SL linje 402 inställd delsträcka pga trasigt trafikljus i flera timmar.

Startat av Robert Brink, 17 mars 2018, 15:42:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

SL:s linje 402 som trafikerar Slussen -Nacka Forum via Kvarnholmen, vänder redan vid Finnboda sedan 9 tiden i morse. Orsaken är att trafikljusen som reglerar trafiken förbi ett bygge på Kvarnholmen är trasiga. Och det är skymd sikt på platsen så med tungt fordon är man beroende helt av trafikljusen.
Hur kan dessa trafikljus fortfarande klockan 15.30 vara ur funktion? Finns det ingen jour som kan åka ut och fixa detta på helger? Låter för mig helt otroligt. :(

//R

Ersa

Det är rätt begränsat med tillgängliga reparatörer som kan laga trafikljus, ja. Särskilt på helger. I Norrtälje fick kommunen i några fall vänta i någon vecka att få nedrivna trafikljus återinkopplade av en firma, trots hög prioritet i vältrafikerad korsning. Så angavs skälet i lokaltidningen iaf.

Staffan Sävenfjord

Kan man inte placera ut trafikvakter eller är det brist på sådana också?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2018, 17:51:32 PM
Det är rätt begränsat med tillgängliga reparatörer som kan laga trafikljus, ja. Särskilt på helger. I Norrtälje fick kommunen i några fall vänta i någon vecka att få nedrivna trafikljus återinkopplade av en firma, trots hög prioritet i vältrafikerad korsning. Så angavs skälet i lokaltidningen iaf.

Så är det säkert, men vid vanliga korsningar fungerar det oftast ändå om alla bara tar det försiktigt och följer reglerna. Mmen vid arbeten som här där en lång sträcka med skymd sikt och utan mötesmöjligheter blir det omöjligt för bussarna, då måste det väl ändå finnas en jour? Vi pratar om Sthlm nu...
Känns inte ok att en busslinje ska behöva kortas ner så här lpng tid. Nu kl.18.45 är det fortfarande trasigt.

//R

Ersa

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om dessa lagades först efter 7-8-tiden på måndag morgon. Om det är Stockholm eller Grönköping spelar ingen roll. All form av manuell bemanning, framför allt med jourpersonal, verkar vara för dyr att tillhandahålla i Sverige numera. Inte ens E-On och statliga Vattenfall har alltid tillräckligt med pengar att kunna ha tillräckligt antal jourtjänstgörande personal, så de som väl arbetar får för mycket övertid.

Robert Brink

Eftersom inget hänt under hela dagen, så blir det nog måndag morgon.

//R

Fredde

Det är KUAB som är ansvariga för denna signal.
Ingen idé att ringa Nacka kommuns jour...
Kan tillägga att det på helger inte går så mkt annan tung trafik på sträckan än bussar. För att upprätthålla trafiken kan man från TL:s sida ge uppskov att använda öppen kanal på radion, för att 402 kan kunna meddela avgången i mosatt riktning att man avser att passera sträckan.

Robert Brink

Citat från: Fredde skrivet 17 mars 2018, 21:35:43 PM
Det är KUAB som är ansvariga för denna signal.
Ingen idé att ringa Nacka kommuns jour...
Kan tillägga att det på helger inte går så mkt annan tung trafik på sträckan än bussar. För att upprätthålla trafiken kan man från TL:s sida ge uppskov att använda öppen kanal på radion, för att 402 kan kunna meddela avgången i mosatt riktning att man avser att passera sträckan.

Så är det, men det fråntar ändå inte det dåliga med att man  under en hel helg inte kan få ordning på detta trafikljus! Om tex TL ringer Nacka kommun och anmäler, så får väl Nacka kommun leta fram ett journummer till KUAB? Keolis kan inte hålla reda på alla entrepenörer som bygger och ansvarar för tillfällig infrastruktur runt om i Stockholm
Jag är skeptiskt till lösningen med öppen kanal, idén är förstås i grunden bra men med tanke på mina kollegor där ute så tror jag nog att det skulle missas och så står det två ledbussar och ska mötas vid den smala trixiga passagen. Dom flesta förare skulle förstås klara av detta galant, men tyvärr så gör nog inte alla det.
Däremot skulle man kunna köra via Mjölnarvägens HPL och vända via tunneln under Finnberget istället för rondellen vid HPL Gäddviken. Fast det hjälper inte resenärerna så mycket då det är ganska krångligt att gå från HPL Mjölnarvägen just nu under bygget.

Just Kvarnholmenborna(inkl jag själv som bor där) har varit ganska hårt drabbade av indragna bussar eftersom trafiksituationen vid snöfall är under alla kritik förbi byggplatserna med tex ett trafikljus som dels står i kurva med skymd sikt och dessutom i  uppförslutning.

//R

homer

enligt uppgifter blev batterierna till trafikljusen stulna, därför de blev så här.

Ersa

Kan grundproblemet (att det inte går att få tag i folk) vara en kombination av flera faktorer?
- Vi är för få invånare det här glesbygdslandet, och därmed finns det även få reparatörer med rätt utbildning.
- Det är dyrt att anställa och avlöna folk, särskilt med jourtillägg. Samt givetvis ännu ett steg dyrare på helgdagar.
- Folk i gemen, speciellt i städer, vill inte arbeta med praktiska yrken som elektriker och busschaufförer längre, då det inte är "fint" nog.

I vilka andra mer befolkade rika I-länder som helst (t.ex Japan och Taiwan) finns det ju flerspråkig servicepersonal lite varstans i även de mindre städerna. Det finns alltid någon man kan fråga, en annan som städar/snöröjer och en tredje som lagar trasiga saker samt servar hela saker i förebyggande syfte. Och i nödfall ytterligare några till som iförda reflexvästar och röda lysande "batonger" med ett leende guidar trafikanter vid vägarbeten, omledningar och/eller tillfälligt trasiga trafikljus.

Ersa

Citat från: homer skrivet 18 mars 2018, 10:29:11 AM
enligt uppgifter blev batterierna till trafikljusen stulna, därför de blev så här.

För ingen kan ju åka ut med nya batterier. Givetvis.

Påminner lite om när en liten släpvagns dragstång stack ut en bit i bussarnas körbana från parkeringen i allén på Tekniska högskolan. Det var ett evigt varnande på öppen kanal och meddelandeskickande på PC:n om den där lilla dragstången, men på två-tre timmar en vanlig vardag gick det inte att få en enda människa att åka dit, lossa släpvagnsbromsen och bara rulla tillbaka vagnen en halvmeter. Tills en förare 7-10 mil norrifrån fick nog, och efter att ha utropat negativa kommentar om handlingsförlamade invånare i huvudstaden, gick bort och fixade det själv på två minuter.

Nico

Fastän de flesta (undantaget förarna på 670) förare som idag trafikerar Tekniska bor väl relativt långt norröver i länet... så att den lilla släpkärran inte flyttades var väl knappast ett innerstadsfenomen?!   ;)

Sedan är det de facto så att även en sk-tsak kan innebära en anmälan om egenmäktigt förfarande etc. så t.ex. en trafikledare får ju inte direkt uppmana till somligt. Sedan bör man inte blanda in politik i detta, men vad gäller otillräckliga insatser/extra bemanning under kväll och helg så är det sannolikt även en följd av Sveriges allmänt höga löneläge.

Däremot förstår jag ibland inte varför inte Stockholms samtliga kommuner engagerar sig i t.ex. Trafik Stockholm. Istället för att 26 enskilda kommuner plus övriga väghållare ska ha egen jour så kunde den ligga på en central funktion. Skulle sannolikt bli både effektivare och även billigare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det upplevdes väl som ett innerstadsfenomen för att det ju finns rätt gott om trafikledare, vägtransportledare, poliser och andra trafikarbetare just i staden. Ändå är det ofta som ingen få ut någon behörig person att åtgärda enkla saker, under flera timmar. Till slut ledsnar ju någon "obehörig" och tar tag i saken själv. Vilket inte ska behövas.

En betydligt mer tragisk händelse var ju dödsolyckan på en motorväg för någon månad sedan, där en kvinna körde in i ett mörklagt havererat lastbilsekipage, där ingen TMA-bil eller annan varning kommit upp, trots otaliga larm som kommit in från trafikanterna under flera timmar.

Nico

Visserligen, men fortfarande handlar det om vem som har rätt (juridiskt) att göra vad. Polisen är väl egentligen de bra som lagligt sett har rätt att göra det som du efterlyser. De å andra sidan skulle sannolikt prioritera detta lågt.

Som inre trafikledare så kan man sedan t.ex. inte uppmana en yttre trafikledare eller en förare att direkt göra något visst. Däremot kan man ju alltid be någon på plats "att se om det går att lösa problemet på något vis" och på så vis ge lite mera spelrum för egna initiativ. Keolis yttre brukar vara duktiga på att bl.a. jaga rätt på fordonsägare.

Sedan handlar det även om vem som kan, får eller ska göra vad. Efter januari 2013 så är ju Tekniska inget som Keolis ansvarar för även om de har yttre trafikledare för innerstadstrafiken i närheten. Istället blir det ju en fråga för Arriva eller Nobina. Däremot är det inget som säger att inte deras trafikledningar kunde kollat med Keolis.

Vad gäller skyttelsignalen och 402 sedan så har sannolikt Keolis i det fallet gjort vad de kan och får. Att börja pilla på en skyttelsignal eller på plats leda fordonstrafik är sedan en annan sak. Rent juridiskt så kan det ju bli än värre följder/efterspel om något negativt skulle inträffa som en följd av obehörig inblandning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

De här tillfälliga trafiksignalerna lär ingå i en trafikanordningsplan och ska då finnas en utmärkningsansvarig som ser till att saker och ting finns på plats och fungerar dygnet runt.