Wasatrafik 4013

Startat av 1896, 08 mars 2018, 11:03:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Wasatrafik hade ett kort tag en liten Hino i Falun, denna måste ha haft inv nr 4013, men jag minns inte reg nr ? Då jag söker på SBH, kommer det upp endast en Hino där Wasatrafk anges som ägare, dock "Hälsinge Wasa" den bussen har reg nr PRK625 och är av årgång -92, denna upplever jag vara på tok för ny för att vara den som fanns i Falun, och enligt SBH är den reggad på Wasa först -94, hur nu det kan vara möjligt då Swebus köpte Wasatrafik redan -92. En trolig kandidat är Swebus 3335, OJA820, av årgång -90, enligt SBH reggad på Swebus 901029, tidigare ägare anges som Interbus, men där finns inga datum.

Någon som känner till denna Hino som fanns i Falun ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 mars 2018, 11:03:10 AM
Wasatrafik hade ett kort tag en liten Hino i Falun, denna måste ha haft inv nr 4013, men jag minns inte reg nr ? Då jag söker på SBH, kommer det upp endast en Hino där Wasatrafk anges som ägare, dock "Hälsinge Wasa" den bussen har reg nr PRK625 och är av årgång -92, denna upplever jag vara på tok för ny för att vara den som fanns i Falun, och enligt SBH är den reggad på Wasa först -94, hur nu det kan vara möjligt då Swebus köpte Wasatrafik redan -92. En trolig kandidat är Swebus 3335, OJA820, av årgång -90, enligt SBH reggad på Swebus 901029, tidigare ägare anges som Interbus, men där finns inga datum.

Någon som känner till denna Hino som fanns i Falun ?

Swebus 3335 gick St Blåsjön-Gäddede mm och hamnade sedan hos Wasatrafik/Swebus i Älvsjö efter en mindre ombyggnad, har för mig att den hamnade på Ornö, denna beställdes under Diligenstiden och hade först ett udda nummer i 1***-11** serien.

PRK625 -Swebus 1729 var en av Cartes många demobussar som kom i trafik hos kund först 1995 då rejält ombyggd för Swebus servicelinjetrafik i Stockholm tillsammans med systern 1727, det stämmer att den var hos Wasatrafik på demouppdrag ett par veckor 1994.

Men eftersom Cartes hade ett stort antal demovagnar kan det säkert vara en annan individ som varit på demo i Falun flera år tidigare utan att detta noterats i bilregistret.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 12:09:01 PM
Swebus 3335 gick St Blåsjön-Gäddede mm och hamnade sedan hos Wasatrafik/Swebus i Älvsjö efter en mindre ombyggnad, har för mig att den hamnade på Ornö, denna beställdes under Diligenstiden och hade först ett udda nummer i 1***-11** serien.


Då bör väl rimligtvis Postens Diligenstrafik stå som första ägare, eftersom bussen är reggad innan PD gick upp i Swebus.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 mars 2018, 14:10:22 PM
Då bör väl rimligtvis Postens Diligenstrafik stå som första ägare, eftersom bussen är reggad innan PD gick upp i Swebus.

Om bussens första ägare i reguljär trafik var Swebus eller Diligensen har jag inte forskat i, bussen behöver ju faktiskt inte ha kommit i trafik i Gäddede förrän vid tabellskiftet i juni 1991 vilket innebär att Swebus kan ha varit första riktiga ägare även om anskaffningen skett innan sammangåendet.

Första ägare kan som det är med en hop andra Hino vara Cartes.

Tror att det fanns något i saligen avsomnade Bussnytt om dessa Hinobussar.

Bussen var i a f udda med ett litet godsutrymme.

Jag har bilder på alla dessa nämnda någonstans.

1896

Ska kolla mina Bussnytt tidningar få se om jag hittar något.

För att återgå till ursprungsfrågan: Bussen bör ha varit reggad på Wasatrafik då den enligt mitt minne fick ett inv nr, givetvis behöver det inte nödvändigtvis vara så, men troligen. Har beställt papper på 3335 från Riksarkivet, så svar ang den bussen återkommer jag till.

WalleW

Det är möjligt att jag är helt av banan nu, men jag har för mig att vi (= Swebus Östhammar) hade en liten Hino
som rullade som skolbuss här kring millennieskiftet...eller..?

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 08 mars 2018, 17:48:14 PM
Det är möjligt att jag är helt av banan nu, men jag har för mig att vi (= Swebus Östhammar) hade en liten Hino
som rullade som skolbuss här kring millennieskiftet...eller..?

/   M v h   Walle

I inventarielista från Concordias övertagande av verksamheten finns upptaget 1 Hino med nr 0618 tillhörande Swebus Uppsala och placerad i Örsundsbro, utbjuden till försäljning 990831, dessutom fanns 1 Hino med nr 0617 tillhörig Swebus Öst och placerad i Märsta, även den utbjuden till försäljning 001207

Antagligen var det en av dessa två som ni hade i Östhammar

Lars-Håkan_E

#7
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 mars 2018, 17:35:18 PM
Ska kolla mina Bussnytt tidningar få se om jag hittar något.

För att återgå till ursprungsfrågan: Bussen bör ha varit reggad på Wasatrafik då den enligt mitt minne fick ett inv nr, givetvis behöver det inte nödvändigtvis vara så, men troligen. Har beställt papper på 3335 från Riksarkivet, så svar ang den bussen återkommer jag till.

Denna har jag för mig internt-lokalt kallades 1051 i början.

Jag är nog rädd för att du får kolla igenom flertalet av de tidiga Hino:rna för att eventuellt hitta den du söker, 3335 är det nog inte då den som sagt var specialbyggd.



Undrar om inte den som blev 1729 hade Wasadekaler i början, men dessa kan ju ha monterats i Älvsjö, den är också tillverkad betydligt senare än 1990

WalleW

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 18:10:37 PM
I inventarielista från Concordias övertagande av verksamheten finns upptaget 1 Hino med nr 0618 tillhörande Swebus Uppsala och placerad i Örsundsbro, utbjuden till försäljning 990831, dessutom fanns 1 Hino med nr 0617 tillhörig Swebus Öst och placerad i Märsta, även den utbjuden till försäljning 001207
Antagligen var det en av dessa två som ni hade i Östhammar
Tack för den informationen. Det var 0618 vi hade här, jag körde den några enstaka skolturer. Någon höjdare var
det inte precis, men inte heller det värsta i bussväg jag har kört...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 08 mars 2018, 19:01:28 PM
Tack för den informationen. Det var 0618 vi hade här, jag körde den några enstaka skolturer. Någon höjdare var
det inte precis, men inte heller det värsta i bussväg jag har kört...

/   M v h   Walle

Dem jag körde var riktigt ok, i a f jämfört med de Renault:er som dem ersatte, Hinon var mer en riktig buss.

Ur minnet så körde jag 1189, 1725, 1727, 1729, 3282, 3335

Med 1725 höll en riktigt otäck olycka på att hända då spärren för p-bromsen visade sig vara svag, annars har jag bara goda minnen av dessa bussar.
Rostskyddet visade sig vara undermåligt efter ett par år men det var efter att jag övergått till annan tjänst

Lars-Håkan_E



1725 (Ex SL buss 4015) vid garaget Konsumentvägen i Älvsjö



1727 i Gubbängen

Ulf Berlin

Trevliga småbussar.
Fick 1727 SL lackering senare?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2018, 20:02:13 PM
Trevliga småbussar.
Fick 1727 SL lackering senare?/Ulf

Både 1727 o 1729 fick SL lack

Här en smutsig 1727 i Tyresö

Walter

Mycket trevlig nostalgi. Fanns det även en Hino eller motsvarande i Jönköping? Vill minnas en som körde lokalt i Bankeryd/Trånghalla.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Är 552 IBs nummer?/Ulf