Bussliv i bilder - Vaho Eier

Startat av WalleW, 05 mars 2018, 15:59:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

För många här på forumet är nu 89-årige Vaho Eier en välkänd branschprofil som har dokumenterat sitt buss- och lastbils-/taxiliv
från start 1949 fram till pension 1992. Jag har nu fått förmånen att fritt förfoga över det bildmaterial som han löpande skickar till mig,
totalt har han ca 200 fulla fotoalbum. Även om flera bilder säkert har visats på forumet tidigare, innan min tid här, så kommer jag
då och då att lägga ut råskannat material från Vahos samlingar om intresse finns. För ordningens skull börjar jag från början när Vaho
den 13 februari 1954 anställdes som lördags- / söndagsextra busschaufför vid SJ Biltrafik Solnalinjerna...

/   M v h   Walle


Vaho och ca 200 fotoalbum








Ulf Berlin

Härligt.:)
Ta väl vara på dessa dokumentationer./Ulf

zjbus

Instämmer med föregående talare
mvh zjbus

Nisse Bökelund

Woow vilken guldgruva du har fått förfogande över. ;D
Vad jag kan se av dom här bilderna så verkar det finnas
en hel den från "våra" hemtrakter. ;)
Jag kan inte annat en hålla med föregående talare, jag också,
och ser fram emot nästa bildsvep.
Skall du gå igenom alla albumen som finns på bilden så har du
säkert en hel del att göra.

Hälsningar Nisse.

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 06 mars 2018, 10:09:17 AM
Skall du gå igenom alla albumen som finns på bilden så har du
säkert en hel del att göra.
Hälsningar Nisse.
Det blir nog inte aktuellt med alla Vahos album. Jag och SvOf tar tacksamt emot det bildmaterial som kommer oss tillhanda,
men vad det som helhet omfattar vet vi ännu inte. Han har ju också dokumenterat 23 år som lastbils- och taxichaffis hos
AB Sundbybergs Ilexpress (1949 -1972) innan han tog fast anställning hos SL Råsta / Flygbussarna, och de åren intresserar
mig personligen.
Det var med anledning av min artikel i Klassiska Lastbilar nr 1 2018 som Vaho kontaktade mig med sitt erbjudande.

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Vad roligt att du tog med bilden på linje 7, som gick Hallgatan-Norra Bantorget
via Hagalund. Jag är uppväxt i gamla Hagalund, på Spetsgatan och bodde granne
med både konstnären Olle Olsson och Boxaren Harry Persson ( som jag för övrigt
har ett foto på bakom mig på bokhyllan). I bland kunde jag få ett par kronor av
morsan, och då tog jag ofta 7:an in till stan för att gå på någon av non stop biograferna.
Ströget på St'Eriksplan, Svarta katten på Vattugatan, London på Bryggargatan och Hollywood på Klara norra kyrkogata.
( OBS att detta var långt innan dom blev porrbiografer).
Den förare som jag har mest minne av var Pelle kubiken. Ett ord som kom upp
när jag tittade på bilderna var "passning" för reservtjänst. Finns det fortfarande kvar?
Var det bara på Råsta eller förkom det på andra depåer?

Hälsningar Nisse.




Lars-Håkan_E

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 14 mars 2018, 12:04:59 PM
Hej.
Vad roligt att du tog med bilden på linje 7, som gick Hallgatan-Norra Bantorget
via Hagalund. Jag är uppväxt i gamla Hagalund, på Spetsgatan och bodde granne
med både konstnären Olle Olsson och Boxaren Harry Persson ( som jag för övrigt
har ett foto på bakom mig på bokhyllan). I bland kunde jag få ett par kronor av
morsan, och då tog jag ofta 7:an in till stan för att gå på någon av non stop biograferna.
Ströget på St'Eriksplan, Svarta katten på Vattugatan, London på Bryggargatan och Hollywood på Klara norra kyrkogata.
( OBS att detta var långt innan dom blev porrbiografer).
Den förare som jag har mest minne av var Pelle kubiken. Ett ord som kom upp
när jag tittade på bilderna var "passning" för reservtjänst. Finns det fortfarande kvar?
Var det bara på Råsta eller förkom det på andra depåer?

Hälsningar Nisse.

Passning kallades det ju oftast på de garage/depåer som hade SJ anknytning och även ute i landet på sådana ställen, på gamla SS garage var det en annan kultur.

Ordet passning förekommer fortfarande på många håll trots att det var 10 tals år sedan någon fd SJ:are jobbar på sådana platser.

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2018, 12:44:12 PM
Passning kallades det ju oftast på de garage/depåer som hade SJ anknytning och även ute i landet på sådana ställen, på gamla SS garage var det en annan kultur.

Ordet passning förekommer fortfarande på många håll trots att det var 10 tals år sedan någon fd SJ:are jobbar på sådana platser.

På SS/SL tx kallades det för "Dags för Kille"!

/Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 14 mars 2018, 13:34:43 PM
På SS/SL tx kallades det för "Dags för Kille"!

/Mr H

Ja precis!

Ibland räckte ju inte stolarna i reservrummet till när kommendanten satt till ett gäng "Nollreserver"

WalleW

Citat från: Mr H skrivet 14 mars 2018, 13:34:43 PM
På SS/SL tx kallades det för "Dags för Kille"!
/Mr H
Ibland kunde man höra när tm på tx planerade kommande dags extra personalresurser:
-...och hur många behöver vi till Kille-gänget då..?

Det var tider det...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 14 mars 2018, 15:33:05 PM
Ibland kunde man höra när tm på tx planerade kommande dags extra personalresurser:
-...och hur många behöver vi till Kille-gänget då..?

Det var tider det...

/   M v h   Walle

Detta var ju tyvärr en av flera anledningar till att någon kom på att man kunde effektivisera genom olika åtgärder, på många håll var ineffektiviteten oerhört stor.

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2018, 13:35:51 PM
Ja precis!

Ibland räckte ju inte stolarna i reservrummet till när kommendanten satt till ett gäng "Nollreserver"

Undrar om det fortfarande är så att det spelas "Kille" i reservrummen i SL-trafiken?

När jag jobbade som Txass vid Liljeholmen början på 80-talet så var det en kille som var
urhaj på Kille! Han var unik vid Liljeholmen för han hade utbildning både på buss o tunnelbana så honom
satte man ju förstås blixtsnabbt som reserv. Han fick inte köra speciellt mycket men han
blev en mästare på Kille istället! 

:-)
Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 14 mars 2018, 15:41:38 PM
Undrar om det fortfarande är så att det spelas "Kille" i reservrummen i SL-trafiken?

När jag jobbade som Txass vid Liljeholmen början på 80-talet så var det en kille som var
urhaj på Kille! Han var unik vid Liljeholmen för han hade utbildning både på buss o tunnelbana så honom
satte man ju förstås blixtsnabbt som reserv. Han fick inte köra speciellt mycket men han
blev en mästare på Kille istället! 

:-)
Mr H

Under de sista åren jag körde regelbundet i SL trafiken (för 13-14 år sedan) var det ett fåtal kollegor som kunde spela kille, sedan fanns det ju sällan tid heller annat än före/efter arbetet

WalleW

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2018, 15:38:10 PM
Detta var ju tyvärr en av flera anledningar till att någon kom på att man kunde effektivisera genom olika åtgärder, på många håll var ineffektiviteten oerhört stor.
Ja, begreppet "personalkostnader" upplevdes länge som lite diffust och fick väl inte fäste på allvar förrän SL-distrikten bolagiserades.
Då blev dagrummen med ens nästan öde under högtrafiktid och så tysta att man kunde höra en Blar falla... :o...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 14 mars 2018, 18:28:09 PM
Ja, begreppet "personalkostnader" upplevdes länge som lite diffust och fick väl inte fäste på allvar förrän SL-distrikten bolagiserades.
Då blev dagrummen med ens nästan öde under högtrafiktid och så tysta att man kunde höra en Blar falla... :o...

/   M v h   Walle

Jo.

Det förekom ju så sent som i mitten på -80 talet att Txass fick skicka hem reserver för att stolarna och sofforna inte räckte till, detta blev ju särskilt uppenbart dagar med reducerad trafik då folk ändå hade arbetsplikt, någon dag kring julhelgen 1986 hade vi 16 reserver efter 17:00 varav 2 var fasta, resten nollor, tror det var på annandagens eftermiddag-kväll.
En sådan gång hade det ju varit enklare att ge 10 av dessa ledigt med lön direkt vid kommenderingen, tror vi var totalt ett 40 tal reserver inom området den kvällen.