Rätt färg, fel linje

Startat av Gano, 14 mars 2018, 21:41:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Nobina 7996 på Skåneexpressen 10 mot Örkelljunga.
Normalt körs 10a med Van Hool dubbeldäckare men ibland händer det att en vanlig regionbuss får rycka in istället.



Jag vet att bilden inte är av den bästa kvaliteten men jag hoppas att den upskattas :)

Bussmicke

Citat från: Gabbe skrivet 14 mars 2018, 21:41:47 PM
Nobina 7996 på Skåneexpressen 10 mot Örkelljunga.
Normalt körs 10a med Van Hool dubbeldäckare men ibland händer det att en vanlig regionbuss får rycka in istället.



Jag vet att bilden inte är av den bästa kvaliteten men jag hoppas att den upskattas :)
Det ser ut som att du gömmer dig bakom reklampelaren :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Gabbe skrivet 14 mars 2018, 21:41:47 PM
Jag vet att bilden inte är av den bästa kvaliteten men jag hoppas att den upskattas :)

Kvaliteten är det väl inget fel på, men bussbilder bör helst inte tas högställda. Det blir oftast avkapade fordon samt onödigt mycket himmel och/eller mark på bilden då. Försök gärna vrida på telefonen till horisontellt läge.

Gano

Citat från: Bussmicke skrivet 14 mars 2018, 23:15:41 PM
Det ser ut som att du gömmer dig bakom reklampelaren :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja jag brukar få lite negativa miner när jag fotograferar bussar så jag vill vara lite diskret.

Gano

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2018, 04:56:46 AM
Kvaliteten är det väl inget fel på, men bussbilder bör helst inte tas högställda. Det blir oftast avkapade fordon samt onödigt mycket himmel och/eller mark på bilden då. Försök gärna vrida på telefonen till horisontellt läge.

Ja jag ska tänka på det :)

CW66

Citat från: Gabbe skrivet 15 mars 2018, 08:45:03 AM
Ja jag brukar få lite negativa miner när jag fotograferar bussar så jag vill vara lite diskret.

Negativa miner får man bara om man beter sig underligt och konstigt och försöker gömma sig så förarna undrar "vad var det där för något".
Stå helt öppet o fota o kanske le eller vinka till föraren så ska du se att du lugnt kan hoppa fram från skuggorna av reklamskyltar o annat

Bernt Talbrant

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 15 mars 2018, 10:01:12 AM
Negativa miner får man bara om man beter sig underligt och konstigt och försöker gömma sig så förarna undrar "vad var det där för något".
Stå helt öppet o fota o kanske le eller vinka till föraren så ska du se att du lugnt kan hoppa fram från skuggorna av reklamskyltar o annat

Nja så enkelt är det inte riktigt. Jag har fått många kommentarer av negativt slag när jag gjort ungefär som du skriver. Man har även t ex stannat bussen mitt i gatan eller i en korsning och undrat vad jag håller på med. Jag tar oftast bilder med systemkamera och det verkar man reagera mer på än med mobilen.

Ersa

Långfingret är också intressant. Senast från en spårvagnsförare. Även om dessa gester aldrig syns på mina favoritbilder, dvs stadsmiljöfoton tagna i skymning med kamera på stativ, och med lite längre slutartid.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2018, 04:56:46 AM
Kvaliteten är det väl inget fel på, men bussbilder bör helst inte tas högställda. Det blir oftast avkapade fordon samt onödigt mycket himmel och/eller mark på bilden då. Försök gärna vrida på telefonen till horisontellt läge.

Precis det jag har hävdat i alla år. Högställda bilder passar bara till typ tidningsomslag och kräver lite planering att få till bra.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.