Västtrafik räknar nu ner... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 02 mars 2018, 00:28:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...tiden som är kvar till avgångstiden på bussarna. I varje fall en del bussar tillhörande både Nobina, Transdev och Nettbuss har setts skylta detta omväxlande med destinationen. Detta är något som mig veterligen är ett helt nytt påfund. Bilderna nedan visar några exempel och är tagna vid Borås resecentrum den 1 mars. Bussarna är Nettbuss 70056 och Nobina 2305.










Bussfanatikern

Det systemet har funnits här i Götet i ett år eller två.

Ingemar

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 mars 2018, 01:11:44 AM
Det systemet har funnits här i Götet i ett år eller två.
Då har det varit testbussar, annars så driftsatte Västtrafik detta i förra veckan för de ovan nämnda företagen, och i början av denna veckan för övriga trafikföretag.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Harald Nordius

Det finns på Styrsöbolagets båtar sedan nån gång förra året. Det bygger tydligen helt på tidtabellstid. Det ser lite fånigt ut när vändande båt kommer sent till Brännö och det står att den avgår om 30 s när 100+ personer ska av och lika många på.

ML-buss

Sedan många år tillbaks finns det  i Bryssel .
Spårvagnar och bussar
Rekommenderar utforska deras kollektivtrafik. 
Coolt se det på hemmaplan

1896

Måste väl bara vara ytterligare ett led i det stress-samhälle vi lever i.  :P

Jonas Gustafsson

Tror det tjuvstartade på vissa ändstationer. Har varit igång vid Frölunda Torg (alla tre bolag som trafikerar F, Transdev, Keolis och Nettbuss) sedan någon gång i höstas. På Partille C och Svingeln har jag mycket riktigt inte sett det förrän för någon vecka sedan.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Cyklisten

Såg sådant i Bryssel för några år sedan och tyckte att det hade fungerat bra även här i Ikealandet, t.ex. på ställen där flera linjer kör en gemensam sträcka från starthållplatsen så att man kan hoppa på denna buss som avgår först. Eller på avstånd se att man hinner gå in på Pressbyrån och handla mm.

Johan B

Vi på Styrsöbolaget och busslinjerna på Frölunda Torg har varit de enda som haft nedräkningen fram till nu. Det har varit på prov för att utvärdera. Tycker det är bra, det är en behövlig indikation till våra resenärer som inte har koll på klockan eller avgångstiden om de behöver springa eller kan ta det lugnt.

virtual1

Jag ser att man märkt om det udda 92305 till korrekta 2305, är det fler som märkts om/tappat 9:an?

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 02 mars 2018, 21:43:45 PM
Jag ser att man märkt om det udda 92305 till korrekta 2305, är det fler som märkts om/tappat 9:an?

Vid reparation av plåt- eller lackskador brukar 9-an försvinna och man nöjer sig med de fyra sista siffrorna. Jag har sett detta även på 2322 och ytterligare någon, som jag inte noterade numret på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 02 mars 2018, 21:43:45 PM
Jag ser att man märkt om det udda 92305 till korrekta 2305, är det fler som märkts om/tappat 9:an?

Det är kanske en handfull bussar som blivit av med 9:an på något ställe - ingen har blivit av med den runt om. Tittar du på bilden på 2305 så kan man se att det står 92305 vid bakhjulet. De flesta som "tappat" 9:an gjorde det på ett tidigt stadium, jag tror högst någon enstaka blivit av med den i samband med någon reparation som nämns ovan.

Ted Selander

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 mars 2018, 10:53:09 AM
Tror det tjuvstartade på vissa ändstationer. Har varit igång vid Frölunda Torg (alla tre bolag som trafikerar F, Transdev, Keolis och Nettbuss) sedan någon gång i höstas. På Partille C och Svingeln har jag mycket riktigt inte sett det förrän för någon vecka sedan.
//Jonas

Ja jösses, det måtte väl ändå vara begränsat till utgångshållplatsen, minsta försening utmed linjen gör systemet fånigt om det nu är tidtabellstid. "Avgick nyss" kanske finns som alternativ? För tillgängligheten skull utgår jag från att texten också ropas ut i yttre högtalaren?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 mars 2018, 10:24:48 AM
Måste väl bara vara ytterligare ett led i det stress-samhälle vi lever i.  :P

Förhoppningsvis en indikation till sena resenärer, stressade bör satsa på en tidigare avgång. Men lite ironi borde dörrar stängas 30 sekunder före avgång med bland annat motivering att när bussen börjar rulla skall du ha säkerhetsbältet på dig (så är det på flyg!)  ;D

Citat från: Ted S skrivet 03 mars 2018, 07:14:19 AM
Ja jösses, det måtte väl ändå vara begränsat till utgångshållplatsen, minsta försening utmed linjen gör systemet fånigt om det nu är tidtabellstid. "Avgick nyss" kanske finns som alternativ? För tillgängligheten skull utgår jag från att texten också ropas ut i yttre högtalaren?

Gäller bara utgångshållplatsen.......