SL 5097

Startat av Hasse L, 04 mars 2018, 20:28:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Dags för ett exemplar av den mindre populära B59:an igen. Kanske kan den avbildade årstiden väcka litet varmare känslor....


ECY 527 - Volvo B59/Säffle 1977 - SL H50 5097 vid en numera övergiven ändhållplats (det under något av följande år tillkomna regnskyddet står dock idag kvar med sitt reklambudskap, vilket kanske ger viktigare intäkter än vad den, längs Linnégatan, indragna busslinjen inbringade).

Den kraftiga f.d. luftledningsstolpen i bakgrunden påminner oss om spårvägslinje 4's vändslinga i allén, till höger utanför bild.

Lars-Håkan_E

Trevligt, ja inte bussmodellen då.

Har undrat varje gång jag passerat där i modern tid om vindskyddet med dess reklam står och väntar på att en passande linje ska återuppstå.

Spåret i 4:ans slinga ligger väl fortfarande kvar f.ö.

Fick faktiskt en guide att berätta om den nedlagda spårvägen (till vänster) och den lika nedlagda busshållplatsen (till högre) på spanska i somras, turisterna undrade hur man togs sig fram idag när både spårvagn och buss lagts ner :-)

Robert Brink

Busstypen var kanske ingen höjdare vare sig att köra(har dock ej kört den, bara åkt) eller i driftsäkerhet. Men jag tycker att den här Säfflemodellen är ganska snygg med sina lite större fönster och så är väl frontrutan sänkt något för att passa stadstrafik.

Trevlig bild som alltid. :)

//R

Lars-Håkan_E

Citat från: Robert Brink skrivet 05 mars 2018, 08:34:29 AM
Busstypen var kanske ingen höjdare vare sig att köra(har dock ej kört den, bara åkt) eller i driftsäkerhet. Men jag tycker att den här Säfflemodellen är ganska snygg med sina lite större fönster och så är väl frontrutan sänkt något för att passa stadstrafik.

Trevlig bild som alltid. :)

//R

Framvagnen var ju det stora problemet, sedan var karosserna för klent byggda och inte anpassade efter de stora dörröppningar som fanns, ett flertal fick förstärkas ovanför dörrarna för att hålla karosslinjen rak.
Dock var det ju en buss för innerstadstrafik, vilket H2:orna (B10M60/Säffle) inte var.
H59:orna (Sc CR 111M) spelade i en helt annan division och var ju egentligen den enda riktigt fungerande stadsbussen till dess att man köpte CN11260 runt 1986

Ersa

Hur pass stora skillnader var det karossmässigt på H50 resp H1-H3, med tanke på att de alla ser så liknande ut.

WalleW

Trevlig bild  :)...
Inte ens den i mitt tycke fula nedre delen av fronten kan dämpa känslan av att våren är på gång...

/   M v h   Walle

christian berg

Fin bild! Trots att H50 inte var så populära fick de ju ett långt liv, de sista två (5083 och 5109), försvann hösten 1992 efter 15 år i trafik. Dessutom såldes flera vidare, ett tiotal hamnade i Portugal och andra i Baltikum och Polen. Just 5097 var dock en av de första i serien från 1977 som avställdes 1990.

Hälsningar
Christian B

Ulf Berlin

Citat från: WalleW skrivet 05 mars 2018, 13:07:59 PM
Trevlig bild  :)...
Inte ens den i mitt tycke fula nedre delen av fronten kan dämpa känslan av att våren är på gång...

/   M v h   Walle
Luckan i nedre delen av fronten?Är det för en dragkrok?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2018, 22:12:35 PM
Luckan i nedre delen av fronten?Är det för en dragkrok?/Ulf

Urtaget i stötfångaren?  Det är för att kunna flytta bussen m h a dragstång, det sitter en sprint där som man drar upp och sedan släpper ner i dragstångens ögla