna på 82? Må dom leva med kronisk personalbrist.



buskörare

Citat från: homer skrivet 31 mars 2018, 10:52:47 AM
spärrar arriva bussarna på 82? Må dom leva med kronisk personalbrist.

Ryktet säger att de nya MAN-bussarna är spärrade på 82. De som kom 2013 är inte det dock.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 31 mars 2018, 11:00:24 AM
Ryktet säger att de nya MAN-bussarna är spärrade på 82. De som kom 2013 är inte det dock.

Detta är ju ett icke problem i tätorts o förortstrafik med ytterst korta sträckor där hastighetsgränsen överstiger 80 km/h
För bussar som nästan uteslutande går på motorväg där hastighetsgränsen för buss är 90/100 km/h riskerar en sådan buss att bli en stoppkloss för övrig trafik när även lastbilar kör fortare, detta kan ju leda till incidenter och olyckor.


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 mars 2018, 11:10:37 AM
Detta är ju ett icke problem i tätorts o förortstrafik med ytterst korta sträckor där hastighetsgränsen överstiger 80 km/h
För bussar som nästan uteslutande går på motorväg där hastighetsgränsen för buss är 90/100 km/h riskerar en sådan buss att bli en stoppkloss för övrig trafik när även lastbilar kör fortare, detta kan ju leda till incidenter och olyckor.

Vaxholmsvägen är väl okej för de andra med rätt bra omkörningsmöjligheter. Det som blir värre är våra tighta anslutningar. Men lägger de på tid, så funkar väl det med. För 178:an är det inte lika stor påverkan som på 670.

Karsten

Fast det är ju väldigt få sträckor på 670 som tillåter 90 km/h. Ingen sträcka på E18 är det mer än 80 km/h på, så det är bara Vaxholmsvägens första bit där det är två sänkningar till 70 (Östra Ryd) och 60 km/h vid Kulla.

Jag tror det mest är psykologiskt att inte komma upp i 90 på de tre korta sträckorna. Viktigare är då acceleration och smidighet vid hållplatsuppehåll.

Det känns i såna fall viktigare att de röda MAN i Norrort inte begränsas till 82 km/h, de körs mycket på 624 och 628 där långa avsnitt är 90 och 100-vägar.

Men jag håller med om att de inte är ett under av resenärskomfort om man jämför med B9 och Scaniorna i 78- och 79-serien.