SL och Keolis testar 4X

Startat av Fredrik Gelin, 22 februari 2018, 08:33:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Sexan är än så länge under utveckling och blev förmodligen stomlinje för att göra det lätt att komma till och från Norra Djurgårdsstaden och den kommande Hagastaden.
Dock tillkom den kanske lite tidigt i processen, men jag gissar att det gör det lättare att öka de nya stadsdelarnas attraktionskraft om det finns vettiga kommunikationer.
Sexan är alltså en lite speciell stombusslinje än så länge.
Jag gissar även att det kommer att minskas på turtätheten generellt längs Odengatan och på sikt troligen även byggas om hållplatser för att förbättra bussflödet och möjliggöra för 4X att lättare komma fram.
Man skulle ju även kunna tänka sig att den kortare körtiden för 4X gör att de omloppen om de hålls någorlunda linjerena hinner köra fler varv än ordinarie fyran på en dag.
Det i sin tur borde ju innebära att ett eventuellt behov av fler bussar minskar.
4X går ju inte mellan Östra station och Radiohuset så redan där sparar man ju tid även om man inte kan köra fortare än de övriga fyrorna.
Sedan är det väl just Odengatan som blir flaskhalsen som sagt, men där jobbas det redan nu hårt med signalprio för bussarna så det blir nog ett bättre flöde framöver.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Och diskussionerna kommer som så ofta att handla om stomlinjerna :).

Men visst, det är väl en ganska korrekt bild som Igel beskriver ovan. Tanken var väl dock att man skulle ha fler radiella linjer från stan (likt pendeltåg/lokaltåg) än som blev fallet och det var väl tänkt lite mer kring direktbusstanken än vad som senare aktualiserats. Det är ju exempelvis inte logiskt att inte 807 är en stomlinje när 873 och 875 är det. Även en linje som 610 kan ju sägas ligga på gränsen. Nu undantog man ju 872 då den har en omväg till Tyresö Centrum, men passade ju in bra på  tidigare tankar kring konceptet.

Därtill är det väl lika motiverat att kalla 579 för en stomlinje som 677, fast i den serien mäktade man ju aldrig med att helt reservera 57x-numren, så den trafikerar som en stomlinje, har ett sådant nummer, men är det ändå inte....Så jag håller väl inte med om att den är så väl genomförd. Även 474  menar jag väl är en linje som var bra när den planerades, men redan när den infördes fick för högt resande och därför inte riktigt passar för sin uppgift. Där behöver man göra något (och då ser jag inte sammankopplingen med 676 som lösningen). Istället bör man där satsa på att utöka direktbussarna till Hemmesta - Värmdölandet, förlänga 467 till Hemmesta och låta 474 normalt vända vid Mölnvik. Även Orminge har ju för tungt resande och för mycket direktbussar för att 471 ska vara vettig att trafikera området. Den skulle rimligen vända vid Björkvik Centrum och trafiken till Orminge trafkeras av direktlinjer (+ någon lokal variant - men även 422 känns som att den kanske borde trafikeras med andra lösningar istället).

De tvärgående stomlinjerna (som blir tydligare att kalla dem) fungerar väl bäst som både tanke och idé och har väl just S-bussarna i Köpenhamn som tydligast förebild. Dessa tror jag flest är överens om att de fungerar bra och fyller en viktig funktion. Dock kan noteras att deras uppdrag är betydligt mer ett lokalt resande också, än vad som kanske är riktligt lämpligt om man skapa riktigt snabba tvärförbindelser. Men även här finns det ju linjer som har en liknande funktion, såsom 840 och 865, men som inte är stomlinjer idag.

Innerstaden är det ju som sagt mycket kopplat till hög turtäthet och att de ska vara spårväg, men som går på däck, men även här var ju tanken mer än den blev att dra in hållplatser för att få färre hållplatser, men inte minst om att göra åtgärder för att få högre signalprioritering. Problemet här är ju dock att med så mycket bussar och få bussfiler vid rödljusen, blir det ganska svårt att åstadkomma detta på ett bra sätt. Resultatet blev ju ett system som främst skulle hjälpa till att släppa fram försenade vagnar och inte ge någon absolut signalprioritering.

Ett problem - finns ju även för 17X-linjerna - är ju också att drar man in hållplatser, så måste man ha andra linjer som trafikerar parallellt och det är ju mycket här den extra kostnaden för stomlinjer uppstår (förutom då de specifika fordonskraven på färg etc.).

Således var väl den ursprungliga tanken rätt bra. Däremot får man väl säga att man nog varit sämst - i jämförelse med andra städer - med att genomföra det på ett konsekvent sätt. Egentligen för att man har velat fylla för mycket i konceptet och ändå inte gjort det tillräckligt tydligt. Nackdelen med det har blivit att man istället "fastnar". Det blir så pass dyrt att införa nya stomlinjer att det inte sker i någon större omfattning och att man glömmer att många områden ju har anledning till ett liknande "koncepttänk" men som inte behöver kosta så mycket, men som säkert mer effektivt skulle åstadkomma en ökad kollektivtrafikandel i området.

Nu är man dålig på det i en del andra städer också. Men om man nu verkligen vill att de ska motsvara spårbunden trafik, så borde det ju finnas en karta på var stomlinjerna går. Inte ens det finns ju.

För innnerstaden skulle man ju lika gärna kunna tänka sig att man har ett tiotal huvudlinjer - med vissa något mindre hårda krav på minimitrafik än stomlinjerna egentligen har (om än då man godkänner halvtimmestrafik på linje 6 för närvarande). I Köpenhamn kör man ju en rad s.k A-linjer med normalvagnar och hög turtäthet. Man behöver inte ha ett sådant utarbetat koncept och man kan ha två nivåer om man vill det. Sedan kan man ju också fråga sig om det vettiga med att exempelvis prioriteran linje 4 och 6 mellan Odenplan och Östra station, men inte linje 67 och 72. För flertalet är det ju snarast slumpen som avgör vilken buss man kommer med på sträckan.

Sedan det här med färg - visst tvärgående stomlinjer kan det finnas en poäng att ha en särskild lack på. Men samtidigt finns det ju möjlighet att marknadsföra på andra sätt. Jag tror inte någon i Jönköping missar att linje 1-3 är stomlinjer exempelvis, eller vilka som är expressbussar i Västtrafik (ja, där har man  ju också två koncept med samma namn), trots att alla vagnar har samma färg.

Ofta handlar det ju om att man har en färg för att resenärerna ska få upp ögonen för att linjen finns. Men när väl folk ha fått det, så behövs det ju inte. Därtill gör väl dagens bruk med appar och att man nu söker snabbaste resalternativ på ett annat sätt - att dessa linjer kommer fram ändå.

Man kommer alltså långt genom att arbeta med linjenummer och suffix. När nu ändå komfortkraven är detsamma på bussarna, så finns ju ingen anledning att separera vagnparken för en specifik linje.








Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 09:17:42 AM
Det ända stråk som inte idag har en stombuss och som skulle kunna höra till den här kategorin är Hallstavik-Rimbo-Stockholm. Eftersom de här linjerna bygger på Lokalt-Regionalt centrum betyder det att turtätheten inte är avgörande för om det ska vara en stomlinje.

Nu är det ju bara bra att 639 är röd, trots att den är SLs längsta linje och har fler avgångar och bättre utrustade bussar än blåa 677. Detta för att 639-bussarna meranvänds på bl.a 641, 642, 643, 646, 648, 653 och 654 till vardags. På helgdagar även på 620, 621 och 634. Hade även 639 blivit blåbusslinje hade ju fler fordon behövt köpas in jämfört med idag, och de idag fulla depåerna i Rimbo och Hallstavik fått byggas ut (I Hallstaviks fall ett bygge av en helt ny depå). En dyr satsning för skattebetalarna med tanke på att trafikutbudet ändå hade varit oförändrat jämför med idag.

Vidare (ej relaterat till citatet från Igel) har jag svårt att tänka mig att t.ex 670 och 677 blivit tydligare och fått fler resenärer sedan de blev blåa mellan 1998 och 2008. Det är väl samma antal vana pendlare som åker med dessa linjer idag som då de rullade med röda respektive röda och UL-färgade bussar.

Varför jag bara talar om Roslagen? Jo, för att just frågan om blåbussars vara eller inte vara, handlade ju enbart om områdena långt utanför innerstan.

igel

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2018, 11:09:17 AM
Vidare (ej relaterat till citatet från Igel) har jag svårt att tänka mig att t.ex 670 och 677 blivit tydligare och fått fler resenärer sedan de blev blåa mellan 1998 och 2008. Det är väl samma antal vana pendlare som åker med dessa linjer idag som då de rullade med röda respektive röda och UL-färgade bussar.
Nej det har nog knappast påverkat. I början upplevde många att de blå bussarna syntes sämre än de röda i Vaxholm. Men även linjer som 178an hade ett högt resande då den var röd och hette 683. Men även 4ans föregångare var väl den tyngsta linjen i innerstan.

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2018, 11:09:17 AM
Varför jag bara talar om Roslagen? Jo, för att just frågan om blåbussars vara eller inte vara, handlade ju enbart om områdena långt utanför innerstan.
Personligen tycker jag att man skulle kunna avskaffa den blå lacken rakt av, vad är poängen om man kör både 94 och 50 med blå bussar.

Citat från: Lars_L skrivet 25 februari 2018, 10:58:56 AM
Ett problem - finns ju även för 17X-linjerna - är ju också att drar man in hållplatser, så måste man ha andra linjer som trafikerar parallellt och det är ju mycket här den extra kostnaden för stomlinjer uppstår (förutom då de specifika fordonskraven på färg etc.).
178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2018, 10:52:26 AM
Sexan är än så länge under utveckling och blev förmodligen stomlinje för att göra det lätt att komma till och från Norra Djurgårdsstaden och den kommande Hagastaden.
Dock tillkom den kanske lite tidigt i processen, men jag gissar att det gör det lättare att öka de nya stadsdelarnas attraktionskraft om det finns vettiga kommunikationer.
Sexan är alltså en lite speciell stombusslinje än så länge.

Kapaciteten behövs ju i och för sig redan i Norra Djurgårdsstaden. Problemet är väl om linjesträckningen är helt rätt vald? Man har gjort det lite enkelt för sig och sett att 73 kommer få ökat resande med nybyggnation och att det då kan bli en stomlinje. Men 55 går ju var 6:e minut i högtrafik (och kortturerna med ledbuss) 55 kommer ju alltså alltid vara mer populär än 6:an. Den senare har ju heller ingen hållplats så att man kan byta till buss från Stadion mot Norra Djurgårdsstaden, utan man får då åka en hållplats till om man kommer från stan.

Problemet är ju att restiden mellan Ropsten och Odenplan är längre än det tar att åka med T-banan. Eftersom bytet fungerar så smidigt vid T-centralen, tror jag att det bytet ändå uppfattas som mindre besvärande än ta bussen dit.  Möjligen skulle den locka fler om man kopplade ihop linjen med någon Lidingölinje - men samtidigt vill man ju ha hvar passningar till t-banen etc, så det är ju inte så lätt. Visserligen kommer det vara relativt många arbetsplatser i Hagastaden, men det bor ju bara drygt 40 000 på Lidingö, så potentialen är inte så jättestor.

Hade nog varit smartare att göra 55 till något slags stomlinje i sådana fall. Senare kommer det behövas någon sådan också mellan Odenplan och NKS. Men det är ju alltid lite tveksamt om en sådan utpräglad linje för arbetsresor fungerar bra som stomlinje, särskilt som den tvärgående funktionen är ganska liten. Det blir ju ändå relativt få bostäder i Hagastaden, vilket gör behovet av linjen på kvällar och helger litet. Trafikförvaltningens önskan (och det här är inte det enda exemplet) med att försöka trafikförsörja nya bostadsområden i huvudsak med tvärförbindelser är faktiskt inte helt lyckat.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 11:37:15 AM

178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.

Absolut, men vi ser ju också merkostnaden och problemet med det. Det finns ingen förbindelse mellan Akalla och Barkarby stn utanför högtrafik (och dagtid m-fr). Man måste också därför (och av andra skäl) ha två parallellgående linjer mellan Barkarby och Jakobsberg. Alla som ska byta buss mot exempelvis Skälby/Vällingby blir tvungen att åka med 178 till Veddesta centrum för att byta där.

Även för 176/177 har vi ju liknande problem där 509 nästan blivit en spöklinje på sträckan med väldigt litet resande, eftersom 176/177 och Tvärbanan tagit det mesta, men linjen måste ändå finnas kvar (bedömer man) eftersom stomlinjerna inte trafikerar alla hållplatser.

179 borde ju ha mycket färre hållplatser mellan Vällingby och Solhem, men eftersom det är enda linjen där, så måste man ha kvar hållplatserna. Men har ju i övrigt mycket få hållplatser på linjen. Dock kräver det att 514 går nästan lika ofta. I just det fallet finns ju underlag, så där skapar det inte  någon större merkostnad, men problematiken finns ju ändå.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Citat från: igel skrivet 25 februari 2018, 11:37:15 AM
Nej det har nog knappast påverkat. I början upplevde många att de blå bussarna syntes sämre än de röda i Vaxholm. Men även linjer som 178an hade ett högt resande då den var röd och hette 683. Men även 4ans föregångare var väl den tyngsta linjen i innerstan.
Personligen tycker jag att man skulle kunna avskaffa den blå lacken rakt av, vad är poängen om man kör både 94 och 50 med blå bussar.
178an är ett bra exempel på en linje med 11 överhoppade hålplatser.
Linje 50 körs väl knappast med blåbussar längre?
Även linje 840 hoppar över hållplatser på den sträckan som den går parallellt med 824.../Ulf

Fredrik Gelin

I innerstadstrafiken används blåbussar ofta på både 91 och 94 då dessa linjer ofta är kopplade till respektive daglinje i början och slutet av natten.
Linje 50 körs som Ulf skriver inte längre med blåbussar i planerat läge.
4X kommer sannolikt också att köras med blåbussar, sannolikt kopplat till något slags informationsinsats.
Däremot ser jag relativt ofta röda bussar på kortturerna på ettan mellan Stora Essingen och Fridhemsplan.
Sexan var en politisk beställning och inte förstahandsvalet för ny stomlinje hos entreprenören och med lite olika viljor inblandade vilket resulterade i en märklig kompromiss där linjen slutar där den gör.
Tanken var från början som jag förstått det att linjen skulle fortsatt till Solna C vilket dock förhindrades av att SL då blivit tvungna att kompensera Arriva för minskat antal blipp.
Nu pratas det å andra sidan om att förlänga 526 till Fridhemsplan och 506 till Odenplan och då pratas det inte om någon kompensation till innerstadstrafiken.
Å andra sidan är väl resandet med dessa linjer inom tullarna inte så stort då de flesta gissningsvis reser längre än så.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2018, 07:27:07 AM
I innerstadstrafiken används blåbussar ofta på både 91 och 94 då dessa linjer ofta är kopplade till respektive daglinje i början och slutet av natten.
Linje 50 körs som Ulf skriver inte längre med blåbussar i planerat läge.
4X kommer sannolikt också att köras med blåbussar, sannolikt kopplat till något slags informationsinsats.
Däremot ser jag relativt ofta röda bussar på kortturerna på ettan mellan Stora Essingen och Fridhemsplan.
Sexan var en politisk beställning och inte förstahandsvalet för ny stomlinje hos entreprenören och med lite olika viljor inblandade vilket resulterade i en märklig kompromiss där linjen slutar där den gör.
Tanken var från början som jag förstått det att linjen skulle fortsatt till Solna C vilket dock förhindrades av att SL då blivit tvungna att kompensera Arriva för minskat antal blipp.
Nu pratas det å andra sidan om att förlänga 526 till Fridhemsplan och 506 till Odenplan och då pratas det inte om någon kompensation till innerstadstrafiken.
Å andra sidan är väl resandet med dessa linjer inom tullarna inte så stort då de flesta gissningsvis reser längre än så.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det här visar ju svagheten med blippsystemet och att Trafikförvaltningen bara tar ansvar för stomlinjerna, medan entreprenörerna ska "bestämma" den övriga trafiken. Tack och lov har ju i princip inte Arriva några 100% VBP i angränsande områden, men lösningen fungerar rätt dåligt just mellan kommunerna. På något sätt verkar SL bara tro att det går stomlinjer på tvären i länet...

En orsak till att 6:an blev mindre intressant för Keolis är ju också att man la om 67:an till att gå via Tekniska Högskolan till Frösunda. Det gör ju också att den trafikuppgift som ingått i sexans planering har blivit mindre på sträckan. För som sagt frågan är om inte någon stomlinje till stan (ändra om 55:an) skulle varit det intressanta för Norra Djurgårdsstaden, istället för göra 6:an till en heldygnslinje.

526 blir väl mer att hitta en annan attraktivare väg än till Norra Bantorget (kan tänka mig svårigheten att vända för många linjer där också) . 506 måste väl vända någonstans om den inte går upp till gamla KS (när man bygger om där och med tanke på att hållplatsen ligger lite långt ifrån NKS). Men ser man på hur få som använder 507 utanför högtrafik till/från Odenplan, så är det knappast något hot för Keolis trafikintäkter. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 24 februari 2018, 20:59:57 PM
En hel del okunniga svar här.


Odengatan
Blir nog inte så särskilt svårt att köra om ordinarie-4:an här. Bara att placera sig i bilfilen kan jag tänka mig.

Bussar
Ingen aning hur det är tänkt att lösas men förmodligen glesas nog ordinarie 4:an ut och därmed blir vissa turer 4 och andra blir 4 x.

Blåbusskonceptet
Det vore inte bra om det fasas ut alls. Folk har lärt sig att associera de blå bussarna till något bra. Alltså...de allra flesta vet hur blåbussarna går men har betydligt sämre koll på en röd linje. Därmed är det så att konceptet lyckats. Stomlinjerna var ju tänkta som tvärförbindelser som skulle snabba upp restiden. Där skulle jag tydligt säga att man lyckats. Åtminstone i City är min erfarenhet det. Även från Söderort. Så att påstå att Blåbussarna är fjams å trams och att vilja ha bort dem -Ja då tycker iaf jag att man är rätt mycket ute och cyklar!
Tycker gott att blåbuss kan fasas ut, dumheter att låsa bussar till vissa linjer. Gick ju bra med bara Rött före 1998..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.