Ytterligare blåbussbrist i Norrort (Stockholm)

Startat av Mikael T Nilsson, 29 mars 2018, 20:24:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson


                                     



Blåbussbristen i Norrort späs på ytterligare. Idag bärgades blåbuss Arriva 8144 från tekniska högskolan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Numera bärgar man i storstäderna även för småfel och problem som man tidigare löste på plats med servicebil.

En vanlig orsak är soppatorsk.

buskörare

Just denna var det dock nått elfel på enligt föraren som körde. Eller inte kunde köra snarare.
Det kommer nya blåbussar i april, men vette 17 om det räcker.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 29 mars 2018, 21:59:34 PM
Just denna var det dock nått elfel på.
Det kommer nya blåbussar i april, men vette 17 om det räcker.

Tomt batteri??

Isåfall tyvärr en vanlig sjuka på nyare bussar oavsett tillverkare

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2018, 22:03:57 PM
Tomt batteri??

Isåfall tyvärr en vanlig sjuka på nyare bussar oavsett tillverkare

Nej, nått fel på elen. Den här kan väl inte direkt kallas nyare dock  ;)
Flera av dessa ger ibland ingen reaktion ifrån sig när man vrider på tändningen. Inga mätare rör sig, inget händer alls. Man kan få vrida på och av den flera gånger innan de ger ifrån sig livstecken. 8143 gjorde så för mig idag. Ibland räcker det med att vänta, men ibland får man vrida på och av. Vissa stänger av allt en kort sekund under körning men hoppar igång ganska direkt. Ibland har den tappat växeln, annars går den som vanligt efter det. Om det var det problemet med denna vet jag dock inte. Det här enligt uppgift även varit problem med vissa startmotorer man bytt till sista tiden, de går och går och bränner ut sig själva. Men som sagt, vad som var fel på denna vet jag inte mer exakt än att föraren sade att elektroniken strulade.

buskörare

Jag råkade förövrigt ut för att en buss startade av sig själv när jag vred på tändningen. Dessa har ju startknapp, men jag hann varken blåsa eller trycka på knappen innan den hoppade igång. Där rök startmotorn några timmar senare. Jag såg nog ut som ett levande frågetecken dock.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2018, 22:03:57 PM
Tomt batteri??

Isåfall tyvärr en vanlig sjuka på nyare bussar oavsett tillverkare

Handhavandefel pga okunskap kan vara en bidragande orsak också. Det är rätt många förare som startar Volvobussarna för snabbt efter att de vridit på tändningen, dvs innan diagnosen är klar och de flesta kontrollamporna slocknat. Gör man detta för många gånger, så börjar elfelen uppstå rätt fort.
Man kan även behandla batterierna bra genom att inte lämna tändning, all innerbelysning och fläktar påslagna längre stunder, då man samtidigt har motorn avstängd.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2018, 05:57:01 AM
Handhavandefel pga okunskap kan vara en bidragande orsak också. Det är rätt många förare som startar Volvobussarna för snabbt efter att de vridit på tändningen, dvs innan diagnosen är klar och de flesta kontrollamporna slocknat. Gör man detta för många gånger, så börjar elfelen uppstå rätt fort.
Man kan även behandla batterierna bra genom att inte lämna tändning, all innerbelysning och fläktar påslagna längre stunder, då man samtidigt har motorn avstängd.

Tycker nog det borde vara lika vanligt på alla märken i så fall? Dessa tar ju ganska kort tid på sig jämfört med t.ex VDL.

Sen är dessa ändå 13 år och rätt slut generellt, så jag tycker inte det är konstigt att de har problem.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 30 mars 2018, 06:25:41 AM
Tycker nog det borde vara lika vanligt på alla märken i så fall? Dessa tar ju ganska kort tid på sig jämfört med t.ex VDL.

Sen är dessa ändå 13 år och rätt slut generellt, så jag tycker inte det är konstigt att de har problem.

Dessa problem tycker jag började bli vanligare från halva 2000 talet, bussarna fylls med mer elektronik som slukar ström vilket tillsammans med fläktar, lysrör, lampor kan dra ur ett friskt batteri på nolltid, står man typ 30 min på detta sätt så är risken stor att bussen inte startar sedan.
Dock brukar det i minst hälften av fallen hjälpa att slå av allting, låta stå en halvtimme och sedan göra ett startförsök.

Drabbades av ett sånt problem i onsdags, en buss från 2013 som var på besiktning, där stod den i hallen ungefär en halvtimme med belysning, innerbelysning och fläktar på. Tror ni att man fick igång den sedan?

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2018, 08:42:18 AM
Dessa problem tycker jag började bli vanligare från halva 2000 talet, bussarna fylls med mer elektronik som slukar ström vilket tillsammans med fläktar, lysrör, lampor kan dra ur ett friskt batteri på nolltid, står man typ 30 min på detta sätt så är risken stor att bussen inte startar sedan.
Dock brukar det i minst hälften av fallen hjälpa att slå av allting, låta stå en halvtimme och sedan göra ett startförsök.

Drabbades av ett sånt problem i onsdags, en buss från 2013 som var på besiktning, där stod den i hallen ungefär en halvtimme med belysning, innerbelysning och fläktar på. Tror ni att man fick igång den sedan?

Våra gamla OmniCity från Örebro som kom på sent 1990-tal var likadana. Att vänta 30 min är ju dock inte speciellt görbart när man kör linjetrafik, så det är inget man ska behöva göra.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2018, 20:47:35 PM
Numera bärgar man i storstäderna även för småfel och problem som man tidigare löste på plats med servicebil.

En vanlig orsak är soppatorsk.

Intressant! Tack för info.


Citat från: buskörare skrivet 29 mars 2018, 21:59:34 PM
Just denna var det dock nått elfel på enligt föraren som körde. Eller inte kunde köra snarare.
Det kommer nya blåbussar i april, men vette 17 om det räcker.

Tack för uppgiften!

Blir de nya blå MAN-ledbussarna rena tillskottt p g a behov av fler blåbussar eller kommer de ersätta en del av de äldre Volvoledbussarna? De Volvobussar som är äldst är ju s k trängselvagnar och måste väl vara kvar avtalstiden ut, d V s fram till 2021? Ersätts några av dessa lär de väl bli rödlackade.

Om jag minns rätt finns följande vagnar i Norrorts blåbussflotta:
-ca 25 st Volvo led, B9S från 2005
-2 st Volvo led, B9S från 2007 - 8104 & 8106, inlånade från Råsta
-8 st Scania Omnilink II led
-2 st Scania Omnilink I led - reservvagnar, nr 8182 & 8184
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

igel

CitatBlir de nya blå MAN-ledbussarna rena tillskottt p g a behov av fler blåbussar eller kommer de ersätta en del av de äldre Volvoledbussarna? De Volvobussar som är äldst är ju s k trängselvagnar och måste väl vara kvar avtalstiden ut, d V s fram till 2021? Ersätts några av dessa lär de väl bli rödlackade.
Man får ju hoppas att de blå får bekvämare säten än de röda, annars blir det ju ett rejält nedköp att åka mot den bärgade bussen.

homer

Citat från: igel skrivet 30 mars 2018, 12:34:02 PM
Man får ju hoppas att de blå får bekvämare säten än de röda, annars blir det ju ett rejält nedköp att åka mot den bärgade bussen.

bekvämare att åka i en b9s med kyrkbänkar än en lioncity oavsett stolstyp om farten är över 70

Lars_L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 mars 2018, 12:18:06 PM

Blir de nya blå MAN-ledbussarna rena tillskottt p g a behov av fler blåbussar eller kommer de ersätta en del av de äldre Volvoledbussarna? De Volvobussar som är äldst är ju s k trängselvagnar och måste väl vara kvar avtalstiden ut, d V s fram till 2021? Ersätts några av dessa lär de väl bli rödlackade.



När det gäller trängselvagnarna är man bara skyldig att hyra dem av SL till de varit 13 år i trafik (reg. datum) enligt detta avtal. Det är väl alltså tanken att i alla fall till viss del fasa ut dem. Har man enskilda individer som fungerar bra, finns ju dock inget hinder att fortsätta hyra dem.  Arriva har ju knappast skäl att ta in fler nya vagnar än man behöver så här sent in i avtalet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.