Instälda turer i Norrort

Startat av igel, 08 mars 2018, 12:09:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Sedan snön kom för ca två veckor sedan, har det varit minst en 670 och en 613/178 om dagen som inte har dykt upp medans jag har väntat. Har jag bara haft en extrem otur, eller är det mängder med avgångar som är inställda?

Trafiken fungerade överlag bra innan snön kom.

buskörare

Citat från: igel skrivet 08 mars 2018, 12:09:59 PM
Sedan snön kom för ca två veckor sedan, har det varit minst en 670 och en 613/178 om dagen som inte har dykt upp medans jag har väntat. Har jag bara haft en extrem otur, eller är det mängder med avgångar som är inställda?

Trafiken fungerade överlag bra innan snön kom.

Vi har haft ganska många trasiga bussar. Framförallt blå. Finns 2 turer från Vaxholm som nog ställs in oftare än de körs. Just för att det inte finns bussar.

Lars-Håkan_E

Tyvärr tenderar det ibland att bli samma turer som ställs in mer regelbundet om det råkar vara bland de sista i utsättningen på morgonen

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 12:45:35 PM
Tyvärr tenderar det ibland att bli samma turer som ställs in mer regelbundet om det råkar vara bland de sista i utsättningen på morgonen

Ja, det är väl enklast så.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2018, 12:49:01 PM
Ja, det är väl enklast så.

För att undvika detta måste man ha tid att tänka till i god tid, eller ta till okonventionella lösningar som vi gjorde i Tyresö för 15 år sedan :-)
Allt som kan rulla oavsett färg eller modell ska ut för att undvika att precis samma tur ställs in veckor i sträck.

Den lösningen tycker jag var riktigt bra, och det gjorde även kunderna som fick en buss att åka i.

Mr.Omsi

När det gäller blåbussarna i Täby är det ganska stor brist just nu eftersom de flesta blåbussarna ska servas inför besiktning (därför 8104/8106/8184 rullar i Täby)

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 12:56:52 PM
För att undvika detta måste man ha tid att tänka till i god tid, eller ta till okonventionella lösningar som vi gjorde i Tyresö för 15 år sedan :-)
Allt som kan rulla oavsett färg eller modell ska ut för att undvika att precis samma tur ställs in veckor i sträck.

Den lösningen tycker jag var riktigt bra, och det gjorde även kunderna som fick en buss att åka i.

Jag tror att denna prioriteras bort helt enkelt för att det ändå går rätt tätt med bussar på den linjen vid den tiden. Den kör en 178 efter dessa 2 turer och då har man fått in vagnar att skicka ut. Men jag har svårt att tro att man ställer den bara för att det inte finns blå bussar. Snarare ställer man den antagligen för att det inte finns bussar alls. Nu är det ju inte bra att det blir så här ändå och jag hoppas det ändras när nya blåbussarna kommer. Det står att man kommer kasseras motsvarande antal B9:or, men jag hoppas man tänker till där.

buskörare

I början av förra veckan var det 53 obrukbara bussar. Om 53 av 240 inte går att köra, så är det inte konstigt att man ställer turer. Jag tror många har handlat om värmen i bussarna nu sista tiden, den här helt enkelt inte funkat tillfredsställande.

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2018, 14:29:50 PM
I början av förra veckan var det 53 obrukbara bussar. Om 53 av 240 inte går att köra, så är det inte konstigt att man ställer turer. Jag tror många har handlat om värmen i bussarna nu sista tiden, den här helt enkelt inte funkat tillfredsställande.
Jisses,det är ju 20 procent av flottan.../Ulf

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2018, 19:55:50 PM
Jisses,det är ju 20 procent av flottan.../Ulf

Ja. Nu är ju sånt oftast väldigt olika från dag till dag, men jag vet att dom kör allt vad dom kan i verkstan.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 12:56:52 PM
För att undvika detta måste man ha tid att tänka till i god tid, eller ta till okonventionella lösningar som vi gjorde i Tyresö för 15 år sedan :-)
Allt som kan rulla oavsett färg eller modell ska ut för att undvika att precis samma tur ställs in veckor i sträck.

Den lösningen tycker jag var riktigt bra, och det gjorde även kunderna som fick en buss att åka i.
Du tänker på Swebuslackade bussar var i trafik?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2018, 07:40:36 AM
Du tänker på Swebuslackade bussar var i trafik?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Nä "värre än så"

Gamla värmlandslacken med granar var det om jag minns rätt, finns nog bilder på olika håll.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 12:56:52 PM
För att undvika detta måste man ha tid att tänka till i god tid, eller ta till okonventionella lösningar som vi gjorde i Tyresö för 15 år sedan :-)
Allt som kan rulla oavsett färg eller modell ska ut för att undvika att precis samma tur ställs in veckor i sträck.

Den lösningen tycker jag var riktigt bra, och det gjorde även kunderna som fick en buss att åka i.

Men nu får du nog lugna dig lite. Ditt tankesätt kräver ju att man tänker över företags-, avtals- och trafikområdesgränserna... samt att man eventuellt lär sig av någon annans misstag. Eller kopierar andras smidiga lösningar. Men dessvärre arbetar ingen längre så i SL-trafiken. Tyvärr! :(

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2018, 12:20:49 PM
Men nu får du nog lugna dig lite. Ditt tankesätt kräver ju att man tänker över företags-, avtals- och trafikområdesgränserna... samt att man eventuellt lär sig av någon annans misstag. Eller kopierar andras smidiga lösningar. Men dessvärre arbetar ingen längre så i SL-trafiken. Tyvärr! :(

Framför allt inte SL.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2018, 15:24:54 PM
Framför allt inte SL.

Trafikförvaltningen är ju väldigt liten numera, nu i en tid då det mesta är operatörsstyrt. Så jag vill nog påstå att det är dagens operatörer som är mest osamarbetsvilliga och historielösa. Men politiker och tjänstemän ligger tätt intill.