En wiima i kronanans kläder

Startat av pegee, 20 mars 2018, 16:09:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Bilden tagen i slutet på 80-talet på dåvarande Lv6. Troligen
regementets dag eller något liknande. 

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ebermark

Ah, trevligt att återse en av dessa skapelser. Körde dylika pjäser när jag gjorde lumpen på Transportdetaljen på I4 i Linköping 1994-95. i Linköping hade vi två bussar av denna modell med nummer 59509 samt 59641. Scania 111 från 1975 med frontmotor gjorde att de var rätt bullriga att köra och inte så populära hos oss som körde (detta i jämförelse med de övriga tre bussarna vi hade som var moderna Volvobussar). Så här i efterhand kan jag ju tycka att det var dessa bussar som man borde uppskattat mer.

Flera av dessa fordon rullade väl genom Afrika som Rosa bussar efter sin militära karriär.

Peter Wallentin

Dessa B111 Wiima hängde med lång tid inom Försvarsmakten och deras uppgift i krigsorganisationen var sjukvårdsbussar dvs att köra skadade i bårar och därför hade de två stora bakdörrar. Även en B111 Wiima var på väg till Afrika och Namibia 1989 i FM och FN regi och målades därför vit och fick viss Afrikaanpassning som byte motorfläkt, termostat mm. Men ett veto mot Sveriges partiskhet lämnades in av Sydafrika två dagar innan avfärd och insatsen blev inte av på det sätt som var tänkt, blev istället en polisstyrka från Sverige utan denna buss.

Fanns även motsvarande bårsatser att sätta in i civila bussar liksom järnvägsvagnar men dessa bussar vara anskaffade för just denna sjukvårdsuppgift. Men dagligdags användes de för vanliga busstransporter. Någon renoverades med bekvämare säten men jag tror de flesta hade kvar sina blå "galonsäten" hela tiden. Jag körde mycket extra när man gjorde lumpen och även ett tag efter och dessa var trevliga och lättkörda eftersom de var korta och man satt på framaxeln som sig bör i en B111 och inte BF111. Militära alternativbussar då var motsvarande Volvo F86 Hägglund sjukvårdsbussar eller en högerstyrd Volvo Hägglund och då var klart Scania B111 snabbast och enklast att köra.

Vi blev tillsagda att ta med pendeltågsfolk Kungsängen-City när dessa tåg strula som mest vintertid, några passagerare blev glada att få åka med. Fast var det äldre som skulle med fick man ställa ut en ammunitionslåda att kliva på för att få kortare steg till dörrtrappan. Glädjen att åka med gällde inte när man ersatte något inställt flyg från Stockholm till Jönköping, något som också hände ibland, när det var många militärer som skulle flyga.

/Peter

baklastaren

Körde också dessa många mil på Transportcentralen I19/P5 i Boden 1989-90. Vi hade två Scania/Wiima och en F86/Hägglunds med liknande layout, dvs två stora dörrar baktill. Mycket användbara för transporter på dåliga vägar (god frigång) med smutsiga beväringar med vapen (galon), men ljusår från komforten i de två nya B10/Ajokki 89-or som vi också hade.

Lastade cyklar på taket på en av Wiimorna en gång, en något ansträngande uppgift  :)

/baklastaren

Niklas Bygdestam

Jag minns att det även fanns Ajokki som militärbussar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Nyman

Kul tråd. Söker då och då på Scania Wiima Hägglund militärbuss på nätet för att se om något kommit upp sällan med resultat dock men nu så.  :D Jag och två barndomsvänner har just renoverat en sådan här buss ganska omfattande (2015-2016), hämtade den uppe i Sundsvall, fattade jag allt rätt hade den stått sedan -97 med en flytt imellan från Skövde trakten till Sundsvall. Vi slängde oss i bilen för att åka upp och ge den ett försök. I med nya batterier, kolla olja/vatten, trycka fett i alla nipplar för att sedan starta och köra hem den (66mil). Efter den vart klar köpte vi oss en likadan fast blå i slitet bruksskick. Rullande renovering pågår just nu. Hade jag fattat har man postar bilder hade jag delat med mig, någon som vet hur man gör?  ???