Buss istället för spårvagn...

Startat av Gunnar D, 25 mars 2018, 11:19:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



...blev det här vid Årstadal i morgonrusningen 25 mars 1964. Ren förstärkning eller pga vagnfel?

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

WalleW

Oavsett vilket är det en mycket fin och levande bild med löftesrikt vårljus  :)
Damerna bär ännu vinterkappor som tyder på lite kylig morgonluft...
Synd bara att Capitol-märket saknas.

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 25 mars 2018, 11:19:26 AM


...blev det här vid Årstadal i morgonrusningen 25 mars 1964. Ren förstärkning eller pga vagnfel?

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar


Bakom den här Capitolen ser jag att det står en äkta Metropolbuss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 mars 2018, 08:26:34 AM

Bakom den här Capitolen ser jag att det står en äkta Metropolbuss :D

Visst är det en Metropol, men vad menar du med "äkta"?

Undrar
Gunnar

Mr G

Kanske är det Capitolen som är oäktingen i sammanhanget.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2018, 15:45:20 PM
Visst är det en Metropol, men vad menar du med "äkta"?

Undrar
Gunnar


Ja, men den är ju äkta! :D

Capitolerna är fina. Men Metropolbussarna är på något sätt mer originalet. De är ursprunget på konceptet så att säga. Dessutom har Metropolbussarna hela original Mack-designen i allting så att säga. Capitolerna känns mer europeiska. Titta på Capitolen i den här tråden. Detta är en vacker Capitol i första generation med första fronten. Framifrån ser den ut som en Metropol, jag brukar kalla dessa för Capitoler med "Metropolfront". Men fönstren på sidorna gör rätt stor skillnad. Den har europeiska fönster, det gör en tydlig skillnad. Det ger hela bussen ett mer europeiskt utseende.

Senare generationer Capitoler har ju inte ens denna front. Den har modifierats med större frontruta. Men stilen från Mack-buss är på dessa helt borta tycker jag. Det enda som känns Mack på dessa är bakstammen, och det tycker jag inte "räcker" så att säga.

Så jag skulle vilja dela upp nämnda bussar enligt följande:

1. Metropol, alltså bussar med original Mack-design på alla sätt
2. Capitol generation 1, alltså mer europeisk med sina fönster, men Mack-front som trots allt leder tankarna till originalet
3. Capitol generation 2. Här är alltså bara bakstammen som ser ut som Mack och frågan är om det räcker

Så ja, därför säger jag att Metropolbussen som, gömmer sig bakom på bilden är äkta :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2018, 10:16:32 AM

Ja, men den är ju äkta! :D

Capitolerna är fina. Men Metropolbussarna är på något sätt mer originalet. De är ursprunget på konceptet så att säga. Dessutom har Metropolbussarna hela original Mack-designen i allting så att säga. Capitolerna känns mer europeiska. Titta på Capitolen i den här tråden. Detta är en vacker Capitol i första generation med första fronten. Framifrån ser den ut som en Metropol, jag brukar kalla dessa för Capitoler med "Metropolfront". Men fönstren på sidorna gör rätt stor skillnad. Den har europeiska fönster, det gör en tydlig skillnad. Det ger hela bussen ett mer europeiskt utseende.

Senare generationer Capitoler har ju inte ens denna front. Den har modifierats med större frontruta. Men stilen från Mack-buss är på dessa helt borta tycker jag. Det enda som känns Mack på dessa är bakstammen, och det tycker jag inte "räcker" så att säga.

Så jag skulle vilja dela upp nämnda bussar enligt följande:

1. Metropol, alltså bussar med original Mack-design på alla sätt
2. Capitol generation 1, alltså mer europeisk med sina fönster, men Mack-front som trots allt leder tankarna till originalet
3. Capitol generation 2. Här är alltså bara bakstammen som ser ut som Mack och frågan är om det räcker

Så ja, därför säger jag att Metropolbussen som, gömmer sig bakom på bilden är äkta :D

Ok, då vet jag hur du tänker.

/Gunnar