Bussar från olika depåer - Skärholmen (Keolis & Nobina) - 2 mars 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 02 mars 2018, 19:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några vinterbilder från Skärholmen i Stockholm. Bussar från fyra olika depåer dök upp vid mitt besök.

Först Keolis 4701 (stationerad i Nyboda) på linje 135 mot Vårberg. 4701 är den första i Keolis 47xx-serie 12-metersvagnar.



Keolis 5595 (stationerad i Gubbängen) på Huddingelinje 740.



Scania Omnilink-ledvagn Keolis 6054 (även den stationerad i Gubbängen) på samma linje.



Gamla Volvo B9S-ledvagn Keolis 6301 (stationerad i Eriksberg) på linje 707 mot Tumba.



Slutligen Scania Citiwide-ledvagn Nobina 3148 (stationerad i Handen/Södertörn) som kör fram till hållplatsen för att lasta resenärer mot IKEA och Handen.

Apropå trafikområde SSV (Stockholm SydVäst) verkar det som man inte längre har fasta flexvagnar, märkta "f" på karossen. Istället kör man med lösa pappskyltar i vindrutan.
Om jag minns rätt såg jag Keolis 4794 & 5586 med pappskylt märkt "Flex" i vindrutan denna dag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Är 6054 i gubbängen???? Aldrig sett den på 710an som har hållplats precis utanför mitt hus. Trodde 37xx var de enda scanialeder som fanns i Gubbängen.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 02 mars 2018, 21:16:56 PM
Är 6054 i gubbängen???? Aldrig sett den på 710an som har hållplats precis utanför mitt hus. Trodde 37xx var de enda scanialeder som fanns i Gubbängen.

Hmm, gjorde en kontroll hos Transportstyrelsen och 6054 står skriven på Nyboda. Jag trodde endast Gubbängen hade turer på linje 740.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 mars 2018, 21:31:33 PM
Hmm, gjorde en kontroll hos Transportstyrelsen och 6054 står skriven på Nyboda. Jag trodde endast Gubbängen hade turer på linje 740.

Oh no, Eriksberg kör både morgon och eftermiddagsavgångar på 740 och även nån enstaka på 710 och 704.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 02 mars 2018, 21:39:54 PM
Oh no, Eriksberg kör både morgon och eftermiddagsavgångar på 740 och även nån enstaka på 710 och 704.

Ok, tack för uppgifterna. Då var det nytt för oss att även Nyboda har turer på 740. Det innebör att samtliga tre depåer inom trafikområdet SSV delar på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 mars 2018, 19:38:34 PM


Här kommer några vinterbilder från Skärholmen i Stockholm. Bussar från fyra olika depåer dök upp vid mitt besök.

Först Keolis 4701 (stationerad i Nyboda) på linje 135 mot Vårberg. 4701 är den första i Keolis 47xx-serie 12-metersvagnar.

Hej!

Just denna 4701 avviker gentemot de övriga vagnarna i den "låga" 47-serien (4702-4743) genom att ha samma utförande som motsvarande vagntyp i 52-serien (5270-5297).
Detta avseende dörrställning (1-2-1 i stället för 2-2-1 på de övriga 4702-4743).
Sedan saknar den de vita detaljerna i lackeringsdesignen; inramningen runt frontskylten samt runt bakrutan, vilket även 52-vagnarna gjorde.

På tal om lackeringsdesign kom häromdagen en inlägg med bild på ex-Keolis 6014, nuvarande Arriva 8184,
där den efter ommålning från röd till blå fått dessa vita detaljer som (tyvärr) annars inte hör till det blå färgschemat.
Länk till detta inlägg:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71332.0.html

mvh K R

buskörare

Citat från: K R skrivet 03 mars 2018, 10:00:27 AM
Hej!

Just denna 4701 avviker gentemot de övriga vagnarna i den "låga" 47-serien (4702-4743) genom att ha samma utförande som motsvarande vagntyp i 52-serien (5270-5297).
Detta avseende dörrställning (1-2-1 i stället för 2-2-1 på de övriga 4702-4743).
Sedan saknar den de vita detaljerna i lackeringsdesignen; inramningen runt frontskylten samt runt bakrutan, vilket även 52-vagnarna gjorde.

På tal om lackeringsdesign kom häromdagen en inlägg med bild på ex-Keolis 6014, nuvarande Arriva 8184,
där den efter ommålning från röd till blå fått dessa vita detaljer som (tyvärr) annars inte hör till det blå färgschemat.
Länk till detta inlägg:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71332.0.html

mvh K R

I Norrort hade även 8138 vitt runt bakrutan. Som då enda blåbuss tror jag. Och dessutom Volvo då.

K R

Citat från: buskörare skrivet 03 mars 2018, 14:28:29 PM
I Norrort hade även 8138 vitt runt bakrutan. Som då enda blåbuss tror jag. Och dessutom Volvo då.

Hej!

Ja, just det, den ja! Även den en särling.

Ex-Keolis 6617, som den hette när målningen utfördes utmärkte sig på det viset, mig veterligen som den enda av den typen med det vita partiet runt bakrutan.
Annars ska ju det blå färgschemat inte innefatta dessa vita detaljer.

mvh K R

buskörare

Citat från: K R skrivet 03 mars 2018, 15:00:57 PM
Hej!

Ja, just det, den ja! Även den en särling.

Ex-Keolis 6617, som den hette när målningen utfördes utmärkte sig på det viset, mig veterligen som den enda av den typen med det vita partiet runt bakrutan.
Annars ska ju det blå färgschemat inte innefatta dessa vita detaljer.

mvh K R

Nej, den var ju lätt att se.

Ersa

Men de senaste 10(?) åren ska ju inte heller de röda bussarna ha vitt runt bakrutan. Finns ju även gott om 2002or och efterföljande årsmodeller som alltid var helröda baktill.

Mikael T Nilsson

Citat från: K R skrivet 03 mars 2018, 10:00:27 AM
Hej!

Just denna 4701 avviker gentemot de övriga vagnarna i den "låga" 47-serien (4702-4743) genom att ha samma utförande som motsvarande vagntyp i 52-serien (5270-5297).
Detta avseende dörrställning (1-2-1 i stället för 2-2-1 på de övriga 4702-4743).
Sedan saknar den de vita detaljerna i lackeringsdesignen; inramningen runt frontskylten samt runt bakrutan, vilket även 52-vagnarna gjorde.

På tal om lackeringsdesign kom häromdagen en inlägg med bild på ex-Keolis 6014, nuvarande Arriva 8184,
där den efter ommålning från röd till blå fått dessa vita detaljer som (tyvärr) annars inte hör till det blå färgschemat.
Länk till detta inlägg:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,71332.0.html

mvh K R



Hej,

Tack för info. Jag hade inte reflekterat över att 4701 var en särling i 47xx-serien. Bifogar en bild på syskonvagn 4709, som har "standardutförandet" för 47xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2018, 15:20:53 PM
Men de senaste 10(?) åren ska ju inte heller de röda bussarna ha vitt runt bakrutan. Finns ju även gott om 2002or och efterföljande årsmodeller som alltid var helröda baktill.

Hej!

Förvisso var väl tanken att de vita partierna ej skulle finnas längre, i blå såväl som röd livré.

Emellertid, om man tar Keolis' röda OmniLink-kortvagnar som exempel så var det verkligen lite fram och tillbaka.

Den första serien, 5262-5269 (2-2-1) från 2000, som ursprungligen gick på Lidingö hade de vita detaljerna.

2003 kom 5270-5297 (1-2-1), som levererades utan vita detaljer.

Sedan 2006 anlände 4702-4743 (2-2-1) med vitt fram och bak åter på plats. 4701 hade anlänt 2005 med specifikation som 5270-5297 avseende målning och dörrställning.
Diverse ommålningar förändrade även med tiden ovan nämnda leveransutförande på enskilda vagnar.

Designhandboken säger en sak, men diverse alternativa målningar förekommer och har förekommit historiskt.

mvh K R

Ola Å

Jo SSV har fasta flexbussar, de måste ha färdskrivare och det har inte alla bussar numer, i Gubbängen är det 7627-7629 som är flexar och är märkta F, i Eriksberg tror jag 5584-5586 och i Nyboda tror jag 4729-4731 är flexar.
6054 gjorde ett inhopp i Gubbängen under fredagen 2/3.

Oskar A

Trevliga bilder! Bör inte serien som 6301 ingår i vara det äldsta som Keolis har i linjetrafik i SL-området numera? Trängselvagnarna kom ju något senare under 2005 och var dessutom SL-finansierade.

Förövrigt undrar jag om inte K R förväxlat 4701 med ledvagnen 6001 som levererades ensam under 2005 för att året efter följas av 6002-6016 men jag kan ju ha helt fel också.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

buskörare

Citat från: Oskar A skrivet 04 mars 2018, 04:17:15 AM
Trevliga bilder! Bör inte serien som 6301 ingår i vara det äldsta som Keolis har i linjetrafik i SL-området numera? Trängselvagnarna kom ju något senare under 2005 och var dessutom SL-finansierade.

Förövrigt undrar jag om inte K R förväxlat 4701 med ledvagnen 6001 som levererades ensam under 2005 för att året efter följas av 6002-6016 men jag kan ju ha helt fel också.

Även våra kära hollandsscanior är 2005. Men vet inte om det går att få fram exakt datum när de sattes i trafik eftersom de är importer.