Bussar från olika depåer - Skärholmen (Keolis & Nobina) - 2 mars 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 02 mars 2018, 19:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Citat från: Oskar A skrivet 04 mars 2018, 04:17:15 AM
Förövrigt undrar jag om inte K R förväxlat 4701 med ledvagnen 6001 som levererades ensam under 2005 för att året efter följas av 6002-6016 men jag kan ju ha helt fel också.

Hej!

Jo, här tittade jag lite hastigt endast på årsmodellen som är angiven på SBH. Vilken är 2005 för 4701 och 2006 för de övriga 4702-4743.
Annars anges 4701:s reg.datum som 2006-06-22, så gott som samtidigt som det verkar vara för hela serien.

Vi kan även här beskåda bakpartiet på 4701:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=39940&ref=dosearch&svalue=keolis%204701

mvh K R


Bussmicke

Det är underbar läsningen när de levande uppslagsverket K R  och Christian Berg skriver.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Citat från: K R skrivet 04 mars 2018, 08:56:01 AM
Hej!

Jo, här tittade jag lite hastigt endast på årsmodellen som är angiven på SBH. Vilken är 2005 för 4701 och 2006 för de övriga 4702-4743.
Annars anges 4701:s reg.datum som 2006-06-22, så gott som samtidigt som det verkar vara för hela serien.

Vi kan även här beskåda bakpartiet på 4701:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=39940&ref=dosearch&svalue=keolis%204701

mvh K R

4701 stod tillsammans med ett större antal 47xx nere i Södertälje på gräsplätten intill E4:an innan leverans till Nyboda minns jag. På samma plats stod även de kortvagnar som kom att bli Swebus 62xx(Som ju sedan blev Keolis 39xx efter övertagandet av Botkyrka)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 04 mars 2018, 09:02:20 AM
4701 stod tillsammans med ett större antal 47xx nere i Södertälje på gräsplätten intill E4:an innan leverans till Nyboda minns jag. På samma plats stod även de kortvagnar som kom att bli Swebus 62xx(Som ju sedan blev Keolis 39xx efter övertagandet av Botkyrka)

Satt just och tittade på De bilderna.. Annars finns det inte mycket varianter mer än att 4732 år 2007 fick de små kompakta inventarienummersiffrorna fram utbytta å större standardsiffror. 4732 var nummerlös i fronten mars 2007..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ola Å skrivet 03 mars 2018, 16:47:40 PM
Jo SSV har fasta flexbussar, de måste ha färdskrivare och det har inte alla bussar numer, i Gubbängen är det 7627-7629 som är flexar och är märkta F, i Eriksberg tror jag 5584-5586 och i Nyboda tror jag 4729-4731 är flexar.
6054 gjorde ett inhopp i Gubbängen under fredagen 2/3.

Hej,

Tack för uppgifterna! Då var alltså 5586 en ordinarie flexvagn, med tydliggörande om detta genom en lös skylt i fronten.

Intressant! Då var 6054 en Gubbängenvagn, om än endast över dagen. :-)

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 04 mars 2018, 04:17:15 AM
Trevliga bilder! Bör inte serien som 6301 ingår i vara det äldsta som Keolis har i linjetrafik i SL-området numera? Trängselvagnarna kom ju något senare under 2005 och var dessutom SL-finansierade.

Förövrigt undrar jag om inte K R förväxlat 4701 med ledvagnen 6001 som levererades ensam under 2005 för att året efter följas av 6002-6016 men jag kan ju ha helt fel också.

Tack så mycket Oskar! Det stämmer att B9S-vagnarna i den låga 63xx-serien levererades först, före trängselvagnarna i 66xx-serien. Om jag minns rätt placerades 6301 & 6310 vid nyleverans först i Ösmo medan 6302-09 stationerades i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 mars 2018, 07:45:43 AM
Även våra kära hollandsscanior är 2005. Men vet inte om det går att få fram exakt datum när de sattes i trafik eftersom de är importer.

Exakt datum då fordonet togs i trafik för första gången i utlandet brukar stå med för alla EU-importerade fordon i CBR, då detta datum är det som styr alla ålderskrav i våra svenska avtal.

K R

Hej!

Tidigare övriga avvikelser i 47xx- serien var bl a att 4725 efter en brand på Gullmarsplan övre terminalen fick en annan typ av bakljusarmaturer, runda sådana.
4735 hade under en period baklampor av LED-modell, dessa hade ett speciellt sken med distinkta ljuspunkter.
Båda dessa är sedan en tid åter standardiserade.
Sedan slopades f ö 4710 efter brand ca 2014(?). Minnet säger att den fattade eld på Ringvägen i trafik på linje 164.

mvh K R

Bussmicke

Hittade bilder på 4725, har den fått tillbaka standardbaklysena?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Citat från: Bussmicke skrivet 04 mars 2018, 10:16:56 AM
Hittade bilder på 4725, har den fått tillbaka standardbaklysena?

Hej!

Ja, 4725 och 4735 är båda två standardiserade sedan en tid och befriade från sina avvikelser.

mvh K R

Oskar A

Citat från: K R skrivet 04 mars 2018, 10:13:48 AM
Hej!

Tidigare övriga avvikelser i 47xx- serien var bl a att 4725 efter en brand på Gullmarsplan övre terminalen fick en annan typ av bakljusarmaturer, runda sådana.
4735 hade under en period baklampor av LED-modell, dessa hade ett speciellt sken med distinkta ljuspunkter.
Båda dessa är sedan en tid åter standardiserade.
Sedan slopades f ö 4710 efter brand ca 2014(?). Minnet säger att den fattade eld på Ringvägen i trafik på linje 164.

mvh K R

På Jan Lindahls trevliga hemsida finns en bild tagen 7/8-2014. Vill ha det till att det var tillfället med 4710. Stämmer bra med Ringvägen om inte annat. Länk nedan:

http://janlindahl.se/dagbild/dagbild2014/20140807_jpg.htm
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Citat från: K R skrivet 04 mars 2018, 10:24:12 AM
Hej!

Ja, 4725 och 4735 är båda två standardiserade sedan en tid och befriade från sina avvikelser.

mvh K R

Tur man var ute med kameran då, tror det var Kvarne som tipsade mig då.

Klicka på bilderna för att se dem större.


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: K R skrivet 03 mars 2018, 15:00:57 PM
Hej!

Ja, just det, den ja! Även den en särling.

Ex-Keolis 6617, som den hette när målningen utfördes utmärkte sig på det viset, mig veterligen som den enda av den typen med det vita partiet runt bakrutan.
Annars ska ju det blå färgschemat inte innefatta dessa vita detaljer.

mvh K R

Appropå 6617 har jag samlat ihop lite varianter på hemsidan. http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Diverse_bussbilder/SL-trafiken_Utseendevarianter/
Finns en röd variant med minimalt med vitt runt det svarta, Arriva 8150.
Även Busslink 47xx har gjorts om: http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4700/

Klicka på bilderna för att se dem större.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa


buskörare

Riktigt så fin är inte 8138 längre. Även om den faktiskt står kvar på garageplan fortfarande.