Olika nummerserier för Örnsköldsviks stadlinjer (Nobina) - 2017 & 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 23 mars 2018, 17:13:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag noterade att Din Tur stuvat om lite i stadsbusslinjenätet i Örnsköldsvik sedan mitt senaste besök i november då linjenumren var ensiffriga, se bild.



Nu efter årsskiftet ligger stadsbusslinjenumen i den lägre 400-serien, se bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

4041434548

Internt på Din Tur har linjenumren alltid legat på 400-serien, då de "egentliga" linje 1-5 finns i Sundsvall. I och med att linjenätet drogs om den 10 december passade man på att ge de nya linjerna sina riktiga namn även i extern kommunikation. Linje 401 har alltså hänvisats som linje 401 även tidigare i interna system trots att det stod linje 1 på tidtabeller och skyltar.

Lågtrafiklinjerna 21-24 bar för övrigt nummer 471-474 internt (istället för 421-424 som man annars får av att tillsätta en 4 framför linjenumret) då det redan finns några sådana linjer i Örnsköldsviks landsbygdstrafik.

De interna linjenumren kunde ibland synas på digitala hållplatsskyltar vid tekniska problem/tester.

Numera börjar samtliga nummer i Örnsköldsvik på nummer 4 utöver linje 50 Härnösand—Örnsköldsvik.

Mikael T Nilsson

Citat från: 4041434548 skrivet 25 mars 2018, 19:21:24 PM
Internt på Din Tur har linjenumren alltid legat på 400-serien, då de "egentliga" linje 1-5 finns i Sundsvall. I och med att linjenätet drogs om den 10 december passade man på att ge de nya linjerna sina riktiga namn även i extern kommunikation. Linje 401 har alltså hänvisats som linje 401 även tidigare i interna system trots att det stod linje 1 på tidtabeller och skyltar.

Lågtrafiklinjerna 21-24 bar för övrigt nummer 471-474 internt (istället för 421-424 som man annars får av att tillsätta en 4 framför linjenumret) då det redan finns några sådana linjer i Örnsköldsviks landsbygdstrafik.

De interna linjenumren kunde ibland synas på digitala hållplatsskyltar vid tekniska problem/tester.

Numera börjar samtliga nummer i Örnsköldsvik på nummer 4 utöver linje 50 Härnösand—Örnsköldsvik.

Hej,

Intressant! Tack för info. Det finns även länstrafikbolag som gjort tvärtom och har samma linjenr utåt i olika städer, men kanske har även dessa interna nr kvar bakom.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

rengmark

Man är inte konsekvent på DinTur. Man har kvar spretiga linjenumren 24, 39 och 58 i stadstrafiken i Härnösand. Här borde man satt en femma framför i likhet med fyran i Ö-vik. Då hade också sluppit att ha två linje 39, den andra går mellan Sollefteå och Hoting.
Inom Skånetrafiken har man låga linjenummer på stadsbusslinjerna mot allmänheten och sen använder man unika linjenummer internt.

Sundås

I Kalmar län heter stadslinjerna i Västervik 1, 2, 5 och 10, i Oskarshamn 701, 702, 703 och 710 och i Kalmar 401, 402, 403, 404, 405, 411, 421 och 422. Detta för att inte linjenumren ska krocka.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Walter

Citat från: rengmark skrivet 29 mars 2018, 00:26:45 AM
Man är inte konsekvent på DinTur. Man har kvar spretiga linjenumren 24, 39 och 58 i stadstrafiken i Härnösand. Här borde man satt en femma framför i likhet med fyran i Ö-vik. Då hade också sluppit att ha två linje 39, den andra går mellan Sollefteå och Hoting.
Inom Skånetrafiken har man låga linjenummer på stadsbusslinjerna mot allmänheten och sen använder man unika linjenummer internt.

I Skåne har man dessutom låga nummer på regionala expresslinjer. Dessa har interna nummer som 4xx
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande uppgifter! Man hittar på lite olika sätt runt om i landet för att linjenummer inte ska kollidera.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

4041434548

Citat från: rengmark skrivet 29 mars 2018, 00:26:45 AM
Man är inte konsekvent på DinTur. Man har kvar spretiga linjenumren 24, 39 och 58 i stadstrafiken i Härnösand. Här borde man satt en femma framför i likhet med fyran i Ö-vik. Då hade också sluppit att ha två linje 39, den andra går mellan Sollefteå och Hoting.

Linjenumren på stadstrafiken i Härnösand härstammar väl (om jag inte misstar mig nu men då är det bara läxa upp mig) från att linje 24 är en sammanslagning av tidigare linje 2 och 4, precis som 39 är 3+9 respektive 58 är 5+8.

Bussmicke

Citat från: 4041434548 skrivet 30 mars 2018, 00:00:30 AM
Linjenumren på stadstrafiken i Härnösand härstammar väl (om jag inte misstar mig nu men då är det bara läxa upp mig) från att linje 24 är en sammanslagning av tidigare linje 2 och 4, precis som 39 är 3+9 respektive 58 är 5+8.

Det känns benak ja.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rengmark

Citat från: 4041434548 skrivet 30 mars 2018, 00:00:30 AM
Linjenumren på stadstrafiken i Härnösand härstammar väl (om jag inte misstar mig nu men då är det bara läxa upp mig) från att linje 24 är en sammanslagning av tidigare linje 2 och 4, precis som 39 är 3+9 respektive 58 är 5+8.
Du kommer ihåg helt rätt! Samma princip använde man i Sollefteå då man fick de nya stadsbusslinjerna 45 och 62.

swedebear

Citat från: 4041434548 skrivet 25 mars 2018, 19:21:24 PM

De interna linjenumren kunde ibland synas på digitala hållplatsskyltar vid tekniska problem/tester.


De kunde även synas på bussarna också ibland
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.