Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 03 mars 2018, 20:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 16 mars 2018, 08:25:02 AM
Är faktiskt tillåtet även i E20 - om det är klass II bussar (om de inte går på s.k. kommunlinjer - vilket i princip gjort det omöjligt att följa kravet - men om man reserverade en klass II vagn för 681, skulle det exempelvis vara fullt tillåtet att bara ha 2 dörrar, om än det vore ekonomiskt ohållbart med en sådan lösning).

Men ser alltså olika ut i nästan alla avtal inom SL-området. Nuförtiden försöker man anamma branschstandard så långt som möjligt. I de senaste upphandlingarna har man förenklat det ytterligare och kräver endast två dörröppningar (1+1) för alla vagnar utom ledvagnar där det krävs 3. Enda modifieringen Trafikförvaltningen gör i detta senare fall mot standarden är att man inte räknar dörrpar som två dörröppningar.

Är det något som dock fördröjer avstigning så är det ju däremot att ha få dörröppningar. Eftersom operatörerna oftast måste kombinera särskilt lågfrekventa linjer med andra omlopp på relativt tunga tätortslinjer och dessutom vill ha frihet att lätt kunna flytta bussar, är det ju bara undantagsvis som endast två dörröppningar är lämpligt att beställa vid bussinköp, såvida det inte rör sig om bussar med utpräglad regionalstandard och med förhöjd komfort. Men sådana beställs ju inte till Stockholmsområdet...

Okej! Tack för info  :)

buskörare

Mötte den blå Scanian på E18 nu på morgonen. Såg dock inte om den gick på linje.

Mr.Omsi

Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 09:08:38 AM
Mötte den blå Scanian på E18 nu på morgonen. Såg dock inte om den gick på linje.

Jodå, den gick på linje  ;)



eldani

Sen i torsdags har YKS 920 3768 stått vid Hallstaviks station där bussarna parkerar över natten och när dom inte går i trafik. Jag har sett den flera gånger under påskhelgen men den har ståt på samma plats. Så den har inte varit i trafik under helgen vad jag vet men som den stod där ikväll så kommer den nog gå i trafik i morgon. Sedan vet jag ej om den gick i trafik under torsdag. Som sagt har den börjat rulla i trafikområdet nu. Om det finns någon här på forumet som har några bilder inifrån bussen hur den ser ut som man kan få se här på forumet så vore det kul att få se det.

buskörare

Citat från: eldani skrivet 02 april 2018, 23:27:27 PM
Sen i torsdags har YKS 920 3768 stått vid Hallstaviks station där bussarna parkerar över natten och när dom inte går i trafik. Jag har sett den flera gånger under påskhelgen men den har ståt på samma plats. Så den har inte varit i trafik under helgen vad jag vet men som den stod där ikväll så kommer den nog gå i trafik i morgon. Sedan vet jag ej om den gick i trafik under torsdag. Som sagt har den börjat rulla i trafikområdet nu. Om det finns någon här på forumet som har några bilder inifrån bussen hur den ser ut som man kan få se här på forumet så vore det kul att få se det.

Den står uppställd på Tekniska nu.


Lars-Håkan_E

Trevligt med en buss med fällbara stolar i SL Trafiken, hoppas bara att förstörelselustan inte drabbar dessa för hårt

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2018, 11:28:16 AM
Trevligt med en buss med fällbara stolar i SL Trafiken, hoppas bara att förstörelselustan inte drabbar dessa för hårt

Vill inte framstå som petig eller negativ,  men om rätt ska vara rätt fick bl.a 649 fällbara ryggstöd på majoriteten av avgångarna redan 2001... följt av andra lokallinjer under 00-talet. Det borde även ha förekommit en hel del fällbara ryggstöd på 676 och 677 under Busslinks tid.

Idag torde merparten av bussarna på 639 och 676 ha haft fällbara ryggstöd i några år. Däremot försvann denna "lyx" på 677 då 739x-vagnarna infördes.

homer

8 bakåtvända stolar är 4 för många skulle jag vilja påstå...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2018, 12:17:52 PM
Vill inte framstå som petig eller negativ,  men om rätt ska vara rätt fick bl.a 649 fällbara ryggstöd på majoriteten av avgångarna redan 2001... följt av andra lokallinjer under 00-talet. Det borde även ha förekommit en hel del fällbara ryggstöd på 676 och 677 under Busslinks tid.

Idag torde merparten av bussarna på 639 och 676 ha haft fällbara ryggstöd i några år. Däremot försvann denna "lyx" på 677 då 739x-vagnarna infördes.

Jag får be om ursäkt :-(  Att Fridströms hade fällbara stolar i merparten av vagnparken borde jag ju ha tänkt på att nämna, att VDL dubbeldäckarna haft fällbart sedan starten är en sak, däremot visste jag faktiskt inte att de övriga boggibussarna som köpts till avtalet hade det.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2018, 22:14:12 PM
Jag får be om ursäkt :-(  Att Fridströms hade fällbara stolar i merparten av vagnparken borde jag ju ha tänkt på att nämna, att VDL dubbeldäckarna haft fällbart sedan starten är en sak, däremot visste jag faktiskt inte att de övriga boggibussarna som köpts till avtalet hade det.

7605-7608 var ju UL-specade och även gula i början, inkl de fällbara stolar man normalt har i UL-trafik. Därefter kom 79xx och 32xx som i princip hade samma slags specning, trots att de levererades SL-röda.

Stolarna i 3768 ser på bilderna ut att vara av nästan samma modell som i Fridströms Scania Lahti Scala DEH544 (f.d. Slite) av 2009 års modell. Ingen direkt utveckling på nio år alltså...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2018, 12:33:49 PM
Hoppas inte 3768 ska rulla på 639 hela tiden..

Beror på vad man har för fordon i övrigt. Norra halvan av 639 Rimbo-Hallstavik är mig veterligt den enda röda linjen i trafikområdet där det är krav på klimatanläggning, bälten, gardiner och läslampor, så det gäller ju att ha rätt utrustade bussar just där.