Huvudmeny

Busstoaletter

Startat av ChristianO, 08 mars 2018, 09:33:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChristianO

Hur fungerar servicesystemet med busstoaletter? Enligt uppgift har varje bussbolag en egen anläggning, alt hyr/lånar in sig hos andra bolag. Huvudfrågan är hur turistbussar som är långväga hemifrån tömmer och fyller på toaletterna? Enligt google är det bara på en Circle K i Norrköping som tillhandahåller denna service för bussar? Finns det ingen marknad för detta?

MM

Går att tömma överallt där det finns ett avlopp.

I bl.a. Stockholm så är det gratis, och otroligt smidigt, att använda tömningen i Frihamnen. Den ligger på öppen gata.

Att fylla upp tankarna med vatten sen görs med hjälp av en vanlig vattenslang.

Sundås

Citat från: ChristianO skrivet 08 mars 2018, 09:33:25 AM
Hur fungerar servicesystemet med busstoaletter? Enligt uppgift har varje bussbolag en egen anläggning, alt hyr/lånar in sig hos andra bolag. Huvudfrågan är hur turistbussar som är långväga hemifrån tömmer och fyller på toaletterna? Enligt google är det bara på en Circle K i Norrköping som tillhandahåller denna service för bussar? Finns det ingen marknad för detta?

Det finns "allmänna" på flera håll som kan användas utan kostnad, bland annat i Stockholm. Men det kan kräva lite planering. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

ChristianO

Men hur hittar man dessa platser? Bussen stannar över ett galler eller? Jag har åkt på Vasaloppsrsor under 9 år och det har alltid hävdats att där inte finns någon plats att tömma toaletten där, vilket jag tycker är märkligt eftersom det är gott om turisttrafik där både på sommar och vinter. Så på hemresan brukar tanken vara full och toaletten således obrukbar.


Lars-Håkan_E

Citat från: ChristianO skrivet 08 mars 2018, 11:21:18 AM
Men hur hittar man dessa platser? Bussen stannar över ett galler eller? Jag har åkt på Vasaloppsrsor under 9 år och det har alltid hävdats att där inte finns någon plats att tömma toaletten där, vilket jag tycker är märkligt eftersom det är gott om turisttrafik där både på sommar och vinter. Så på hemresan brukar tanken vara full och toaletten således obrukbar.

I Mora fanns tömningsmöjlighet i a f tidigare hos fd Erlandssons garage/tvätthall till viss avgift, dessutom finns det om jag minns rätt en tömningsstation i Leksands hamn.

Men det här är ju egentligen en planeringsfråga, under alla år jag varit aktiv i branschen har jag bara ett fåtal gånger fått "stänga toaletten"

Om man börjar från Stockholm med att hälften av kunderna ska göra toabesök så fort man kommit ombord och den andra halvan direkt efter att man stannat på matstället för rast så kommer det aldrig nånsin att fungera oavsett hur stor fekalietank bussen är utrustad med.

Huvudregeln är att använda toaletter på terminaler före avgång och på matställen efter vägen, det brukar fungera men ibland behöver det påpekas.

Ersa

Frånsett husbilsägare samt ägare av stugor med slutna avloppstankar lär det inte vara många idag som ägnar så många tankar (hehe) åt att avloppstankar ju faktiskt blir fulla, och att systemet då slutar fungera.
"Så tanklöst av honom" som en f.d kollega sa, då en tankbil råkat parkera så illa att den stod i vägen för en buss. ;D

Rekordet jag har än så länge är ungdomar på ett läger, som trots nybyggda fina rymliga toalettlokaler på lägret ändå gick in och ryckte i bussens låsta toalettdörr under tiden väskorna lastades, 20-25 minuter innan avgång...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2018, 12:52:47 PM
Frånsett husbilsägare samt ägare av stugor med slutna avloppstankar lär det inte vara många idag som ägnar så många tankar (hehe) åt att avloppstankar ju faktiskt blir fulla, och att systemet då slutar fungera.
"Så tanklöst av honom" som en f.d kollega sa, då en tankbil råkat parkera så illa att den stod i vägen för en buss. ;D

Rekordet jag har än så länge är ungdomar på ett läger, som trots nybyggda fina rymliga toalettlokaler på lägret ändå gick in och ryckte i bussens låsta toalettdörr under tiden väskorna lastades, 20-25 minuter innan avgång...

Ja det där känns igen.

Men då busstoaletter idag knappast är ett dugg bekvämare än för 30 år sedan är det lite konstigt att det inte ses som en "nödlösning"


ChristianO

Ja vi kör från Skåne till Mora dvs 160 mil ToR så det är kanske inte så konstigt att det blir fullt.

Lars-Håkan_E

Citat från: ChristianO skrivet 08 mars 2018, 14:53:24 PM
Ja vi kör från Skåne till Mora dvs 160 mil ToR så det är kanske inte så konstigt att det blir fullt.

Men, varför använder ni er inte av toaletter på de ställen ni stannar för raster?

Busstoaletterna använder man ju sig av i nödfall, när man inte klarar sig till nästa stopp, de är inte dimensionerade för att 50 vuxna ska pissa ett par gånger var.

De enda gångerna jag i modern tid haft detta problem trots information är med gäng som tryckt i sig 4-5 pilsner under resan och måste pissa minst 1 gång i timmen.

ChristianO

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2018, 15:22:00 PM
Men, varför använder ni er inte av toaletter på de ställen ni stannar för raster?

Busstoaletterna använder man ju sig av i nödfall, när man inte klarar sig till nästa stopp, de är inte dimensionerade för att 50 vuxna ska pissa ett par gånger var.

De enda gångerna jag i modern tid haft detta problem trots information är med gäng som tryckt i sig 4-5 pilsner under resan och måste pissa minst 1 gång i timmen.

Jo jag håller helt med. Men människan är en individ med olika begåvning och hälsa. Vissa använder toan 10 minuter efter avfärd, vissa går 3-4 gånger under en resa. Visst, vissa kan ha problem med blåsan, magen, prostatan osv men det är nog oftast självcentreringen som är det störta problemet hos vissa individer.