SL och Keolis testar 4X

Startat av Fredrik Gelin, 22 februari 2018, 08:33:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2018, 17:57:11 PM
Överlag var väl annars en av ursprungstankarna med blåbussarna i SL-land att de skulle gå ofta och snabbt, med relativt få hållplatsuppehåll, på tvären och binda ihop knutpunkter. Inte att de som nu blivit att de går som rena mjölktågen, om än med hög turtäthet.

Blåbusskonceptet är ganska urvattnat i sig och man kan nog säga att det egentligen finns ett par tre olika konceptvarianter. Att man nu provar något som egentligen var en ursprungsidé (och tror det är något nytt) gör ju att man blir lite fundersam över hela företeelsen som sådan.

Det har ju redan framkommit tidigare i forumet att blåbusskonceptet (äntligen) verkar vara på väg bort utanför innerstan, i och med efterföljande upphandlingar. Kvar blir då röd lack på allt, oavsett linjenummer. Detta är nog rätt väg att gå, då inte bara blåbusskonceptet, utan även X-suffixet, idag betyder olika saker, vilket bara leder till otydlighet.
Som jag skrev ovan betydde ju X förr i tiden enbart avvikande färdväg, främst på skolavgångar. För specifika direktbussavgångar som som skippade hållplatser var E det enda förekommande suffixet (i nordost iaf). Det förekom t.ex på en enda 641-avgång från Norrtälje, där inga stopp skedde innan Sonö vägskäl vid Söderbykarls kyrka. Har för mig att det även fanns en södergående direktbussavgång på samma linje morgontid. Dock skyltades även alla 807ans förstärkningar 647E, trots att dessa trafikerade alla hållplatser...

Efter att blåfärgen är borta, kanske det borde bli dags att införa ökad tydlighet på de olika suffixen? T.ex:
- X för avvikande färdväg för skolavgångar (620X)
- S som i "snabbuss" och/eller "skip stop", för de avgångar som hoppar över hållplatser (4S, 670S, 676S)
- E som i "extrabuss", för förstärkning/dubblering av ordinarie överbokad/fullsatt tur, som avgår på nästan samma klockslag.

Mr.Omsi

Jag skulle gissa att X betyder "express" enbart för stomlinjer och tåg. 602X är ju en relativt ny rödbusslinje som har avvikande färdväg och ett fåtal "skolavgångar" om dagen

Ersa

Citat från: Mr.Omsi skrivet 22 februari 2018, 22:49:47 PM
Jag skulle gissa att X betyder "express" enbart för stomlinjer och tåg. 602X är ju en relativt ny rödbusslinje som har avvikande färdväg och ett fåtal "skolavgångar" om dagen

Så kan det vara! Tänk att det krävs ett bollande och funderande sinsemellan i ett nördforum för att försöka klura ut logiken i ett system som väl egentligen borde vara enkelt för alla resenärer att förstå...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2018, 04:43:03 AM
Så kan det vara! Tänk att det krävs ett bollande och funderande sinsemellan i ett nördforum för att försöka klura ut logiken i ett system som väl egentligen borde vara enkelt för alla resenärer att förstå...

Nja, det finns ju riktlinjer för hur suffix ska användas. Detta saxat från RiPlan:

"Användning av suffix bör begränsas av tydlighetsskäl, men rekommenderas där det ger en ytterligare information.
- Suffix "E" som avser extrainsatt tur ska ej användas för tur som är förannonserad mot resenär.
- Suffix "X" anger att linjen avviker från "det normala" och ska normalt användas när linjesträckningen avviker mot den ordinarie, eller för att markera direktturer som inte stannar vid samtliga hållplatser.
- För ringlinjer som har samma starthållplats som destinationshållplats ska samma linjenummer tillämpas i båda riktningar med suffix "V" som i vänstervarv och "H" som i högervarv.
- Suffix "C" ska tillämpas för direktlinjer från de yttre förorterna till Stockholms centrala del ("Stockholm city").
- Linjer med mycket begränsad trafikering under året, såsom till kyrkogårdar, bör ges suffixet "Y".
Linjenumren är treställiga och ligger inom serien 1-999. Tillgången till lediga nummer är begränsad varför nya linjenummer ska tillämpas endast när det finns tydliga skäl.
- Olika linjenummer ska inte användas enbart för att markera att vissa turer endast trafikerar en del av linjesträckningen. För denna information används destinationsskyltning.
- Samma linjenummer ska inte användas för linjer i olika geografiska områden i länet.
- En linje som har mer än en slutdestination bör om möjligt skyltas med samma linjenummer även för de avvikande destinationerna i det fall tidtabellen är samordnad för samtliga turer. När trafikutbudet till de olika destinationerna är av ungefär samma omfattning kan det dock vara bättre att tillämpa olika nummer, helst då med nummer som ligger i serie med varandra."

Detta är ju dock långt ifrån tydligt. Tycker att man i Köpenhamn arbetar med suffix på ett ganska bra sätt (även om man har för många). Så här tydligt kan man göra: https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/busprodukter



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

#19
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2018, 20:50:37 PM
Det har ju redan framkommit tidigare i forumet att blåbusskonceptet (äntligen) verkar vara på väg bort utanför innerstan, i och med efterföljande upphandlingar. Kvar blir då röd lack på allt, oavsett linjenummer. Detta är nog rätt väg att gå, då inte bara blåbusskonceptet, utan även X-suffixet, idag betyder olika saker, vilket bara leder till otydlighet.

Citerar mig själv... Fick respons från en insatt person som inte alls kunde bekräfta att blåbusskonceptet är på väg att fasas ut på landsbygden, så kanske får vi tyvärr dras med två färger även efter nästkommande upphandlingar. :(

Angående riktlinjerna till suffixen, kan man väl tycka att dessa ska användas på ett sätt som är så logiskt och tydligt, så till och med barn förstår systemet direkt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2018, 11:54:47 AM
Citerar mig själv... Fick respons från en insatt person som inte alls kunde bekräfta att blåbusskonceptet är på väg att fasas ut på landsbygden, så kanske får vi tyvärr dras med två färger även efter nästkommande upphandlingar. :(

Angående riktlinjerna till suffixen, kan man väl tycka att dessa ska användas på ett sätt som är så logiskt och tydligt, så till och med barn förstår systemet direkt.

Så var ju tanken men det bestämdes annorlunda innan årsskiftet om jag är rätt informerad

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2018, 20:50:00 PM
Om du läser artikeln i länken framgår det var snabbussen stannar, alla hållplatser däremellan hoppas över.
Det blir ganska många om jag skall rada upp dem här, men om du studerar sista sidan i tidtabellen för fyran på SLs hemsida så kan du nog lista ut vilka som hoppas över på sträckan Östra Station -Gullmarsplan och omvänt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Hmm,detta blir ju jättekul på t ex Odengatan där det blir liite svårt att köra om för att inte tala om borta vid Hornstull...
(Och var ska dessa bussar hämtas ifrån ty det kommer inte att bli lätt att tursätta vissa individer...)/Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2018, 18:01:36 PM
Hmm,detta blir ju jättekul på t ex Odengatan där det blir liite svårt att köra om för att inte tala om borta vid Hornstull...
(Och var ska dessa bussar hämtas ifrån ty det kommer inte att bli lätt att tursätta vissa individer...)/Ulf

Nej visst, det där är ett problem. Odengatan framförallt skulle jag nog säga i synnerhet. Odengatan känns ju som man borde göra något åt oavsett. Framförallt stadsbibliotekets hållplats mot Östermalm är problematiskt och skapar ju ofta långa bussköer (nu när det går så mycket trafik där). Annars upplever jag att sådana här lösningar fungerar ganska bra även i stadsliknande trafik - såsom 607 till Uxbridge, för att ta ett sådant exempel.

En annan svårighet är ju att anpassa turtätheten. Man kan ju förmoda att man under försöket inte kör med den turtäthet som skulle vara optimal i relation till linje 4. Ett problem är ju att det går så många andra linjer som "stöttar" linje 4 i högtrafik (såsom 72 och 77), vilket väl gör att en sådan här linje nog kan tänkas få en ganska ojämn beläggning. 

Men man borde väl klara en körtid på drygt 35-minuter. Skulle man göra det genomtänkt (vilket kanske inte är möjligt under ett försök), skulle man väl då utglesa linje 4 till var 6:e minut och försöka ha trafik var 6:e minut på linje 4x, i sådana fall skulle det räcka med 7 vagnar till än idag. Men kanske har man nyleveranser som kan utnyttjas för försöket?

Det svåra är väl att man behöver rätt lång tid innan folk upptäcker linjen om man bara kör som test med någon enstaka vagn och under försöket då inte vill dra ner turtätheten på ordinarie 4:an för att lösgöra vagnar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: Lars_L skrivet 23 februari 2018, 20:24:13 PM
Nej visst, det där är ett problem. Odengatan framförallt skulle jag nog säga i synnerhet. Odengatan känns ju som man borde göra något åt oavsett. Framförallt stadsbibliotekets hållplats mot Östermalm är problematiskt och skapar ju ofta långa bussköer (nu när det går så mycket trafik där). Annars upplever jag att sådana här lösningar fungerar ganska bra även i stadsliknande trafik - såsom 607 till Uxbridge, för att ta ett sådant exempel.

En annan svårighet är ju att anpassa turtätheten. Man kan ju förmoda att man under försöket inte kör med den turtäthet som skulle vara optimal i relation till linje 4. Ett problem är ju att det går så många andra linjer som "stöttar" linje 4 i högtrafik (såsom 72 och 77), vilket väl gör att en sådan här linje nog kan tänkas få en ganska ojämn beläggning. 

Men man borde väl klara en körtid på drygt 35-minuter. Skulle man göra det genomtänkt (vilket kanske inte är möjligt under ett försök), skulle man väl då utglesa linje 4 till var 6:e minut och försöka ha trafik var 6:e minut på linje 4x, i sådana fall skulle det räcka med 7 vagnar till än idag. Men kanske har man nyleveranser som kan utnyttjas för försöket?

Det svåra är väl att man behöver rätt lång tid innan folk upptäcker linjen om man bara kör som test med någon enstaka vagn och under försöket då inte vill dra ner turtätheten på ordinarie 4:an för att lösgöra vagnar.
...och det blir väl"som vanligt"att den första veckan finns massor av SLare ute och informerar men efter denna tid får chaufförerna ta alla frågor och bussarna blir sena(re).../Ulf

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 februari 2018, 12:18:13 PM
Så var ju tanken men det bestämdes annorlunda innan årsskiftet om jag är rätt informerad

Aha. Ett tråkigt besked både för operatörerna och resenärerna.

Kvarne

En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Nu är jag inte så kunnig och insatt som vissa... men nu är det nog du Kvarne som fått en del om bakfoten. I alla fall vad gäller blåbusskonceptet/en.

Ett par undersökningar som gjorts på senare tid om detta har visat att gemene man faktiskt inte har någon direkt koll eller kunskap alls om vad de blå bussarna representerar. Vad gäller hastigheter så har de generellt sett minskat i takt med att framkomligheten försämrats. Däremot är en fördel att blåbussarna i vissa fall medfört att man slipper byten, men fort går det alltså inte.

Sedan så kan det nog bli vissa svårigheter att köra om på en del ställen. Är inte helt hundra, men vill minnas att kollektivkörfälten på en hel del ställen har heldragna linjer. Blir då inte helt ok att zick-zacka mellan olika körfält.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Att dimensioneringen inte ändras annat än marginellt känns ganska självklart, det innebär på ren svenska att antal bussar inte förändras nämnvärt.

Vad gäller blåa bussar så gällde dessa funderingar inte innerstaden och ej heller vissa "udda" linjer med ett speciellt koncept som 676 t.ex

När systemet infördes skulle dessa fordon vara b.la bekvämare men idag är fordonsstandarden i princip likvärdig på många håll på förort o landsbygd vare sig bussen är röd eller blå, dessutom blandas på många håll färgerna då reservhållningen till största delen inriktas mot röda bussar.

En av de få saker man då uppnår är att man lyckas få mindre trafik för samma antal kronor än om bussarna hade samma färg rakt över och "blå" linjer istället visades med färgade ledskyltar.

TF lyfte ju fram detta som ett förslag och jag tror ingen av remissinstanserna utanför SLL var emot förändringen.

Lars_L

Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!

Vet inte vilka svar som varit okunniga. Min poäng var väl att om man "bara" skiftar om en del avgångar till 4X så fungerar det inte, särskilt som x-turerna inte är tänkta att gå hela sträckan. Det kräver alltså fler omlopp för att det ska fungera. I det här sammanhanget och framfört som en test och som inte går hela linjesträckningen  blir en sådan lösning problematisk. Tror 7,5-minuterstrafik blir för lågt till Radiohuset i högtrafik. Det vill säga fördelningen mellan 4:an och x-varianten blir för stor. Ofta är det ju detta som gör att man undviker att ha olika linjevarianter eftersom det oftast ändå kräver fler omlopp i slutändan (då den totala turtätheten måste vara högre).

När det gäller Odengatan så blir det alltid problem när bussar inte kan köra om bussar vid hållplatser från bussfilen. Att man har bussfil är ju ofta för att det är köer bland bilarna. Det är ju också bussfilens signaler som är prioriterade. Här talade vi främst om att åtgärder krävs - kan exempelvis vara att underlätta byte till/från bussfil. Förare är ju också olika bra på att läsa av trafiksituationen.

Ingen har väl kritiserat blåbusar som koncept (om än det som sagt består av flera olika, så finns det billigare sätt att markera detta på än att lacka om bussen.) Linje 500 i Oslo (gamla 541) är ett utmärkt exempel på det.

Nu när man tillåter linje 6 gå i halvtimmestrafik vissa tider och under ett år kört med 50 som blåbuss (fast det inte var en stomlinje), då kan man dock undra. För innerstaden kan man diskutera om det bästa är att ha stomlinjer, eller som i flertalet andra städer istället satsa på s.k. huvudlinjer och generellt glesa ut hållplatserna samt rätta ut linjesträckningarna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Blåbusslinjerna var väl från början linjer som man önskade skulle gå på räls. När det gälle inerstadslinjerna såg man väl det som reelt att de efter ett par år skulle konverteras till spårvagn, nu är den utredningen nedlaggd. De övriga såg väl som ett alternativ till pendeltåget / tvärbanan.
  Så i dag består stombussarna av tre kategorier. De som binder ihop lokala centrum med regionala (Bussar som ersätter pendeltåg). De som binder ihop viktiga knutpunkter i ytterstadsområden radielt (Bussar som ersätter tvärbanor). De som täcker viktiga sträckor i innerstaden (Bussar som ersätter spårvagn).
  Den första kategorin är ganska väl genomförd. Linjenumret börjar på områdets nummer följt av 7 och ett löpnummer, ex 471. Dessa binder ihop lokala centrum med regionala som saknar annan spårtrafik. 176 & 177 skulle kunna sägas höra till denna kategori, på sträckan Ekerö-Brommaplan. Det ända stråk som inte idag har en stombuss och som skulle kunna höra till den här kategorin är Hallstavik-Rimbo-Stockholm. Eftersom de här linjerna bygger på Lokalt-Regionalt centrum betyder det att turtätheten inte är avgörande för om det ska vara en stomlinje.
  Den andra kategorin bygger på att knyta ihop de tyngsta centrumen i närförorterna radielt sett från Stockholm. Dessa linjer kommer naturlightvis att ha en hög turtäthet. Linjerna börjar på 17 följt av ett löpnummer (låga söder om stan och höga norr om stan) Ex 179. 176 & 177 hör hit i alla fall på sträckan Brommaplan-Mörby station.
  Den tredje kategorin är betydligt mera oklar, de går i innerstaden. Har tunga stråk ex 4an. Men sedan finns det också andra ex 6 som kanske inte direkt kan sägas köra ett tungt stråk.