Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 03 mars 2018, 20:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

#30
Citat från: Peter Rost skrivet 08 mars 2018, 11:47:15 AM
Är fler Scanior beställda för Norrtäljes del?

//Peter

Nej, inte ännu sålänge. Jag tror Nobina vill testa Scanias nya modell.

Här är för övrigt en bild på bussen som efterfrågades innan.


Mikael T Nilsson

#31
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 10 mars 2018, 08:33:18 AM

Här är för övrigt en bild på bussen som efterfrågades innan.


Tusen tack för denna fina bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Hur kommer det sig att den inte har 2 bakdörrar? Har man släppt på det kravet från SL's sida?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 11 mars 2018, 19:23:05 PM
Hur kommer det sig att den inte har 2 bakdörrar? Har man släppt på det kravet från SL's sida?

Det kravet har aldrig funnits i Norrtälje, samt nere i Nynäshamnstrakten. Jämför t.ex Busslink/Keolis blå Vegor i 57xx-serien som rullade på 676 (förr 640) från omkring 2000 till omkring 2012, som hade exakt samma utformning.Dessa rullade ibland även på 670 under Keolistiden, men där var dörrställningen inte helt optimal.
Dessutom har det funnits väldigt gott om röda vagnar i Norrtäljeområdet med dörrställning 1-1-0, som vi körde på Täbylinjer varenda sommar på 00-talet och fram till delningen 2012.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2018, 19:42:19 PM
Det kravet har aldrig funnits i Norrtälje, samt nere i Nynäshamnstrakten. Jämför t.ex Busslink/Keolis blå Vegor i 57xx-serien som rullade på 676 (förr 640) från omkring 2000 till omkring 2012, som hade exakt samma utformning.Dessa rullade ibland även på 670 under Keolistiden, men där var dörrställningen inte helt optimal.
Dessutom har det funnits väldigt gott om röda vagnar i Norrtäljeområdet med dörrställning 1-1-0, som vi körde på Täbylinjer varenda sommar på 00-talet och fram till delningen 2012.

Ja, men det var ju ett annat avtal? Jag trodde inte det var tillåtet alls numera, därav frågan.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 16 mars 2018, 06:23:48 AM
Ja, men det var ju ett annat avtal? Jag trodde inte det var tillåtet alls numera, därav frågan.

Är faktiskt tillåtet även i E20 - om det är klass II bussar (om de inte går på s.k. kommunlinjer - vilket i princip gjort det omöjligt att följa kravet - men om man reserverade en klass II vagn för 681, skulle det exempelvis vara fullt tillåtet att bara ha 2 dörrar, om än det vore ekonomiskt ohållbart med en sådan lösning).

Men ser alltså olika ut i nästan alla avtal inom SL-området. Nuförtiden försöker man anamma branschstandard så långt som möjligt. I de senaste upphandlingarna har man förenklat det ytterligare och kräver endast två dörröppningar (1+1) för alla vagnar utom ledvagnar där det krävs 3. Enda modifieringen Trafikförvaltningen gör i detta senare fall mot standarden är att man inte räknar dörrpar som två dörröppningar.

Är det något som dock fördröjer avstigning så är det ju däremot att ha få dörröppningar. Eftersom operatörerna oftast måste kombinera särskilt lågfrekventa linjer med andra omlopp på relativt tunga tätortslinjer och dessutom vill ha frihet att lätt kunna flytta bussar, är det ju bara undantagsvis som endast två dörröppningar är lämpligt att beställa vid bussinköp, såvida det inte rör sig om bussar med utpräglad regionalstandard och med förhöjd komfort. Men sådana beställs ju inte till Stockholmsområdet...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 16 mars 2018, 08:25:02 AM
Är faktiskt tillåtet även i E20 - om det är klass II bussar (om de inte går på s.k. kommunlinjer - vilket i princip gjort det omöjligt att följa kravet - men om man reserverade en klass II vagn för 681, skulle det exempelvis vara fullt tillåtet att bara ha 2 dörrar, om än det vore ekonomiskt ohållbart med en sådan lösning).

Men ser alltså olika ut i nästan alla avtal inom SL-området. Nuförtiden försöker man anamma branschstandard så långt som möjligt. I de senaste upphandlingarna har man förenklat det ytterligare och kräver endast två dörröppningar (1+1) för alla vagnar utom ledvagnar där det krävs 3. Enda modifieringen Trafikförvaltningen gör i detta senare fall mot standarden är att man inte räknar dörrpar som två dörröppningar.

Är det något som dock fördröjer avstigning så är det ju däremot att ha få dörröppningar. Eftersom operatörerna oftast måste kombinera särskilt lågfrekventa linjer med andra omlopp på relativt tunga tätortslinjer och dessutom vill ha frihet att lätt kunna flytta bussar, är det ju bara undantagsvis som endast två dörröppningar är lämpligt att beställa vid bussinköp, såvida det inte rör sig om bussar med utpräglad regionalstandard och med förhöjd komfort. Men sådana beställs ju inte till Stockholmsområdet...

I Södertälje har väl om jag inte minns fel Nobina använt denna möjlighet för bussar som normalt enbart används i glesbygdstrafiken och där man har tillräckligt många turer för att sysselsätta dessa utan att behöva blanda in dem i övriga trafik.

Dåvarande Swebus gjorde ju försök med några beg Vest expressbussar från Göteborg i trafiken på Värmdö, problemet som uppstod var ju att dessa titt som tätt kom att hamna på med lokalbetonade linjer mellan 433/434 och på t.ex 401 var dem totalt malplacerade

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 16 mars 2018, 06:23:48 AM
Ja, men det var ju ett annat avtal? Jag trodde inte det var tillåtet alls numera, därav frågan.

Nobina har ju köpt in många nya bussar med dörrställning 1-1-0 under innevarande Norrtäljeavtals gång, med början redan 2012 då de nästan helt nya 7605-7608 kom, följt av 799x- och 32xx-vagnarna åren efter. Så dörrmässigt lär denna Scania inte upplevas som någon nyhet för de vanliga resenärerna, annat än märket i fronten för en väldigt liten märkesintresserad minoritet då.

eldani

Nu har den andra nya Scania Buss kommit till Norrtälje och det blev en blå lackad och det blev en dubbeldäckare av modellen Scania K450 Van Hool Astromega och har fått registreringsnummer YKR 583 och den är påställt den 2018-03-20. Vet någon vilket vagnnummer den har fått?

eldani

Är det någon som vet om YKS 920 3768 har kommit ut i linjetrafik nu?

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: eldani skrivet 20 mars 2018, 20:56:18 PM
Nu har den andra nya Scania Buss kommit till Norrtälje och det blev en blå lackad och det blev en dubbeldäckare av modellen Scania K450 Van Hool Astromega och har fått registreringsnummer YKR 583 och den är påställt den 2018-03-20. Vet någon vilket vagnnummer den har fått?
Scania Van Hool skulle havde intern-nr 3769.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Buzzlover

Nobina har lagt upp på instagram att just den nya dubbeldäckaren anlänt garaget i Norrtälje, så först ska förarna få "pilla" lite runt i den, så den kommer nog i trafik i tidigast mitten av April skulle jag gissa på
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Matte

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 10 mars 2018, 08:33:18 AM
Nej, inte ännu sålänge. Jag tror Nobina vill testa Scanias nya modell.

Här är för övrigt en bild på bussen som efterfrågades innan.



Hört på jobbet att det ska finnas finns ett antal beställda Scania boggi till Södertörn för att ersätta trängselbussar. Om det är denna modell eller inte vågar jag inte säga.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2018, 09:35:57 AM
Nobina har ju köpt in många nya bussar med dörrställning 1-1-0 under innevarande Norrtäljeavtals gång, med början redan 2012 då de nästan helt nya 7605-7608 kom, följt av 799x- och 32xx-vagnarna åren efter. Så dörrmässigt lär denna Scania inte upplevas som någon nyhet för de vanliga resenärerna, annat än märket i fronten för en väldigt liten märkesintresserad minoritet då.

Efter att ha tittat närmare på deras Volvo-boggi idag så såg jag det, jag har inte tittat på det förr.