Huvudmeny

Europavägar!

Startat av at1981, 02 mars 2018, 22:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

***
Vad är det egentliga syftet med Europavägar bär skyltningen av dem är som bäst just uppe i Norden!

I bl.a. Tyskland väljer de att dölja Europavägar så gott som går och marknadsför sina egna vägnummer istället
och då känner jag att syftet med Europavägar försvinner när det bara skall döljas och hemlighållas
för invånarna så gott det bara går!  >:(

Jag tycker att Europavägar skall lyftas fram och synliggöras!  :D

***
Sedan tycker jag att man kan göra en ny översyn av Europavägarna igen! :)
Ett minimikrav för att det en skall få kallas Europaväg är att den passerar en riksgräns som i t.ex. Norge finns det inrikes Europavägar som t.ex. E69, E134 och E136.

Man skapar ett "stomnät" med E1 - E9 (udda nummer) som går i öst-västlig riktning och sedan E2 - E10 (jämna nummer) som går i nord-sydlig riktning
och utifrån dessa utgår "sidospår" som t.ex. E10 - E19 som börjar/slutar någonstans längs med väg E1 och sedan kanske det behövs E100 - E109 som börjar/slutar någonstans längs med väg E10 o.s.v.

E1 - E9, där skall lägst nummer vara närmast ekvatorn så att säga och E2 - E10 skall ha lägst nummer till vänster / mest västerut på kartan!

***
Det behövs en geografisk och tydlig logik kring val av nummer anpassat efter kartbilden / den geografiska verkligheten! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Niklas Bygdestam

Citat från: at1981 skrivet 02 mars 2018, 22:38:34 PM
Hejsan!

***
Vad är det egentliga syftet med Europavägar bär skyltningen av dem är som bäst just uppe i Norden!

I bl.a. Tyskland väljer de att dölja Europavägar så gott som går och marknadsför sina egna vägnummer istället
och då känner jag att syftet med Europavägar försvinner när det bara skall döljas och hemlighållas
för invånarna så gott det bara går!  >:(

Jag tycker att Europavägar skall lyftas fram och synliggöras!  :D

***
Sedan tycker jag att man kan göra en ny översyn av Europavägarna igen! :)
Ett minimikrav för att det en skall få kallas Europaväg är att den passerar en riksgräns som i t.ex. Norge finns det inrikes Europavägar som t.ex. E69, E134 och E136.

Man skapar ett "stomnät" med E1 - E9 (udda nummer) som går i öst-västlig riktning och sedan E2 - E10 (jämna nummer) som går i nord-sydlig riktning
och utifrån dessa utgår "sidospår" som t.ex. E10 - E19 som börjar/slutar någonstans längs med väg E1 och sedan kanske det behövs E100 - E109 som börjar/slutar någonstans längs med väg E10 o.s.v.

E1 - E9, där skall lägst nummer vara närmast ekvatorn så att säga och E2 - E10 skall ha lägst nummer till vänster / mest västerut på kartan!

***
Det behövs en geografisk och tydlig logik kring val av nummer anpassat efter kartbilden / den geografiska verkligheten! :)


Det är Tyskland som är lite speciella med att "dölja" Europavägarnas nummer. Åker man sedan vidare till något land efter Tyskland märker man att Europavägarna åter är mycket synliga. Som t ex E45 som är dåligt skyltad i Tyskland medan det är bra skyltat i Österrike osv. Dock är inte Europavägar så anonyma som man tror i Tyskland. Det är själva vägvisningen i Tyskland som är dålig när det gäller Europavägar. Denna är ofta antingen dålig eller obefintlig. Men när man väl kör på en Europavägar i Tyskland så framgår det däremot alltid tydligt. Så E45 är ändå skyltad hela vägen i Tyskland. Men, som sagt var, denna bristfälliga skyltning är typisk för Tyskland och de utgör ett undantag. Flesr tyskar än man tror lägger dessutom märke till skyltningen för deras Europavägar.

Europavägsskyltning av "svensk" sort är inget "nordiskt" fenomen. Belgien skyltar också med enbart Europavägar precis som i Sverige. Där ska man alltså tänka på samma sätt som i Sverige. Ska man köra på E40 så går man också efter skyltning för E40 och inget annat, exakt som i Sverige alltså.

Norden är dessutom inte "enat" när det gäller skyltning av Europavägar. Det är Sverige, Danmark och Norge som skyltar med enbart Europavägsnummer. I Finland däremot är det alltid nationella nummer på alla deras vägar, och dessa har högre prioritet än numren för Europavägar.

Att göra om systemet för Europavägar anser jag bara blir dyrt och krångligt. Däremot tycker jag att de i Tyskland gott och väl kunde förbättra sin skyltning för deras Europavägar så det blir lättare att följa dessa utan att behöva känna till de nationella vägnumren.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.