Fråga: SL linje 565X Cityterminalen–Frösunda–Johanneslund

Startat av 4041434548, 22 mars 2018, 19:08:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

4041434548

Hej!

Jag undrar vilken funktion linje 565X har som trafikerar i motrusning mellan Cityterminalen i centrala Stockholm och Smedbyvägen i Upplands Väsby, endast med uppehåll i Frösunda och Infra city. Avgångarna som trafikerar linjen i sin helhet är lättare att gissa (arbetspendling till Marabou?) men kortturerna till Frösunda kan jag inte förstå.. hoppas någon här på forumet kan reda ut detta för mig!

Lars_L

Citat från: 4041434548 skrivet 22 mars 2018, 19:08:49 PM
Hej!

Jag undrar vilken funktion linje 565X har som trafikerar i motrusning mellan Cityterminalen i centrala Stockholm och Smedbyvägen i Upplands Väsby, endast med uppehåll i Frösunda och Infra city. Avgångarna som trafikerar linjen i sin helhet är lättare att gissa (arbetspendling till Marabou?) men kortturerna till Frösunda kan jag inte förstå.. hoppas någon här på forumet kan reda ut detta för mig!

Historiskt är väl turerna till Infra city ett initiativ just från arbetsplatsområdet där. Man har alltid varit mycket aktiv för att få till kollektivtrafik. Tror till och med turerna tillkommit från början med ersättning därifrån - liksom 684, men vet inte hur det ser ut för närvarande.

Frösunda är ju i och för sig ett stort arbetsplatsområde, så det är ju inte så konstigt. Men i grunden är det väl för att man har turer som annars får tomköra från Norra Bantorget till Sigtuna/Upplands Väsby på 565. Då kan man härmed utnyttja att man har ledig kapacitet. Avståndet är ju ändå för långt för att kunna merutnyttja vagnarna ytterligare- kräver inte ytterligare dimensionerande fordon att köra dessa kortturer.

Det är ju alltså sådant man testar att sälja in till Trafikförvaltningen som inte kostar Trafikförvaltningen så mycket och är en god affär för entreprenören. Kan ju säkert också vara önskemål från resenärer som man härmed uppfyller. Det ju en hel del som kommer med regionaltåg till Stockholm C och jobbar i Frösunda/Solna. För dem blir det ju alltså en ganska god restidsvinst. Så det kan säkert fylla sin funktion, samtidigt som kostnaden är låg.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist