En nylevererad på Götaälvbron [Bild]

Startat av Tobias, 06 mars 2018, 21:42:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Transdev 7131 ser vi här på Götaälvbron i Göteborg den 24 februari på linje 58 mot Bergsjön. Den hade varit i trafik någon vecka när jag tog bilden.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Mikael T Nilsson

Trevligt! Tack för en mycket snygg bild!

Undrar varför man inte längre köper in Volvoledvagnar till SL-trafiken. Senast var ju 2011, då Nobina satte några i trafik i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 mars 2018, 22:22:50 PM
Trevligt! Tack för en mycket snygg bild!

Undrar varför man inte längre köper in Volvoledvagnar till SL-trafiken. Senast var ju 2011, då Nobina satte några i trafik i Norrtälje.

Tillverkar dom sånna då? För det enda jag hittar i ledbussutförande är hybrider.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 07 mars 2018, 08:24:24 AM
Tillverkar dom sånna då? För det enda jag hittar i ledbussutförande är hybrider.

Hej,

Jag tror att Volvo 7900 led finns i flera utföranden, bl a diesel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_7900
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 mars 2018, 16:43:14 PM
Hej,

Jag tror att Volvo 7900 led finns i flera utföranden, bl a diesel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_7900

Från länken:
Den fanns i början med diesel-, diesel/el-hybrids- eller gasdrift.
Från 2014 som vanlig diesel/el-hybrid och laddhybrid.
Vilket jag tolkar som att den vanliga dieselvarianten inte tillverkas längre.

På Volvos hemsida finns den som sagt bara som hybrid, ingen ren diesel. Men jag vet inte hur flexibla dom är i att bygga speciellt för köpare.

Ersa

På den engelska Wikipediasidan har man valt att formulera det:
"Is most commonly available as a hybrid electric bus named Volvo 7900 Hybrid or just Volvo 7900H, but is also available with both diesel and Compressed Natural Gas (CNG) engines in some markets".

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_7900

Mikael T Nilsson

Och Volvo som en gång i tiden var dominerande på ledbussmarknaden i Sverige, 70-tal till 90-tal.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 mars 2018, 09:15:08 AM
Och Volvo som en gång i tiden var dominerande på ledbussmarknaden i Sverige, 70-tal till 90-tal.

Den tiden saknar jag, tyvärr är det MAN som dominerar nu :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 mars 2018, 09:15:08 AM
Och Volvo som en gång i tiden var dominerande på ledbussmarknaden i Sverige, 70-tal till 90-tal.

Funkade kanske inte så bra med lägre golv och styrning på bakaxeln ihop med motorplaceringen?

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 mars 2018, 09:15:08 AM
Och Volvo som en gång i tiden var dominerande på ledbussmarknaden i Sverige, 70-tal till 90-tal.

Volvo var stora på ledbussmarknaden tack vare sina mittmotorer, mittaxeldrift, samt oftast väldigt bra viktfördelning, drivaxeltryck och vinteregenskaper. När detta koncept försvann, kanske det inte är så underligt att även marknadsandelarna försvann.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2018, 09:50:23 AM
Den tiden saknar jag, tyvärr är det MAN som dominerar nu :(

"Tyvärr" verkar MAN ha bättre driftsäkerhet och eftermarknad än Volvo. Som företagare köper man ju helst de bussar som fungerar bäst.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2018, 12:25:36 PM
Volvo var stora på ledbussmarknaden tack vare sina mittmotorer, mittaxeldrift, samt oftast väldigt bra viktfördelning, drivaxeltryck och vinteregenskaper. När detta koncept försvann, kanske det inte är så underligt att även marknadsandelarna försvann.

Tyvärr var det nog så.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.