Huvudmeny

VDL dörrar

Startat av igel, 20 mars 2018, 11:36:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Hände för ett tag sedan.https://mitti.se/nyheter/trafik/606an-oppen-bussen/
Detta har ju hänt ganska många gånger med VDL bussar. I artikel står det:

"Arriva undersöker händelsen

Enligt Christer Ekelund, presschef på Arriva som kör 606:an åt SL, ska det inträffade inte vara möjligt. De för samtal med chauffören och håller på med en teknisk undersökning på bussen i fråga."

Men eftersom det av min erfarenhet inte är en enstaka händelse kan man undra om det är ett problem bara på VDL bussar eller om det är generellt för bussar med elektriska dörrar.

Ersa

Att moderna bussar helt plötsligt "glömmer bort" att de har dörrbroms är inget nytt, utan började förekomma på (då helt nya) Volvobussar redan för 10 år sedan. Antagligen pga mer och mer datorer och teknik.

igel

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2018, 11:45:28 AM
Att moderna bussar helt plötsligt "glömmer bort" att de har dörrbroms är inget nytt, utan började förekomma på (då helt nya) Volvobussar redan för 10 år sedan. Antagligen pga mer och mer datorer och teknik.
Den gången jag drabbades av VDL dörrproblem, så glömde bussen bort i vilken possition dörren befann sig i. Dörrbromsen fungerade utmärkt så fort man stängde dörren.

Gano

Det har hänt mig flera gånger och men då har det varit MAN bussar som krånglar. Oftast går dörrarna upp ungefär en decimeter men en gång gick hela dörren upp en passagerare flög nästan ut.

Knut

dörrar kan nog öppnas under färd på samma sätt som allt annat kan strula. körde en Volvo 9700 og det kom varning om öppen lucka på motorväg i 80 km/t. tittade rundt och där var fränre bagagelucka på väg upp. normalt måste handbroms vara tildragen på den bussen före luckan kunde öppnas
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

igel

Var väl kanske inte att det kan hända, snarare att VDL verkar vara drabbade rätt ofta av det.