Brommaplan 1982

Startat av Hasse L, 26 februari 2018, 10:03:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


AKP 505 - Scania-Vabis CF7661 1967 - Wasatrafik AB 411, f.d. BSBV 65 > SL H65B 7065.
GYX 885 - Scania CR111MF 1975 - SL H56 4902 skymtar också.

Ulf Berlin

Intressant bild från ett område som sällan besöks...
(Förrutom när man som ung fick åka iskalla H32or på linje 117 till Nockebyhov.;))/Ulf

Corny

Om du var ung borde det ha varit 116...

Tommy E

Stort tack för ännu en trevlig bild! :D Hur många Wasatrafikbussar var det som användes i Mälarötrafiken? Utöver denna känner jag även till 413.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ulf Berlin


Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 februari 2018, 10:03:45 AM

AKP 505 - Scania-Vabis CF7661 1967 - Wasatrafik AB 411, f.d. BSBV 65 > SL H65B 7065.
GYX 885 - Scania CR111MF 1975 - SL H56 4902 skymtar också.


CF:en sågs väl egentligen som väldigt omodern redan när den här bilden togs :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 mars 2018, 23:40:02 PM

CF:en sågs väl egentligen som väldigt omodern redan när den här bilden togs :)

Men rejäla var dom. :)

//Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 mars 2018, 23:40:02 PM

CF:en sågs väl egentligen som väldigt omodern redan när den här bilden togs :)

Modellen lanserades 1959 och slutade tillverkas 1966. Så bussen var ju rätt gammal redan när bilden togs. Med sin frontmotor kanske många betraktade den som föråldrad redan när den var ny. Det var dock en buss som var mycket omtyckt av de flesta förare.

Wasatrafik köpte ett antal CF-ar att användas främst för uppdrag åt SL. Några av dem lackerades om i Wasatrafiks dåtida färger, några gick kvar i SL- eller SJ-lack och två stycken lackerades om i rött och vitt, dock inte exakt lika SL:s.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2018, 07:58:17 AM
Modellen lanserades 1959 och slutade tillverkas 1966. Så bussen var ju rätt gammal redan när bilden togs. Med sin frontmotor kanske många betraktade den som föråldrad redan när den var ny. Det var dock en buss som var mycket omtyckt av de flesta förare.

Wasatrafik köpte ett antal CF-ar att användas främst för uppdrag åt SL. Några av dem lackerades om i Wasatrafiks dåtida färger, några gick kvar i SL- eller SJ-lack och två stycken lackerades om i rött och vitt, dock inte exakt lika SL:s.
Var inte 1967 sista tillverkningsåret? www.svenskbusshistoria.se/go?id=34658
mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 03 mars 2018, 12:45:59 PM
Var inte 1967 sista tillverkningsåret? www.svenskbusshistoria.se/go?id=34658
mvh zjbus

Enligt Scania-boken (SvOf skrift) tillverkades den sista CF-en 1966. Några av de byggda 1966 registrerades dock inte förrän 1967. De sista byggdes ju som rena högertrafikbussar och inte omställningsbussar varför de med ett fåtal undantag inte kunde användas i passagerartrafik förrän högertrafiken 3 september 1967.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2018, 13:23:21 PM
Enligt Scania-boken (SvOf skrift) tillverkades den sista CF-en 1966. Några av de byggda 1966 registrerades dock inte förrän 1967. De sista byggdes ju som rena högertrafikbussar och inte omställningsbussar varför de med ett fåtal undantag inte kunde användas i passagerartrafik förrän högertrafiken 3 september 1967.
Ok, det finns årsmodell 1967 i.a.f. och en del av dom registrerades för första gången t.o.m. i slutet av året men det kan ju hända att dom blev stående i nästan ett år efter tillverkning?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 03 mars 2018, 13:29:48 PM
Ok, det finns årsmodell 1967 i.a.f. och en del av dom registrerades för första gången t.o.m. i slutet av året men det kan ju hända att dom blev stående i nästan ett år efter tillverkning?

Det kan ju vara så att den som först registrerade bussen angav årsmodell 1967. Bussen kan ju fördenskull mycket väl ha tillverkats 1966.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2018, 14:13:16 PM
Det kan ju vara så att den som först registrerade bussen angav årsmodell 1967. Bussen kan ju fördenskull mycket väl ha tillverkats 1966.
Är det inte praxis att tillverkaren av ett fordon anger årsmodell sen är det ovidkommande när fordonet registreras in?

Nisse Bökelund

Hej.
På tal om Scania-Vabis CF.
Är det någon som vet något om den här?
Svensk saluvagnsskylt, byggd för vänstertrafik,
men i övrigt Isländsk.
( Klicka på bilden för att förstora )
http://www.autowp.ru/pictures/scania/scania-vabis_bus/autowp.ru_scania-vabis_cf65_2.jpg

Hälsningar Nisse.



K R

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 04 mars 2018, 18:19:47 PM
Hej.
På tal om Scania-Vabis CF.
Är det någon som vet något om den här?
Svensk saluvagnsskylt, byggd för vänstertrafik,
men i övrigt Isländsk.
...
Hälsningar Nisse.

Hej!

Leveransbild från Scania-Vabis på en CF6561 från 1962 som exporterades till Reykjavik. Chassinummer 550607.
Fakta hämtade ur SvOf skrift nr 2 "Scania-Vabis/Scania helbyggda bussar 1953-1982".

Island hade för övrigt vänstertrafik fram till 1968.

mvh K R