Nya hållplatser för bussar vid Slussen 12/3

Startat av Fredde, 08 mars 2018, 11:56:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2018, 07:37:48 AM
Låter så på Ulf..

Ibland är det bättre att läsa vad folk skriver än vad de inte skriver.

Fredde


Robert Brink

Min avgång 10:25 på 403:an gick bra, men frågan är hur det blir med mera trafik vid den nya provisoriska terminalen? Vart ska tex alla köa i rusningen? Backvakterna lär nog försvinna så småningom, nu har man även vakter vid avgång som hjälper till att stoppa folk från att springa efter bussen vid backning.
Dagens stora problem som orsakade busskö hela vägen till Londonviadukten efter 08:00 var istället alla transporter till och från bygget. Det har ökat i takt med att man spränger för nya terminalen.

//R

Lars_L

Citat från: Robert Brink skrivet 13 mars 2018, 13:41:03 PM
Min avgång 10:25 på 403:an gick bra, men frågan är hur det blir med mera trafik vid den nya provisoriska terminalen? Vart ska tex alla köa i rusningen? Backvakterna lär nog försvinna så småningom, nu har man även vakter vid avgång som hjälper till att stoppa folk från att springa efter bussen vid backning.
Dagens stora problem som orsakade busskö hela vägen till Londonviadukten efter 08:00 var istället alla transporter till och från bygget. Det har ökat i takt med att man spränger för nya terminalen.

//R

Dock kommer ju utrymmet där att bli betydligt större när terminalen är klar i maj. Det ska ju även ges plats för uppställningsplatser bakom längs med körbanan enligt ritningarna.

Det stora problemet blir nog egentligen (förutom då att hinna lasta i tid och inte blockera för nästa avgång), att som jag förstår det, så kommer de inte att gå att köra ett varv runt terminalen. Man kommer in och lastar av på ena sidan och sedan fram till gaterna på den andra. Det blir också ganska ont om uppställningsplatser och många av dem går inte att använda annat än att man kan åka runt terminalen ett varv. Det kommer alltså vara nödvändigt (i regel) att köra fram direkt till gaten när man släppt av passagerare.

Det ska också bli intressant att se vad effekten blir av att terminalen blir så mycket mindre. I normalfallet behöver det nog inte bli så mycket värre, men om det blir stopp - att en förare väntar på att få köra in på sin gate som är upptagen eller något, så blir det fort en katastrofal situation. Tiden från det att något händer till dess att det blir lång kö på Stadsgården, kommer alltså bli väldigt kort. Det krävs med andra ord en mycket aktiv yttre trafikledning på plats. Å andra sidan kanske det blir lättare att få en överblick över situationen när terminalen blir mindre, för att därmed kunna gripa in fortare.

Men det finns fördelar också. Som det är nu måste ju alla köra ett varv extra runt terminalen. Det gör ju att utan det momentet kan man minska regleringstiden i terminalen och antalet fordonsrörelser minskar rejält - å andra sidan finns som sagt risken att man inte har någonstans att ta vägen om man inte ska åka bort till Viking Lineterminalen och vända.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Som jag förstått det kommer det när terminalen är klar att finnas uppställningsplatser vid Birkaterminalen där det även skall gå att vända.
Backvakter eller vad man skall kalla dem som hjälper förarna med uppsikten bakom bussen var ett krav från förarnas skyddsombud, så de lär inte gå att dra tillbaka utan vidare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 mars 2018, 08:00:13 AM
Som jag förstått det kommer det när terminalen är klar att finnas uppställningsplatser vid Birkaterminalen där det även skall gå att vända.
Backvakter eller vad man skall kalla dem som hjälper förarna med uppsikten bakom bussen var ett krav från förarnas skyddsombud, så de lär inte gå att dra tillbaka utan vidare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Birkaterminalen låter ju lite bättre och också om man kan utnyttja uppställningsplatserna där. Dock fortfarande förstås svårt att planera för i omloppsplaneringen, såvida man inte lägger in tomkörning dit och ifrån i omloppet. Det kan man ju göra med linjer som har rast vid Slussen, men knappast för linjer som bara har normal tidsreglering.

Så länge det är så här trångt är det ju oavsett nödvändigt med vakter. Sedan är det ju snarast mängden trafik som skiljer sig åt från andra terminaler, när väl hela terminalen har öppnat i hela sin bredd. I högtrafik och kanske även dagtid måste man nog nästan ha det ändå även sett utifrån operatörens synvinkel. I annat fall blir det nog kaos med tanke på det stora antalet vagnar som passerar i terminalen. Backningen som sådan ska väl dock inte behöva vara problematisk då, utan snarare är det väl att hitta en ledig "lucka" att köra ut på när det hela tiden passerar bussar i mittfilen. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 14 mars 2018, 08:20:54 AM
Birkaterminalen låter ju lite bättre och också om man kan utnyttja uppställningsplatserna där. Dock fortfarande förstås svårt att planera för i omloppsplaneringen, såvida man inte lägger in tomkörning dit och ifrån i omloppet. Det kan man ju göra med linjer som har rast vid Slussen, men knappast för linjer som bara har normal tidsreglering.

Så länge det är så här trångt är det ju oavsett nödvändigt med vakter. Sedan är det ju snarast mängden trafik som skiljer sig åt från andra terminaler, när väl hela terminalen har öppnat i hela sin bredd. I högtrafik och kanske även dagtid måste man nog nästan ha det ändå även sett utifrån operatörens synvinkel. I annat fall blir det nog kaos med tanke på det stora antalet vagnar som passerar i terminalen. Backningen som sådan ska väl dock inte behöva vara problematisk då, utan snarare är det väl att hitta en ledig "lucka" att köra ut på när det hela tiden passerar bussar i mittfilen.

Birkaterminalen kommer ju inte att vara användbar långa tider under dygnet för linjetrafiken och under kryssningssäsongen med anlöp på bojen utanför 158

Fredde

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2018, 08:51:07 AM
Birkaterminalen kommer ju inte att vara användbar långa tider under dygnet för linjetrafiken och under kryssningssäsongen med anlöp på bojen utanför 158
Tanken med Birka är i dagsläget att bussarna använder terminalområdet för genompassage, för att kunna nyttja reglerplatserna på Stadsgården utanför Birka även när de inte tomkör in till Slussen. Ett komplement till platserna inne i Slussenterminalen.
För att detta ska vara möjligt kommer man öppna upp en del i Birkaterminalens västra del, för att därifrån direkt kunna köra in i uppställningsfickan.
På så sätt ska inte dessa bussar hindra ankommande bussar som ska in i Slussen och lämna av resenärer, utan de har "en fil var".

Backvakterna som är externt anlitade kommer finnas på plats fram till dess att backkameror/monitorer finns uppsatt.

Bussmicke

Hur funkar det med nya Slussen?
Bilder någon?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Körde en sväng på 442 igår fm, tycker det går bra men en gubbe var framme och bankade på framdörren när jag påbörjat backningen! Det gäller att vi är tuffa med att inte bry oss om detta så dom lär sig att stängd dörr är stängd dörr.
Sen tror jag fortfarande att det kan bli lite tufft i rusningen med nya terminalen, inte bara för bussarna utan var folk ska köa någonstans? Men det löser sig säkert efter ett tag.

//R

Lars_L

Citat från: Robert Brink skrivet 24 mars 2018, 10:38:41 AM
Körde en sväng på 442 igår fm, tycker det går bra men en gubbe var framme och bankade på framdörren när jag påbörjat backningen! Det gäller att vi är tuffa med att inte bry oss om detta så dom lär sig att stängd dörr är stängd dörr.
Sen tror jag fortfarande att det kan bli lite tufft i rusningen med nya terminalen, inte bara för bussarna utan var folk ska köa någonstans? Men det löser sig säkert efter ett tag.

//R

Nu går ju fortfarande inte alla utgående bussar från terminalen förbi gaterna. Det gör att en buss ännu kan avvakta att en buss inne i gaten ska avgå, utan att störa för mycket. Men sedan kommer det vara 3-4 bussar i minuten som rullar förbi. Finns det ingen ledig uppställningsficka, blir det att åka via Birka line terminalen i sådana fall och då bli några ytterligare minuter sen, eller helt enkelt strunta i att plocka upp folk vid Slussen.

Bussen kan ju inte heller stå kvar vid avstigningshållplatserna och de andra (på samma sida) går ju bara att använda om bussen tommat, eller vänt vid Birka. Tyvärr sammanfaller ju högtrafiken också med Birkabåtarnas avgångstider, vilket gör att det nog kan ta sin tid att komma runt - även om man har eget körfält. Inte helt lätt att planera. Därtill ankommer ju en del turer lite före tidtabellstid, men inte tillräckligt för att åka förbi Birka, utan att istället bli försenade.

Nu finns det väl en del lösningar förstås. En är att uppställningsplatserna som finns på "gatesidan" får reserveras endast för bussar att parkera vid, när det är upptaget vid gaten. Alla andra får då köra in direkt till hållplats (oavsett avgångstid), såvida det inte är så stor marginal inlagd att man hinner vända vid Birka och sedan kan använda uppställngsplatserna på avstigningssidan. Men man måste nog planera i högtrafik, så att fickorna på "gatesidan" inte i normalfallet ska behöva användas.

Detta i sin tur kräver att alla linjer (stråk med gemensam hållplats) med tätare avgångstid än var 7,5:e minut har två gater. Som jag förstår kommer det finnas 18 gater totalt (varav två för Saltsjöbanans ersättning). Detta kräver alltså att man flyttar en del linjer från terminalen under ombyggnadstiden.   Enklast genom att glesa ut till 7,5-minuterstrafik och då låta fler avgångar avgå från Cityterminalen på de tunga linjerna. Det något längre gångavståndet vid Slussen, skulle ju kunna göra det lite mer attraktivt.

Men det är väl därför man måste lösa viseringen på annat sätt för att förkorta tiden vid gate. I sådana fall är det möjligt att man klarar 10 avgångar i timmen på gaterna och att man då har påstigning både vid fram och mittdörren. Det skulle i alla fall lösa något av kommande problem.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist