Capitol vid Stuvsta Konsum

Startat av Gunnar D, 28 februari 2018, 17:05:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SL H24 5498 ska svänga upp mot Stuvsta Station i feb 1973. Våren kom tidigt för 45 år sedan.

Mvh Gunnar

WalleW

Fin bild  :)...
...där det märks en föraning om den tidiga våren.
Jag har för mig att serveringen Borgen vid Gärdet öppnade tidigt -73...

/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 februari 2018, 17:05:11 PM


SL H24 5498 ska svänga upp mot Stuvsta Station i feb 1973. Våren kom tidigt för 45 år sedan.

Mvh Gunnar

Tjusig bild!
Är det finskan som kör?

/Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 februari 2018, 19:08:51 PM
Tjusig bild!
Är det finskan som kör?

/Mr H

Tack, det verkar vara en manlig förare.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 28 februari 2018, 17:05:11 PM


SL H24 5498 ska svänga upp mot Stuvsta Station i feb 1973. Våren kom tidigt för 45 år sedan.

Mvh Gunnar


Blå Konsumskylt och allt. Vilken 70-talskänsla det var kring bilden :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 mars 2018, 16:43:27 PM
Blå Konsumskylt och allt. Vilken 70-talskänsla det var kring bilden :D

Jajamen...och "märket för köptrygghet" på Konsum-skylten inte att förglömma... :)

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: WalleW skrivet 02 mars 2018, 19:10:00 PM
Jajamen...och "märket för köptrygghet" på Konsum-skylten inte att förglömma... :)

/   M v h   Walle


Menar du detta märke? Se länk: :D

http://www.handelnshistoria.se/media/www.handelnshistoria.se/DA1900-29669-KF000071.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW


Nico

Det här är ju OT och kanske samtidigt en generationsfråga, men själv har jag aldrig tänkt på att symbolen i sig skulle ha någon innebörd. Har bara sett den som en logga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

K R

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2018, 12:23:59 PM
Det här är ju OT och kanske samtidigt en generationsfråga, men själv har jag aldrig tänkt på att symbolen i sig skulle ha någon innebörd. Har bara sett den som en logga.

Hej!

Annars lär denna symbol stå för "oändlighet".

https://www.google.se/search?dcr=0&biw=1536&bih=745&tbm=isch&sa=1&ei=FoaaWo6uHoyNsAH7uLG4Bw&q=symbol+f%C3%B6r+o%C3%A4ndlighet&oq=symbol+f%C3%B6r+o%C3%A4ndlighet&gs_l=psy-ab.3..0.1855.5999.0.7008.11.11.0.0.0.0.135.1088.8j3.11.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.11.1064...0i13k1j0i7i10i30k1.0.O8K2s6jWyUg#imgrc=_&spf=1520076319608

Mer OT; PV 544:an i bakgrunden ser ut att kunna vara i den kortlivade färgen 'dovhjortsbrun'.

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 03 mars 2018, 12:30:50 PM
Hej!
Annars lär denna symbol stå för "oändlighet".
mvh K R
Ja, så är det från grunden.
Det var Kooperativa Förbundet som i början av symbolkampanjen kompletterade oändlighets-tecknet med texten "märket för köptrygghet" när man skulle sälja in det... I mitt tycke en ganska smart logga... :)

/   M v h   Walle


Staffan Sävenfjord

En berättelse om oändlighetssymbolen och Kooperativa förbundet finns här.

http://www.handelnshistoria.se/handelsforetag/kf/den-oandliga-symbolen/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2018, 12:23:59 PM
Det här är ju OT och kanske samtidigt en generationsfråga, men själv har jag aldrig tänkt på att symbolen i sig skulle ha någon innebörd. Har bara sett den som en logga.

Inte helt generationsbundet är det dock. Är man uppvuxen i de län där Konsums butiker ofta var större än Icas, och där Domus och Obs Stormarknad var städernas största handelsställen (dvs bl.a i Västerbottens län) har man ofta ganska bra koll på denna symbol. Även om man är 80-talist. :)

virtual1

Lit OT men ändå inte, Praoade just på denna Konsum i mitten på 80-talet och minns en episod då jag skulle skära grönsaker för att packa om dem, och jag slicade champinjoner och slant med kniven så jag började blöda från ett finger, det droppade blod på champinjonerna som blev packade och hamnade ute i butik... borde vara preskriberat nu i alla fall ;-)

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 16 mars 2018, 11:31:34 AM
Lit OT men ändå inte, Praoade just på denna Konsum i mitten på 80-talet och minns en episod då jag skulle skära grönsaker för att packa om dem, och jag slicade champinjoner och slant med kniven så jag började blöda från ett finger, det droppade blod på champinjonerna som blev packade och hamnade ute i butik... borde vara preskriberat nu i alla fall ;-)

Det kom ignga i retur?  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.