Författare Ämne: SL 5276  (läst 2587 gånger)

Utloggad Hobgoblin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1691
SL 5276
« skrivet: 28 februari 2018, 16:45:45 PM »

ENA 636 - Scania CR111 1977 - SL H59A 5276.

Inloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 866
SV: SL 5276
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2018, 22:16:16 PM »
Den bussmodellen gjorde sig aldrig i SL86-lackering men i övrigt en trevligt vardagsbild från en svunnen tid.

// Niclas

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1375
SV: SL 5276
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2018, 16:18:24 PM »
Överlag var det väl lite märkligt att rätt många 70-talare blev ommålade, dessa hade ju inte så många år kvar att rulla. Ett visst uppfräschningsbehov fanns säkert men tycker de borde koncentrerat sig mer på nyare bussar. Så sent som 2002/03 fanns det väl oxblodslackade bussar kvar vilket är många år efter att den första "hallonbåten" kom.
Men trevlig bild som alltid, Hasse!  ;)

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 998
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: SL 5276
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2018, 18:51:10 PM »
Kan bara hålla med föregående om att det är en trevlig bild  :).
Kan inte påminna mig om att ha sett den SL-lackeringen live när det begav sig...

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2992
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: SL 5276
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2018, 12:09:19 PM »
Kan bara hålla med föregående om att det är en trevlig bild  :).
Kan inte påminna mig om att ha sett den SL-lackeringen live när det begav sig...

/   M v h   Walle
Hmm,ett antal H20 i Råsta fick denna lackering men det kanske var efter din körtid där?/Ulf

Utloggad WalleW

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 998
  • Pensionerad Råsta-chaufför, 1969...
SV: SL 5276
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2018, 19:05:04 PM »
Hmm,ett antal H20 i Råsta fick denna lackering men det kanske var efter din körtid där?/Ulf
Jag skulle ha uttryckt mig mer specifikt, jag avsåg H59 lackade som på bilden... :)

/   M v h   Walle
Ett land vars propaganda och tystnad utesluter informerade medborgare från offentlig och/eller parlamentarisk debatt är ingen demokrati oavsett vad det än må kalla sig.
Desinformation och brist på verklighetssyn är numera de främsta hoten mot civiliserade IT-beroende länder i världen...

Utloggad Kvarne

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1731
SV: SL 5276
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2018, 08:57:52 AM »
Så sent som 2002/03 fanns det väl oxblodslackade bussar kvar vilket är många år efter att den första "hallonbåten" kom.
Men trevlig bild som alltid, Hasse!  ;)

Swebus 1191 hade Oxblod "til the bitter end" och det inträffade genom skrot 2004
Swebus 1588 "Pärlan" hade också Oxblod fram till slutet som inträffade genom export(Till Kiev, Ukraina) 2004

Kan inte komma på fler än dem som hade oxblod 2004.... :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 330
SV: SL 5276
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2018, 19:56:15 PM »
Hej,

kul att se en bild på H59 i hallonbåtsmålning. Det var ju ganska få som fick det och alla gick på Lidingö (5276,5279,5287,5289,5290 och 5292). De försvann alla redan 1991. En, 5287, gick ett tag i Hornsberg i denna design under sommaren-hösten 1991.

Senare fick kioskvagnarna 5243, 5291 och 5294 denna målning, men det var ju efter att de hade lämnat linjetrafiken bakom sig.

Hälsningar
Christian B

Utloggad Camilla

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1208
  • Milla
SV: SL 5276
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2018, 21:47:06 PM »
Swebus 1191 hade Oxblod "til the bitter end" och det inträffade genom skrot 2004
Swebus 1588 "Pärlan" hade också Oxblod fram till slutet som inträffade genom export(Till Kiev, Ukraina) 2004

Kan inte komma på fler än dem som hade oxblod 2004.... :)
Och här står nog nämnda Swebus 1191 och inväntar att få sista resan till Hölö tyvärr.
  http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030401.JPG

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4009
SV: SL 5276
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2018, 21:55:04 PM »
Och här står nog nämnda Swebus 1191 och inväntar att få sista resan till Hölö tyvärr.
  http://erret.se/Bussar/Bussbilder/P3030401.JPG

1191 var en av de bättre fd H25 de sista åren.

En fundering är om denna blev exporterad och sedan adm avförd av Hölöbolagen eller om den verkligen skrotades.

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
SV: SL 5276
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2018, 22:14:56 PM »
Som vanligt en väldigt bra och trevlig bild från H Liljewall. En bild som väcker minnen.

Jag har en fråga: När började Lidingö köra 63:an?
Linjen startade senhösten 1986 och jag åkte mycket med den långt in på 90-talet. Jag minns mycket väl Lidingös H59:or, men som jag minns det var det Hornsberg som började köra linjen hösten 1986 (då var det ganska vanligt med H50 med sitt karaktäristiska klickande från blinkersen). Eftersom bilden är tagen i början av sommaren 1988 måste linjen ha tagits över av Lidingö relativt snart.

Utloggad Hobgoblin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1691
SV: SL 5276
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2018, 14:32:25 PM »
63:an togs över av AGA 21.8.1989. Även noterat att "vissa avgångar" kördes från 30.5.1988.  /Hasse

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
SV: SL 5276
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2018, 15:04:10 PM »
63:an togs över av AGA 21.8.1989. Även noterat att "vissa avgångar" kördes från 30.5.1988.  /Hasse

Ok. Tack!

/C

Utloggad Camilla

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1208
  • Milla
SV: SL 5276
« Svar #13 skrivet: 30 april 2018, 21:15:47 PM »
1191 var en av de bättre fd H25 de sista åren.

En fundering är om denna blev exporterad och sedan adm avförd av Hölöbolagen eller om den verkligen skrotades.
Tyvärr så har jag inget svar på den frågan

Utloggad Kvarne

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1731
SV: SL 5276
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2018, 03:39:37 AM »
1191 var en av de bättre fd H25 de sista åren.

En fundering är om denna blev exporterad och sedan adm avförd av Hölöbolagen eller om den verkligen skrotades.
Tyvärr så har jag inget svar på den frågan

Den skrotades!


Edit: Men Swebus 1588(den andra "oxblodaren") exporterades däremot.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep