SKV Citybuss

Startat av Hasse L, 28 mars 2018, 16:20:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GBS 619 - SKV, Katrineholm City 1965 - Busscentralen - f.d. Linköpings Stads Trafik AB 54.

Niklas Bygdestam

Men vad är det för chassi på den här? Är det Leyland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2018, 10:28:07 AM
Men vad är det för chassi på den här? Är det Leyland?

SKV tillverkade ju egna chassier, denna buss har Volvomotor

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 mars 2018, 10:52:51 AM
SKV tillverkade ju egna chassier, denna buss har Volvomotor


Ok, det var intressant! Jag vet att det också gjordes några SKV med Leyland :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Harald Nordius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2018, 12:24:28 PM

Ok, det var intressant! Jag vet att det också gjordes några SKV med Leyland :)
Ja, det var Stockholms Spårvägar som lyckades hitta en ännu svagare motor än den som satt i övriga SKV City. SS hade fem SKV City med Leylandmotor om 135 hk, typbeteckning H29, öknamn "Tomhylsorna" (inget krut i dem). Det finns trådar om dem här. Alla andra SKV City hade Volvomotor, även den en rätt liten motor men med turboladdning hade man fått upp den till 150 hk i alla fall.

Niklas Bygdestam

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 mars 2018, 13:13:37 PM
Ja, det var Stockholms Spårvägar som lyckades hitta en ännu svagare motor än den som satt i övriga SKV City. SS hade fem SKV City med Leylandmotor om 135 hk, typbeteckning H29, öknamn "Tomhylsorna" (inget krut i dem). Det finns trådar om dem här. Alla andra SKV City hade Volvomotor, även den en rätt liten motor men med turboladdning hade man fått upp den till 150 hk i alla fall.


Tack! Jag tror förresten att det har visats bilder här i Buss Snack på dessa SKV med Leyland :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2018, 17:08:09 PM
Tack! Jag tror förresten att det har visats bilder här i Buss Snack på dessa SKV med Leyland :)

Hej!

T ex i denna tråd, med bilderna kvar:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45576.0

mvh K R